Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gazelle V8 Schiet er eens op...

lazyturbo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 feb 2007 21:20

lazyturbo 12 mar 2007 23:23

Ik vind dit persoonlijk een heel mooi frame. En die zwarte onderdelen vind ik wel passen want anders is alles hetzelfde. Aleen jammer dat ge het frame niet apart kunt kopen zodat ge hem zelf kunt opbouwen.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 20 mar 2007 22:20

Quote: Origineel geplaatst door sorcees op 12 Maart 2007
Al meer ervaring met deze fiets, ik ben helemaal weg van titanium, ook toen het niet in de mode was.Het is gewoon een prachtig metaal.Nadeel van de V8 vind ik dat er geen titanium zadelpen, voorbouw en stuur op zit, dat zwart past er niet echt bij.En dat terwijl titanium ook bij uitstek geschikt is voor deze onderdelen.

Even beter weer afwachten en dan gaan we eens proefrijden.
Je hoort er nog wel van.
Tot die tijd,moet het oude vlees nog maar even eerst op.
Zij is ook tegen

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 17 apr 2007 23:58

Belofte maakt schuld
We zijn alweer 900km onderweg met de V8 en ondertussen wat aangepast aan de verandering.
Tijd om eens wat te evalueren.
De verschillen met de oude stalen Raleigh (reynolds 853),sinds 2000, zijn toch wel ruimschoots aanwezig.
Het comfort is iets beter dan het stalen frame.
Desondanks voelt het frame veel stijver aan bij de bracket, logisch gezien de dikkere buizen die de flex wat uit het titaan halen.
In combinatie met de trapasconstructie ,was oude campa veloce ,geeft dit een lekker efficient gevoel.
Dat is ook te zien aan de minimale zijdelingse beweging van het grote blad t.o.v. de voorderailleur.
De compact bladen bevallen gelijk weer goed, zeker met de straffe tegenwind die hier nog wel eens wil heersen in het voorjaar.
Dan loopt eindelijk de ketting eens fatsoenlijk recht.
Na enkele ritten bleken de lagers van de bracket niet precies los te komen en heb ik de boel nog eens gedemonteerd.
Bleek bij verder zoeken dat de lagerhuizen niet in lijn stonden .
Het brackethuis gevlakt en lagerpotjes nagemeten.
Het probleem is nu weg,maar ik vraag me af of dit niet anders geconstrueert moet worden in de toekomst.
De makers van gelaste frames zullen hiermee toch problemen houden.
Tevens een gaatje in de schroef van de kabelgeleider geboord om eventueel water uit de bracket af te voeren.
Lekkere pedaaltjes, die speedplays, jaren eerder moeten nemen.
De zadelpen kon ook flink wat korter, 8cm afgezaagd,dan blijft er nog ruim voldoende over.
Andere opmerking hierover is de passing in de buis ,deze is te ruim.
Dat betekent dat de klem wel erg vast aangetrokken moet worden om schuiven te voorkomen.
Nog maar eens uitkijken naar een titanium exemplaar,dan verbeterd het comfort vast nog meer.
De ahead stuurpen constructie is een stuk steviger maar het blijft geen gezicht al die boutknobbels en draadgaten.
Hier moet nodig een emotioneel designer (Een Italiaan?)aan het werk, je zit er tenslotte vaak genoeg naar te kijken onderweg.
Werk dus, voor Gazelle.
Het zadel moet ook nog anders, maar dat ligt nu eenmaal persoonlijk,het past, of niet.
Stuur is even wennen met die platte vlakken ,voordeel is dat, in ellebooghouding, er een groter raakvlak is.
Ook geeft dit meer vering aan het stuur in de verticale richting.
Wat bij het rijden erg opvalt is de verminderde weerstand bij hogere snelheden of harde tegenwind.
Indruk is dat met name de wielen en ook de banden hier debet aan zijn.
Van 2x36 hele ronde spaken naar 18 en 26 platte en 2 en 1 ronde is natuurlijk een heel oppervlakverschil.
Dat luchtweerstand verhaal uit de wielentest van vorig jaar lijkt hier dus zeker te kloppen .
In combinatie met lichter lopende banden ,nu vouw van vittoria was nog niet vouwbare vittoria,geeft dit een lichtlopend gevoel.
De gemiddeldes lijken dit te staven.
Het is steeds een gemiddelde dat 1 a 2 km per uur hoger ligt dan andere jaren en dat is ,zeker bij harde wind,opvallend.
Conclusie zover:
Fijne fiets zeker op de langere afstanden goed voor jaaarenlang rije.
Kan, of sterker nog moet ,verder verbeterd worden op details en in de afmontage,maar ook dat komt wel met de jaren.
Deze moet 'royal'oftewel koninklijk worden zoals het frameplaatje van gazelle vermeld .
Zij is ook tegen

