Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek Madone 5.2

wtc_woerden
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47

wtc_woerden 25 jan 2007 20:10

Hallo,

Omdat ik veel informatie uit dit forum haal wil ik ook iets terug doen voor dit forum.

Ik ben van plan om een worklog bij te gaan houden.
Dit word mijn eerste fiets die zelf in elkaar ga steken, ik kan wel een beetje sleutelen heb al geoefend op een aantal fietsen, maar heb nog nooit een fiets van de grond af opgebouwd. Voor de record dit zijn mijn vorige fietsen+ mijn huidige

Giant MCM
Red Bull
Empella Bonfire
Trek 1500
En nu dan de Trek Madone 5.2

De fiets ga ik gebruiken bij klassiekers en cyclo's en een aantal critirium's.

Het frame is in Discovery kleuren maat 56. Mijn idee is om de onderdelen zo sober mogelijk te houden omdat het frame al druk genoeg is.

nderdelen
Dura Ace 2x10
Syntace Racelite 7075
Syntace F99
Tune Starkes Stuk
tune - Aero RR MIG70/MAG190 + Open Pro
Trainings Wielen, 105 naven en extreme velgen (Red Bull)
Xpedo - RF-S1 Pedalen
Chris King

Vandaag ben ik bezig geweest met het balhoofd erin te persen met mijn zelf gemaakte balhoofd pers. Met dank aan AMClassic-fan zijn topic.

Zie hier


KLIK

KLIK

Ben tijdens het passen en meten erachter gekomen dat de baseplate van het balhoofd krom is (lang leve Marktplaats) Ben nu samen met de FM opzoek naar een nieuwe.
Wat ook vreemd is dat ik zonder enige moeite de baseplate om de vork heen schuif.
Ik zal morgen als de DA set binnen is wat totaal plaatjes schieten.
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2007 20:16

ej dat was mijn topic
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wtc_woerden
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47

wtc_woerden 25 jan 2007 20:28

Oeps...geregelt
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 jan 2007 20:58

hehe, ik ben benieuwd wat het eindresultaat wordt, maar het klinkt erg mooi. Vind de kleuren van het disco frame mooi en het idee om de rest rustig te houden spreekt me ook erg aan. Fiets zal ook wel onder de 7,5 kg uitkomen als ik het zo eventjes snel schat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 25 jan 2007 21:15

Wens je veel succes met het opbouwen van je Trek Madone.
Erg leuk om zelf te doen, zal het topic met belangstelling volgen.
Ik hoop dat je het probleem met de baseplate goed opgelost krijgt.
Je kan ook even proberen of een baseplate van een ander willekeurig merk wel strak op de vork gaat, kan je deze er niet met de hand erop drukken dan weet je iig dat de vork o.k. is .

wtc_woerden
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47

wtc_woerden 26 jan 2007 10:05

Ja dat een zeer goede tip, ik ga vandaag samen met mijn vork op stap naar de lokale FM.

Omdat ik nog niet alles binnen heb zal ik vandaag de wielen in elkaar zetten en de
derailleur's erop zetten. Tevens zal ik proberen ofdat ik de bracket sleutel mag lenen van de FM zodat ik de bracket kan monteren.

Nu vroeg ik mij af hoe belangrijk het gebruik van een momentsleutel is. Kan ik niet gewoon de bouten op gevoel aandraaien?

Ik ben ook nog opzoek naar goede bescherming stickers, liefst blanco (doorzichtig). BBB is geen optie heb die alleens gehad en mijn bevinding waren niet zo positief.
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jan 2007 10:28

Een momentsleutel is met name belangrijk bij carbonframes, aangezien je dan snel iets kapot draait. Maar ook bijvoorbeeld bij het aandraaien van de boutjes van je Hollowtech II crankarm (14 Nm) is een momentsleutel eigenlijk onmisbaar.

De prijs van zo'n ding is overigens best te doen, ik kocht de mijne voor € 32,50. Zal geen echte topkwaliteit zijn maar het voldoet uitstekend. Als je in de buurt van Amsterdam woont mag je die van mij wel even lenen.



PS: bracketsleutel hoor je als het goed is bij je crankstel te krijgen (ik ga uit van Hollowtech II). Zorg i.i.g. dat de zijkanten van je bracketpot mooi vlak zijn (eventueel een klein beetje opschuren met een schuurpapiertje op een blok), anders sluiten je lagerschakel niet goed aan en komt er troep tussen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jan 2007 10:58

lagerschakel = lagerschalen

wtc_woerden
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47

wtc_woerden 26 jan 2007 11:12

Jammer ik woon in Woerden (WTC-Woerden) Misschien moet ik langs een automaterialen handel oid. Wel bedankt voor het aanbod

Heeft iemand nog een tip voor lichte goedkope snelspanners?
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>

mikesbike
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 20 aug 2004 13:39

mikesbike 26 jan 2007 11:39

Baseplate van Chris King is bij bike2build te krijgen.
Niet zeuren maar rijden

wtc_woerden
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jul 2006 23:47

wtc_woerden 26 jan 2007 11:54

Nee, na telefonisch contact hebben ze mij verteld dat ze er nog een paar in bestelling hebben staan en daar zitten ze nu al 8 weken op te wachten
<a target="_blank" href= "http://ikikikik.mijnalbums.nl/">Project 5.2</a>

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 26 jan 2007 13:11

Wordt een mooi apparaat! Een momentsleutel kost je de kop niet (koop alleen niet het goedkoopste wat je kunt vinden!!) en als je nog meer wilt sleutelen is het een onmisbare tool. Anders misschien je FM lief aankijken?
Voor die baseplate...Het is Amerikaans, dus daar het meeste kans. Aangezien een conus per briefpost kan, kun je hem ook met een paar dagen in huis hebben.
Check hier:
http://www.bestwebbuys.com/bikes/search ... browse-mfg
Moet er toch wel een op voorraad zijn?

Plaats reactie