JPAR schreef: ↑28 feb 2023 21:51
Er zit wel verschil tussen de frames (volledig carbon en niet). Je kunt de red wine ook op een goedkoper frame krijgen als custom paint (zonder extra kosten).
Het grootste verschil in de frames is het type carbon dat is gebruikt (en daarmee dus ook de prijs):
OMX frameset (€3.999,-)
- Orbea Orca carbon OMX Disc, monocoque construction, HS 1,5", BB 386mm, powermeter compatible, Rear Thru Axle 12x142mm, thread M12x2 P1, internal cable routing, EC/DC compatible, OMX specific seat tube.
- Orbea Orca OMX ICR fork 2020, full carbon, 1-1/8" - 1,5" tappered head tube compatible, Thru axle 12x100mm, thread M12x2 P1, Speed release compatible dropout.
OMR frameset (€2.999,-)
- Orbea Orca carbon OMR Disc, monocoque construction, HS 1,5", BB 386mm, powermeter compatible, Rear Thru Axle 12x142mm, thread M12x2 P1, internal Cable Routing, EC/DC compatible.
- Orbea carbon fork 2021, 1-1/8" - 1,5" tappered head tube compatible, Thru axle 12x100mm, thread M12x2 P1, Speed release compatible dropout.
De OMX-frames combineren uitsluitend carbonvezels met een hoge modulus en vezels met een hoge sterkte. Dit alles resulteert in een frame met een gewicht van slechts 830 gram in maat 53. OMR-frames combineren vezels met een hoge modulus en hoge sterkte met een standaard lay-up, om de verhouding tussen stijfheid en gewicht te verbeteren. Dit is een minder tijdrovend proces, wat de prijs van deze frames daardoor lager houdt. Het zorgt er wel voor dat het frame met 1030 gram iets zwaarder is.
Het zijn niet alleen de gebruikte carbonvezels die de OMX frames onderscheiden van OMR. De vorm van de buizen is ook anders, zoals je in de afbeelding kunt zien. De onderbuis, zitbuis en staande achtervorken van de Orca OMX zijn ovaal gemaakt en subtiel afgeplat. Bron:
https://www.bicycling.com/nl/fietsen-sp ... rbea-orca/
Kortom, dan kies ik voor een full carbon frame die iets zwaarder is. Daarbij zal de Tiagra afmontage worden vervangen, maar ook de stuurbocht, stuurpen, zadelpen, zadel en wielset.