vision
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jul 2007 10:33

vision 15 jul 2007 11:18

Ik heb sinds april 2007 een Gazelle V8. Inmiddels de tweede. Met de eerste titanium had ik de bekende zadelpen problemen. Zadel zakte in het frame. Daarnaast zaten er nogal wat schoonheidsfoutjes aan de fiets die afgemonteerd aan de dealer geleverd wordt. Gazelle heeft een en ander voorlopig goed opgelost, nam de fiets terug en ik heb inmiddels een nieuwe. Men moet nog wel een goede sluitring ontwikkelen, omdat op mijn fiets een voorlopige oplossing zit. Ik ben ondanks de happeringen zeer gecharmeerd van de fiets. Prima zit. Heb mijn hele leven Gazelle gereden. (reed wedstrijden in de jaren 70-80. Met de Titanium heb ik inmiddels zo'n 1600 km afgelegd. Maar !!!!! In de eerste en in deze fiets zit een zeer irritante tik, kraak in de pion - ketting - achterderailleur. Deze is alleen hoorbaar als gefietst wordt op het middenblad voor en op de 15 > 17 achter. Het gaat mee in het beentempo. We hebben alles geprobeerd. Derailleur steeds tikje erbij, tikje eraf. Niet op te lossen. Nu gaat de pion eraf en kijken we of het daarin zit. Daarnaast ga ik een nieuw wiel proberen.
Snappen er niets van. Nu is bekend dat titanium een klankkast is, maar dit heeft daar niets mee te maken.

Wie heeft de oplossing. Ik ben erover in discussie met Gazelle.

En laat je niet gek maken door allerelei internetaanbieding. Ze zijn niet te leveren. En hoe zit het met garantie, service etc.

cogiro
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 20 okt 2006 00:05

cogiro 15 jul 2007 23:43

Vision schreef:Ik heb sinds april 2007 een Gazelle V8. Inmiddels de tweede. Met de eerste titanium had ik de bekende zadelpen problemen. Zadel zakte in het frame. Daarnaast zaten er nogal wat schoonheidsfoutjes aan de fiets die afgemonteerd aan de dealer geleverd wordt. Gazelle heeft een en ander voorlopig goed opgelost, nam de fiets terug en ik heb inmiddels een nieuwe. Men moet nog wel een goede sluitring ontwikkelen, omdat op mijn fiets een voorlopige oplossing zit. Ik ben ondanks de happeringen zeer gecharmeerd van de fiets. Prima zit. Heb mijn hele leven Gazelle gereden. (reed wedstrijden in de jaren 70-80. Met de Titanium heb ik inmiddels zo'n 1600 km afgelegd. Maar !!!!! In de eerste en in deze fiets zit een zeer irritante tik, kraak in de pion - ketting - achterderailleur. Deze is alleen hoorbaar als gefietst wordt op het middenblad voor en op de 15 > 17 achter. Het gaat mee in het beentempo. We hebben alles geprobeerd. Derailleur steeds tikje erbij, tikje eraf. Niet op te lossen. Nu gaat de pion eraf en kijken we of het daarin zit. Daarnaast ga ik een nieuw wiel proberen.
Snappen er niets van. Nu is bekend dat titanium een klankkast is, maar dit heeft daar niets mee te maken.

Wie heeft de oplossing. Ik ben erover in discussie met Gazelle.

En laat je niet gek maken door allerelei internetaanbieding. Ze zijn niet te leveren. En hoe zit het met garantie, service etc.


Inmiddels heb ik er een 3100 km mee gereden. (had ik maar meer tijd)
Problemen... Die ''tik" heb ik ook gehad. Maar toen de ultegra ketting na 2000 km is vervangen (service) door een kmc is het geluid verdwenen.
En verder een wegzakkend zadel ??? Zou best weleens kunnen ja. Ik had er een streepje opgezet om een hogere stand te testen.. en dat zie ik inderdaad niet meer.
Wer bremst verliert.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 18 jul 2007 00:12

Vision, ik heb geen oplossing voor je.
maar ik herken je problemen,afgezien van dat gekraak.
Dat is er bij mij niet .
Waarbij gezegd moet worden dat er een andere groep en wielen op zit(campa).
Kijk voor de zekerheid nog eens of er geen ruimte zit tussen de bracketcups en het frame.
Dan bedoel ik of het aanlegvlak waar ze tegenaanstuiten bij het vastdraaien niet scheef staat ten opzichte van de schroefdraad.
Dit kan eenvoudig met een voelmes zonder iets te demonteren.
Zelf heb ik dat na moeten vlakken,omdat de trapas er zwaar van draaide na montage van de andere groep. (standaard gemonteerde as had het truowens ook al.

