Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

velgen scheurtjes

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 27 mar 2007 16:19

Quoten: Origineel geplaatst door riherm1 op 27 Maart 2007


iWat is jullie ervaring?, scheurt het snel verder?, Kan ik gokken dat het wiel in één stuk de kasseien over komt?
Ik moet anders als de bliksem een ander achterwiel regelen

Ik weet of de Shimano's net zo snel doorscheuren als mijn Mavic's (zie mijn post van 1 maart), maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en een ander achterwiel proberen te regelen, zeker gelet op al die kasseien.

lazyturbo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 feb 2007 21:20

lazyturbo 27 mar 2007 23:22

Heb het ook voor gehad met mijn DT SWISS R 1.1 was ook nog geen jaar oud, wel vervangen onder garantie. Is ondertussen anderhalf jaar geleden en voorlopig geen problemen meer .

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 14 mei 2007 13:17

hoi,de scheurtjes die ik mijn SHIMI WHR600 velg rond een spaak zijn WEL erger geworden en ben teruggegaan naar fietsenmaker: S TEC in Schermbeck, DLD.De wielen zijn gekocht in aug 2005: nog een paar maanden voor het verstrijken van de garantietermijn van 2 jaar.
Prima service: ik heb een reservewiel meegekregen terwijl ze het wiel opsturen naar Shimano!
Beetje zorgelijk: ze vertelden me dat de velg 'schon richtig durchgebremst' was: afgesleten door het remmen. Ze wisten niet of er daarom nog garantie op het wiel zou zitten.
Ik wil hierover even jullie mening weten:1) het scheuren van de velg rond een spaak heeft toch niets te maken met het slijten van de remvlakken? Ik zie het verband niet.
2) Ik heb 6000km op deze wielen gereden, waarvan misschien 1000 in de bergen: das toch niet zoveel?, een velg zou dan toch niet al versleten moeten zijn? Ik rij nog meer km's met een buitenband.
3) Als het onverhoopt niet onder de garantie valt: ze hadden Ksyrium elite's staan voor 250E: zijn dit goede wielen?, en is dit een goede prijs?
Ik rij +- 4000km per jaar, 73kg.
 
 
 
 
 

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27567
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 mei 2007 13:21

Lijkt me weinig met het remmen te maken te hebben (maar ik ben op dit gebied geen expert).
Wat ik wel weet is dat 6000 km absoluut niet enorm veel is voor een wielset. Van Mavic wielen zou ik verre blijven, maar in deze ben ik bevooroordeeld. Zou eerder bij Campagnolo/Fulcrum of Easton gaan kijken. Die hebben in die prijsklasse zeer degelijke wielen (bijvoorbeeld Zonda's, Vista's, Circuit, Fulcrum3).

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 31 mei 2007 16:46

Quoten: Origineel geplaatst door riherm1 op 14 Mei 2007


hoi,de scheurtjes die ik mijn SHIMI WHR600 velg rond een spaak zijn WEL erger geworden en ben teruggegaan naar fietsenmaker: S TEC in Schermbeck, DLD.De wielen zijn gekocht in aug 2005: nog een paar maanden voor het verstrijken van de garantietermijn van 2 jaar.
Prima service: ik heb een reservewiel meegekregen terwijl ze het wiel opsturen naar Shimano!
Beetje zorgelijk: ze vertelden me dat de velg 'schon richtig durchgebremst' was: afgesleten door het remmen. Ze wisten niet of er daarom nog garantie op het wiel zou zitten.
Ik wil hierover even jullie mening weten:1) het scheuren van de velg rond een spaak heeft toch niets te maken met het slijten van de remvlakken? Ik zie het verband niet.
2) Ik heb 6000km op deze wielen gereden, waarvan misschien 1000 in de bergen: das toch niet zoveel?, een velg zou dan toch niet al versleten moeten zijn? Ik rij nog meer km's met een buitenband.
3) Als het onverhoopt niet onder de garantie valt: ze hadden Ksyrium elite's staan voor 250E: zijn dit goede wielen?, en is dit een goede prijs?
Ik rij +- 4000km per jaar, 73kg.
 


even een update hierover:
alles valt onder garantie, ik krijg een nieuw wiel.wederom prima service van S-Tec

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 31 mei 2007 17:49

@ riherm1.

Je mag blij zijn dat je hem in Duitsland gekocht heb, zit je ook meteen een stuk beter kwa. garantie afhandling lijkt mij.
Duitse Importeur van Shimano Paul Lange, doet gelukkig niet zo moeilijk kwa. garantie afhandeling.
Bij Benelux kan je ongeveer zo'n antwoord verwachten: We doen er niets mee.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 31 mei 2007 22:09

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 14 Mei 2007


Lijkt me weinig met het remmen te maken te hebben (maar ik ben op dit gebied geen expert).
Wat ik wel weet is dat 6000 km absoluut niet enorm veel is voor een wielset. Van Mavic wielen zou ik verre blijven, maar in deze ben ik bevooroordeeld. Zou eerder bij Campagnolo/Fulcrum of Easton gaan kijken. Die hebben in die prijsklasse zeer degelijke wielen (bijvoorbeeld Zonda's, Vista's, Circuit, Fulcrum3).

Mavic wielsets mijdt ik tegenwoordig ook maar, anderzijds de mavic velgen vind ik nog steeds top! Open pro ceramic, CXP 33 en Reflex blijven voor mijn gewoon prima velgen om een stevig en betrouwbaar setje mee te bouwen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 01 jun 2007 01:02

Quoten: Origineel geplaatst door STURKY op 03 Maart 2007


Ik vraag me wel af hoe het komt dat er zo snel scheurtjes ontstaan bij de spaken. Zijn we te zwaar? pompen we de banden te hard op? Of waren de spaken te strak gespannen? De FM vond het ook een beetje vreemd. Hij kwam niet verder dan ''heb je een keer een valpartij gehad?''. Nee dus




Meestal is de oorzaak te hoge spaakspanning. Spaken net even te strak gezet of gebeurt langzamerhand bij het nastellen in de loop der tijd. Er zijn wel speciale spaakspanningmeters voor (o.a roseversand gebruikt die) maar die kosten  honderden euros en dat vindt de gemiddelde fietsenmaker te duur. En het is niet altijd duidelijk welke min max spanning gewenst is dus dan heb je er ook niets aan.
CXP 22 is overigens geen heel hoogwaardig model maar zou bij normaal gebruikt toch tienduizenden km mee moeten kunnen.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 01 jun 2007 09:03

IK heb een TM-1 van Parktool en die is niet duur.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie