Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Aanschaf racefiets (2e hands) 600 euro

marlie81
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 mar 2007 20:52

marlie81 11 mar 2007 20:56

Hey hallo!
Ben behoorlijk nieuw in het fietswereldje, maar dankzij een fietsgekke vriendin ben ik nu dan toch echt op zoek naar een racefiets. Gelet op mijn lengte van 1.65m, kom ik met de berekeningen uit op een framemaat van 52-53cm. Ik zag in een andere post dat iemand voor dit budget een nieuwe fiets wilde kopen, maar ik denk dat ik met een goede tweedehandse beter af ben.
Ik heb een budget van tussen de 500 en 600 euro. Heeft iemand enig idee wat ik hier voor kan kopen? Op marktplaats zie ik door de bomen het bos niet helemaal meer. Alvast bedankt!
Gr.
Marlie

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 11 mar 2007 21:10

Eigenlijk is 500-600 Euro te krap voor een goede fiets (dus ook voor een tweedehands).
Waar ik naar zou kijken in jouw maat is een fiets die minimaal een sloping frame heeft (aflopende bovenbuis, werk bij kleine maten beter) en afgemonteerd is met een  (eventueel 9 speed) 105 groep. Met wat geluk kom je een dergelijke fiets op marktplaats wel tegen.

soffatti
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 jan 2006 17:43

soffatti 11 mar 2007 21:33

Kijk hier eens

jorisve
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 okt 2006 15:44

jorisve 12 mar 2007 10:35

 
Als 600 het maximum is : ga voor tweedehands, maar hou er rekening mee dat je sowieso enige kosten zal hebben om de fiets aan te passen (stuurpen, pedalen, ...) en dat je na enkele maanden allicht ketting en cassette dient te vervangen. Je fiets komt dus sowieso 150/200 € duurder uit als je aankoopprijs. Met het risico dat er grotere gebreken op de fiets zitten die je niet zomaar ziet. Zeker niet als leek. Ga je voor tweedehands: laat een fietsenmaker of wie dan ook naar de fiets kijken. (ikzelf heb enkele weken terug een degelijke fiets verkocht voor 400 € - het kan dus echt wel. )
Als je meer dient uit te geven bij aankoop als 400 €, stel ik voor dat je kijkt tussen de eindeseizoensjaarskoopjes (internet).
Voor 8à900 zijn er heel mooie koopjes te doen (eindeseizoen, ...) waar je zelfs ultegra op hebt. En dan heb je 'n nieuwe blinkende fiets...
Flandrien zonder aanleg

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 12 mar 2007 12:34

Quoten: Origineel geplaatst door JorisVE op 12 Maart 2007


 
Als 600 het maximum is : ga voor tweedehands, maar hou er rekening mee dat je sowieso enige kosten zal hebben om de fiets aan te passen (stuurpen, pedalen, ...) en dat je na enkele maanden allicht ketting en cassette dient te vervangen. Je fiets komt dus sowieso 150/200 € duurder uit als je aankoopprijs. Met het risico dat er grotere gebreken op de fiets zitten die je niet zomaar ziet. Zeker niet als leek. Ga je voor tweedehands: laat een fietsenmaker of wie dan ook naar de fiets kijken. (ikzelf heb enkele weken terug een degelijke fiets verkocht voor 400 € - het kan dus echt wel. )
Als je meer dient uit te geven bij aankoop als 400 €, stel ik voor dat je kijkt tussen de eindeseizoensjaarskoopjes (internet).
Voor 8à900 zijn er heel mooie koopjes te doen (eindeseizoen, ...) waar je zelfs ultegra op hebt. En dan heb je 'n nieuwe blinkende fiets...


150 tot 200 extra uitgeven aan een tweedehands fiets? Gouden tandwielen?
Eerste vraag: Wat wil je met je fiets gaan doen? Als je alleen wat tochtjes door de polder wil maken en wil kijken of het wat voor je is, zou je bij wijze van spreken voor 50 euro best een leuk fietsje kunnen vinden. Als je het dan na een jaar nog leuk vindt, weet je wat je wil en heb je vast doorgespaard voor -zeg- een euro of 800-1000.
Ik heb veel tweedehands fietsen gekocht en als de wielen recht zijn en de versnellingen goed werken, ben je er niet snel aan bekocht.

marlie81
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 mar 2007 20:52

marlie81 12 mar 2007 12:56

Met de fiets wil vooral wat toertochtjes maken. Dus de eisen voor wat betreft het materiaal liggen niet erg hoog. Ik had het andere forum idd gelezen, maar daar ging het vooral over een nieuwe fiets. Ik heb op internet al behoorlijk wat nieuwe fietsen gezien voor tussen de 500 en 600 euro, maar de vraag is of je daarmee voldoende materiaal koopt of dat een tweedehandse dan meer plezier oplevert. Merken zoals Gitane zeggen mij ook helemaal niets (neemt natuurlijk niet weg dat het een goede fiets kan zijn..)

