Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Latex binnenbanden

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 02 feb 2007 14:16

Wie van jullie gebruikt er latex binnenbanden?
Ik wil er namelijk ook een paar kopen om in mn wedstrijdwielen te leggen.
De voordelen die ik heb gehoord zijn:
- Minder rolweerstand, door betere vervorming
- Lekbestendiger, om dezelfde reden als hierboven
- Lichter, door de lagere dichtheid van latex tov butyl

De nadelen voor zover ik weet:
- Ze houden minder lang lucht vast (lagere dichtheid)

Dit laatste lijkt mij niet echt een probleem, aangezien ik toch voor een wedstrijd mn banden altijd op de juiste spanning zet...?

Misschien kan iemand me aanvullen vwb verdere voor- en nadelen?
En, welk merk gebruiken jullie (vittoria schijnt wel goed te zijn)?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

andre
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 mei 2004 11:39

andre 02 feb 2007 14:33

Ik rij altijd met latex binnenbanden. Deze zijn van Vredestein en ik gebruik ze icm vredestein fortezza tri-comp buitenbanden.
Nadeel kan zijn dat het overal tussenkruipt, bijv een velglintje dat net niet lekker zit (zelf geen last van, geen velglint bij mijn mavic's). Je moet ook uitkijken met sneetjes in je buitenband, kruipt er snel tussen en dan poef..kapot..
Als je lekrijdt gaat het ook anders..normale binnenband "loopt" leeg..maar mijn ervaring is dat bij latex het veel sneller gaat (nog geen knal hoor).
Oe, erg ge*l is het geluid..als je veel druk op de banden zet dan "zoeft" het met latex binnebanden veel harder
Ennu, neem als reservebinnenband ook een latex mee he..scheelt weer gewicht

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 02 feb 2007 14:38

Hoi,
Er is hier ondertussen zowat een half boek over geschreven, even het forum doorzoeken dus.
De vredestein latex zijn met afstand de beste latexjes gevolgd door Vittoria en Michelin. Schwalbe en Conti hebben er ook maar je moet hard zoeken.
Qua comfort is de Pariba latex aan te raden maar die is wel loodzwaar, om en bij de 100g.
Je bent best om een textiel velglint te gebruiken a la Velox of Vittoria.
Ciao,  
Snobisme is een dure hobby...

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 02 feb 2007 15:23

Bedankt voor jullie antwoorden...

fdegrove, ik heb de zoekfunctie gebruikt voor dat ik dit topic opende, maar daar kwam niet veel nuttigs uit..?
(heb gezocht op "latex")
Heb je dan mss een link naar de topics die ik niet vind?

bedankt,
       David
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 feb 2007 16:19

Ik rijd met de Michelin latex binnenbandjes.
Ik kan niet oordelen over wat anderen ervaren, maar comfortverschil voel ik absoluut NIET.
Dat het lichter is, is leuk maar op 't vlakke niet erg relevant. Voel ook geen verschil wat dat betreft.
De reden dat ik met latex rijd is dat er minder grote kans op lekrijden is. Dat ik voor elke training moet bijpompen vind ik geen probleem; dat deed ik met rubber toch ook alleen nu pomp ik 2 bar bij terwijl ik er rubber 0,5 bar bij moest.

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 02 feb 2007 16:33

Is een latex bandje eigenlijk dunner als een butyl, of komt het gewichtsverschil gewoon door het materiaal?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 feb 2007 16:56

zoeken met google levert meestal meer resultaat op:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=sit ... atex&meta=

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2007 20:06

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 02 Februari 2007


Ik rijd met de Michelin latex binnenbandjes.
Ik kan niet oordelen over wat anderen ervaren, maar comfortverschil voel ik absoluut NIET.

Lol, dat vind ik dus ook. Een andere buitenband, dat voel je pas!! Comfortverschil door de biba zit 100 tussen de oren volgens mij.
Less is bore

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 03 feb 2007 02:11

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 02 Februari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door havana op 02 Februari 2007


Ik rijd met de Michelin latex binnenbandjes.
Ik kan niet oordelen over wat anderen ervaren, maar comfortverschil voel ik absoluut NIET.

Lol, dat vind ik dus ook. Een andere buitenband, dat voel je pas!! Comfortverschil door de biba zit 100 tussen de oren volgens mij.


Hoi,
Wat comfort betreft, soms merk je het pas als je terugkeert naar je vorige binnenband. Hoedanook, comfort is een rekbaar begrip en heel persoonlijk.
Een ander voordeel van de hogere elasticiteit van latex tegenover butyl is dat je buitenband mooier bol komt te staan waardoor ie meer het rijgedrag van een tube benadert.
Wat betreft de vorige postings over latex biba's, die staan helaas her en der verspreid. De lokale zoekmachine is hopeloos en mijn geheugen is ook niet meer wat het was. Het is wel toch al minstens zes maanden geleden dat er nog wat is over geschreven, je zal dus serieus moeten spitten....
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 03 feb 2007 02:43

Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 03 Februari 2007
[...]
Wat betreft de vorige postings over latex biba's, die staan helaas her en der verspreid. De lokale zoekmachine is hopeloos en mijn geheugen is ook niet meer wat het was. Het is wel toch al minstens zes maanden geleden dat er nog wat is over geschreven, je zal dus serieus moeten spitten...

Ciao,
Als de lokale zoekmachine en je geheugen niet meer vooruit te branden zijn, is het soms handig om te spitten met deze schep...

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 03 feb 2007 12:07

kan iemand me zeggen waar de vredestein latexbinnenbanden te verkrijgen zijn.. ik kan enkel die van vittoria vinden, de vredestein latex binnenbanden heb ik nog nergens tegen gekomen, kan iemand mij zeggen waar deze verkrijgbaar is, en ong. tegen welke prijs.
is het kwaliteitsverschil erg groot t.o.v. de vittoria's?

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 03 feb 2007 19:29

@ Daf als nieuweling/ junior zijnde zou ik het niet doen, gezienhet wedstrijdprogramma voor hun, en dan met name in Limburg en in gelderland. Latex kan die warmte niet goed kwijt he ;) Borsele rijden ze wel lekker, maar als jij in Maasvallei in de afdaling voorin zat voordat we de kasseien op gingen ( daar bij dat tunneltje waar iedereen vol in de remmen moest voor de voorrij wagens) dan lag jij er ook had bij!
Afbeelding

Plaats reactie