Zo zie je maar dat de componenten verder zijn in hun ontwikkeling dan de frames.
Trek onderkent dit al , in de nieuwe modellen plaatst men de lagers direct in het carbon frame zodat uitlijning gegarandeerd is .
En dat is het probleem nu van de gelaste frames.
De trapashuls trekt iets krom door de lasbewerking ,die vooral aan een zijde uitgevoerd wordt.
Het frame moet dus met de tegenwoordig toegepaste trapasconstructies machinaal nabewerkt(duur) worden in een vaste opstelling anders staan de kogellagers nooit 100 procent in lijn.
Deze rechte lijn is absoluut nodig omdat een kogellager niet op speling afgesteld kan worden zoals een ouderwets trapaslager,en dus ontstaat er bij een verkeerde lijn een enorme spanning op de lagers,met slijtage of andere problemen als gevolg.
De schroefdraadconstructie heeft dus echt zijn langste tijd gehad.
Jammer voor de loodgieter die er ooit mee begonnen is ,maar leeft die denk ik niet meer.
Voor ons is het te hopen dat er een standaard maatvoering blijft .
Zij is ook tegen

schaatsgek
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2005 12:21

schaatsgek 22 jul 2007 11:50

Ik vind dat de gazelle lijn dit jaar gewoon spuuglelijk. een blauwe v huppeldepup, een rode v huppedeldepup, een, oranje, een gele, etc. etc. Lekker makkelijk, lees goedkoop, spuiten. Partijtje oudbollige stickers erop plakken en klaar. Volkomen fantasieloos. Laten ze daar in Dieren toch gauw stoppen met racefietsen produceren. Echt iets moois heb ik al een paar jaar niet meer gezien bij gazelle. En dit geldt ook voor hun atb's, spuuglelijk.

Vind ik wel de v8 de minst lelijke

Btw, voor batavus geldt precies hetzelfde.
just fun

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 22 jul 2007 11:59

schaatsgek schreef: hoop gezeur blablabla


voor iemand met "just fun" in de ondertitel, maak je je er wel erg druk over ;)
Gaat hier overigens alleen over de V8, dus waarom die algemene gazelle bash ????

en "Mooi/niet mooi" is iets heel persoonlijks, trouwens ....

maar je ego zal het wel nodig hebben :D

schaatsgek
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2005 12:21

schaatsgek 22 jul 2007 12:12

Zo bedoel ik het niet. Vroeger maakte gazelle hele mooie racefietsen en kon je framekits los kopen. De laatste jaren zijn ze zoals zo mooi gezegt werd emotieloos.

Ik vind dat gazelle zich er heel makkelijk af maakt met kleuren en type aanduiding dit jaar. Een gazelle giro, gazelle ventoux etc. etc klinkt toch veel mooier dan Gazelle v1, v2, v3 etc.

De atb collectie heeft de sprankelende namen w1, w2, w3 etc.

Dat noem ik fantasieloos. Wat het trouwens met mijn ego te maken heeft snap ik dan weer niet. Ik vind italiaanse raspaardjes als Wilier, Pina, Colnago etc gewoon veel mooier. Zelfde vor bvb ridley, concorde, specialized, sensa, lorini etc. etc.

Grote nederlandse fabrikanten als gazelle en batavus moeten toch in staat zijn mooiere racekanonnen te maken?
just fun

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 23 jul 2007 00:03

Nederlanders hebben nu eenmaal de neiging om niet trots te zijn op de dingen die ze in eigen land hebben of maken.(Het moet nu eenmaal van ver komen)
Italianen of Fransen bijvoorbeeld hebben dat duidelijk wel.
En dat zie je terug in hun koopgedrag.
Daardoor blijft het voor hun fabrikanten interresant om te produceren en te ontwikkelen.
Zij is ook tegen

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 21 okt 2007 19:19

waat staat de geometrietabel van de V8 ?
Gazelle site is knudde
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 21 okt 2007 22:31

Misschien de gazelle sport site proberen??
[img=http://img511.imageshack.us/img511/5338 ... riejl7.jpg]
Hij is een beetje groot maar anders wordt hij onleesbaar excuus..
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

Plaats reactie