Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Orbea

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 sep 2022 10:41

Jans schreef: 11 sep 2022 10:08 .......
Even uit interesse, tot welke prijs kun je in België een lease fiets aanschaffen? En is die dan ook helemaal gratis?
Helemaal gratis wordt het nooit.
In grote lijnen, want er zijn wel verschillende mogelijkheden.
Als je alles uitrekent kom je in het meest gunstige geval dat je ongeveer 50% effectief zelf betaald.
Het leasingbedrag is afhankelijk van je loon.
Er rijden in Vlaanderen genoeg Stromers van 10000 en S-Works van 12000 Euro, om er maar 2 te noemen, rond.
Geen idee of de rijders van zo'n dure fietsen ook van hun nettoloon moeten bijbetalen, want dat kan je in sommige contracten ook nog eens doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8287
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 sep 2022 11:08

Lcsmet schreef: 11 sep 2022 10:41
Jans schreef: 11 sep 2022 10:08 .......
Even uit interesse, tot welke prijs kun je in België een lease fiets aanschaffen? En is die dan ook helemaal gratis?
Helemaal gratis wordt het nooit.
In grote lijnen, want er zijn wel verschillende mogelijkheden.
Als je alles uitrekent kom je in het meest gunstige geval dat je ongeveer 50% effectief zelf betaald.
Het leasingbedrag is afhankelijk van je loon.
Er rijden in Vlaanderen genoeg Stromers van 10000 en S-Works van 12000 Euro, om er maar 2 te noemen, rond.
Geen idee of de rijders van zo'n dure fietsen ook van hun nettoloon moeten bijbetalen, want dat kan je in sommige contracten ook nog eens doen.
Begrijp ik dan goed dat het geen totale overheidsregeling is, maar dat bedrijven nogal wat ruimte hebben om de regeling in te vullen?
Ik begrijp met je uitleg niet zo goed waarom mensen dat direct op zoek gaan naar een andere fiets. (Wel dat je er gebruik van maakt hoor).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 sep 2022 11:44

Jans schreef: 11 sep 2022 11:08 ......
Begrijp ik dan goed dat het geen totale overheidsregeling is, maar dat bedrijven nogal wat ruimte hebben om de regeling in te vullen?.........
De fiscale regeling is redelijk vast maar bedrijven kunnen het voor hun werknemers nog aantrekkelijker maken.
En er bestaat ook nog eens concurrentie tussen de leasebedrijven onderling.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 11 sep 2022 12:47

Beide mooie fietsen! Bij de wijnrode zou ik zelfs nog even omkijken. Beetje zelfde als mijn zondag groep. Bij 7/10 kopbeurten kijk ik voorruit, bij 3/10 ook wel eens opzij om de prachtig gekleurde high end racers van dichtbij te bewonderen 😎

hayes

hayes 11 sep 2022 14:22

Wij gaan in januari van start met fietslease.
Als ik het goed begrijp is er keuze uit twee mogelijkheden:
  • Er wordt maandelijks een deel van je bruto loon afgehouden
  • Er wordt een deel van je bruto eindejaarspremie afgehouden
Omdat de fietslease betaalt wordt met je bruto loon, betaal je zelf maar 50-60% van de fiets.
Na enkele jaren, meestal drie, kan je ofwel de fiets overkopen (meestal voor enkele honderden euro's) of je begint een nieuwe lease.
Wat velen doen is die fiets overkopen en dan verkopen. Zo maak je meestal nog een flinke som winst.
Een fiets van 3000 euro koop je na drie jaar over voor enkele honderden euro's en verkoop je voor 1000+ euro.
Zo bespaar je dus nog meer op de fiets en heb je minder dan de helft betaald.

hayes

hayes 11 sep 2022 14:27

Ik snap dat mat zwart niet het favoriete kleur is, maar ik lees termen di eik echt niet zou gebruiken ivm iemands nieuwe fiets/trots.
Dikwijls heb je ook weinig keuze. Frame x met afmontage Y kan je enkel in één of twee kleuren kopen.
Zo heb ik m'n Topstone (met Shimano Sora) laten ombouwen naar 105.

Ik heb ook wel zin om voor m'n volgende fiets wit te kiezen, maar dat is amper nog te krijgen.

Ook qua auto's zie je dat, kleuren zijn zwart, licht grijs, donker grijs, wit,... Zeker op parkings van bedrijven wordt het een beetje lachwekkend. Een zee van grijs...

De auto die ik nu besteld heb is oranje. En ik ben dan nog een Belg... :mrgreen:

Stancke
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 11 sep 2022 18:03

hayes schreef: 11 sep 2022 14:22 Wij gaan in januari van start met fietslease.
Als ik het goed begrijp is er keuze uit twee mogelijkheden:
  • Er wordt maandelijks een deel van je bruto loon afgehouden
  • Er wordt een deel van je bruto eindejaarspremie afgehouden
Omdat de fietslease betaalt wordt met je bruto loon, betaal je zelf maar 50-60% van de fiets.
Na enkele jaren, meestal drie, kan je ofwel de fiets overkopen (meestal voor enkele honderden euro's) of je begint een nieuwe lease.
Wat velen doen is die fiets overkopen en dan verkopen. Zo maak je meestal nog een flinke som winst.
Een fiets van 3000 euro koop je na drie jaar over voor enkele honderden euro's en verkoop je voor 1000+ euro.
Zo bespaar je dus nog meer op de fiets en heb je minder dan de helft betaald.
Exact, plus omnium verzekerd en jaarlijks budget van 150€ voor onderhoud (bij mij althans). Zelfs als je niet fietst, is het onverstandig om geen fiets te leasen via het werk omwille van het feit dat het geld opbrengt idpv met je eigen fiets te blijven rijden want dat kost geld.

Bij ons is het via lease-a-bike overigens.
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8287
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 sep 2022 18:18

@Stancke, wel tot een max. prijs? Nog steeds interesse. Ik moet een eventuele nieuwe fiets toch zelf betalen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 sep 2022 18:20

Kan hier een apart topic voor gemaakt worden !!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

hayes

hayes 11 sep 2022 19:50

Is misschien geen slecht idee.

hayes

hayes 11 sep 2022 19:51

foutje

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 sep 2022 08:30

He he hayes, eindelijk ga je kleur bekennen! :winkthumb:

Plaats reactie