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 12 mar 2007 13:43

Voor toertochtjes als beginner is elke fiets wel goed. Schakelen in het stuur heeft wel een pre.
Als je ook de heuvels/bergen in wil kunnen, zou ik in ieder geval triple adviseren (3 bladen voor). Verder geldt grofweg: Hoe duurder de fiets, hoe lichter, en beter versnellingsapparaat hij heeft.
Gitane is een oud Frans merk dat tegenwoordig cheapo fietsen verkoopt. Volgens mij best goede prijs/kwaliteit.
Waarom ga je niet eens met een fietsenmaker praten? Misschien heeft hij nog wel wat leuks tweedehands staan. Ben je in ieder geval verzekerd van kwaliteit, de juiste maat en service.
Als je voor nieuw gaat: Kijk wel uit voor de schakelgroep Shimano 2200. Dit is de goedkoopste groep, maar vind ik niet geschikt voor racefietsen. Slechte remmen en de tandwielen verslijten waar je bij staat. Bovendien schakelt het ook slecht. Shimano Sora of Campagnolo Xenon zou ik minimaal nemen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 12 mar 2007 13:54

ik zit met mijn 1.78 meter lengte gebeiteld op een framemaat van 53-54cm... Dat is dan ook ongeveer de lengte van mijn bovenbuis (54-55cm), gecombineerd met stuurpen rond de 10 cm. Aangezien je leuk wil fietsen raad ik je 50 cm zitbuis en 50-51cm bovenbuislengte aan voor het frame, en niet hoger!
ik heb een 2de hands alu racer gekocht met campagnolo record, goeie wielen e.d. voor 600 euro. Het is dus zeer goed mogelijk om tussen 300 en 600 euro al een classy fiets te vinden! (ik ben het in deze met Sharkman niet eens, no offence, maar anderzijds moet je heel goed weten wat je wil, ik heb achteraf ook nog aanpassingen moeten doen aan die fiets)
nderhoud hangt echt wel af van het gebruik: tegen 20-25 km/h schakel je veel minder en spaar je je wielen véél meer dan als je tegen 30-35 km/h met een groep traint, want dan rij je soms los door putten omdat je minder reactievermogen/scherpte hebt.
en voor mocht het nog niet duidelijk zijn: behalve shimano heb je dus ook campagnolo, en dat zet mij persoonlijk alvast aan om meer te fietsen, mijn fiets beter te onderhouden na iedere rit en met nog meer passie over mijn fiets te praten!
enkele voorbeelden:
http://www.2dehands.be/dames-koersfiets ... s&start=15
http://www.2dehands.be/giacomelli-te-ko ... s&start=15
http://www.2dehands.be/prorace-wit-blau ... sort=prijs
groeten
 
 
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

marlie81
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 mar 2007 20:52

marlie81 12 mar 2007 14:07

Ik heb inmiddels ook wat speurwerk naar een nieuwe fiets gedaan. Hoe is de Sora-groep van Shimano? De belasting die ik op een fiets uitoefen zal heel erg meevallen. Met mijn krap 55 kilootjes en een gemiddelde snelheid die echt niet boven de 25 km/h (voorlopig dan) uitkomt, ga ik het materiaal niet echt zwaar te lijf.
Ik wil het liefst idd een triple. Ik kom uit het zuiden des lands en Zuid-Limburg is just around te corner. Het is dus wel zeker de bedoeling om daar ook eens terecht te komen. Evenals Berg en Dal in de buurt van Nijmegen.

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 12 mar 2007 19:45

kijk even bij te koop aangeboden,een ridley mt53 vr.pr 800€

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 12 mar 2007 20:05

Hai marlie,
Ivm aanschaf van een gloednieuw fietsje (zie ander topic), ga ik nu mijn Bianchi verkopen (Hydroalu1885 met veloce maat 53, ruim een jaar gebruikt). Mocht je interesse hebben, laat maar weten...
~live fast, die young ~

Plaats reactie