Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Andere fiets; carbon of alu?

miegael
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mei 2006 22:33

miegael 06 feb 2007 17:32

Hallo,

Ik heb mezelf en mijn fiets laten opmeten, nou bleek het beter te zijn een kleiner frame,andere cranklengte, stuurpen,etc.aan te schaffen.Ik heb nu een bianchi 1885 alu/carbon die overigens erg goed bevalt;stuurt scherp,snelle daler en comfortabel.Maar ideaal zou dus een andere maat zijn dus hij is te koop en ik ben op zoek naar iets anders.Ik heb inmiddels gelezen op dit forum dat je beter geen carbon kan kopen onder een bepaalde prijs .(ik wil ongeveer 1500€ besteden)Ik heb bijv. een cube litening gtc of een isaac pascal van die prijs gezien.Zijn deze frames goed genoeg?Of kan ik beter een alu fiets kopen? Dat zou dan waarschijnlijk een huismerk worden van mijn zeer ervaren fietsenmaker.(geeft ook clubkorting...)

Gaarne jullie mening,

dank ,michael

miegael
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mei 2006 22:33

miegael 06 feb 2007 18:25

Quote: Origineel geplaatst door bluebird1 op 06 Februari 2007
Denk dat een relatief goedkoop cabon frame weinig toegevoegde waarde heeft t.ov. een goede alu versie... Waarom eigenlijk niet bij de 1885 blijven als die bevalt? P.S. Ja, idd, ben een Bianchi-fan


Dat kan evt ook ,maar hij is dus eigenlijk iets te groot en dan zou ik de onderdelen allemaal los moeten kopen/verkopen...

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 06 feb 2007 18:25

De Litening GTC is in een test zeer goed uit de bus gekomen (zoek op dit forum en gij zult vinden), maar of het nou echt een meerwaarde heeft t.o.v. een goed alu frame........(zal meer in het koppie zitten denk ik )
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 07 feb 2007 16:43

ik blijf het carbon eigenlijk niet vertrouwen, is scandium niet beter. Mijn FM had een scandium fiets staan en dat woog helemaal niets. En het lijkt me ook duurzamer

miegael
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mei 2006 22:33

miegael 07 feb 2007 17:56

Ik vertrouw het ook niet helemaal;2 weken geleden nog een afgebroken zadelpen gehad Als je dan toch veel betaalt misschien beter scandium of titanium of een hele goede lichte alu.?

buch
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 mei 2006 20:05

buch 07 feb 2007 19:12

postamble();
Ik vraag me af of een carbon frame niet kwetsbaarder is. Zeker als je er mee koerst. Een valpartij komt dan wel een voor. Mijn zoon heeft eerdaags weer een groter fame nodig maar ik twijfel over carbon of een alu frame.
Iemand een idee?

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 07 feb 2007 19:35

dan zou ik voor een alu frame gaan. Carbon wil nog wel es scheuren bij een valpartij en dan is 't game over voor dat frame
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2007 19:37

Een afgebroken zadelpen is zeker 9 van de 10 keer gewoon eigen schuld: verkeerde klem gebruikt, te hard aangedraaid, braampjes in de zadelbuis.
Scandium frames zijn gewoon aluminium frames alleen dan met een beetje scandium aan de legering toegevoegd, waardoor ze dunner buisdikte buizen kunnen maken die net zo stijf zijn.
Goede aluminium frames zijn technisch gezien beter dan de carbon instapframes en nog een paar honderd euro goedkoper.
 
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

miegael
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mei 2006 22:33

miegael 07 feb 2007 20:45

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 07 Februari 2007
Een afgebroken zadelpen is zeker 9 van de 10 keer gewoon eigen schuld: verkeerde klem gebruikt, te hard aangedraaid, braampjes in de zadelbuis.Scandium frames zijn gewoon aluminium frames alleen dan met een beetje scandium aan de legering toegevoegd, waardoor ze dunner buisdikte buizen kunnen maken die net zo stijf zijn. Goede aluminium frames zijn technisch gezien beter dan de carbon instapframes en nog een paar honderd euro goedkoper. 


In mijn geval wat het net die ene andere keer v/d 10 dan;een selcof carbon zadelpen met alu opzetstuk(inzetstuk).Dit kwam door slechte inlijming? Of geen exacte passing? Misschien beide.In ieder geval gebeurde het op een recht stuk (wel in peleton)terwijl ik gewoon in het zadel zat(gelukkig voor mijn zitvlak);niks bijzonders dus.

Verder is je uitleg over alu en scandium een extra bevestiging om geen carbon frame te nemen. En uiteraard is de kans op vallen en dus grotere schade ook een reden

Dank

the_coereur
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 nov 2006 22:00

the_coereur 08 feb 2007 20:28

even proberen mijn fiets hier te tone.
                
                 
                             
http://www.achielle.be" onclick="window.open(this.href);return false;

the_coereur
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 nov 2006 22:00

the_coereur 08 feb 2007 20:29

 
                           
http://www.achielle.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie