Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

naaf / spaak dynamo op racefiets

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 14 mar 2007 22:30

ik wil een aantal lange afstands brevetten halen waarbij je verplicht bent verlichting op je racefiets te hebben omdat er ook 's nachts gereden wordt.
Nu begin ik me te orienteren en kom naaf en spaak dynamos tegen. Het liefst blijf ik gewoon met m'n mavic ksyrium rijden.
Wie heeft ervaring? Ik neem aan dat een batterijlampje me niet lang gaat helpen tussen 22:00 en 06:00 uur?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

splash
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 apr 2005 00:53

splash 15 mar 2007 12:25

Ik heb me 2 jaar terug een voorwiel gespaakt met een naafdynamo om mijn avondtrainingen af te werken.  Ik kan het absoluut aanbevelen.
Ik heb een setje met een mavic cxp33 velg, sapim spaken en shimano naafdynamo (dh-3n71).  Nog nooit geen problemen mee gehad, en in combinatie met een busch & muller oval senso plus een goede lichtopbrengt om op onverlichte wegen te rijden.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 mar 2007 12:37

Een LED lamp a la Cateye HL-EL530 gaat ook wel werken denk ik:
 
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 15 mar 2007 18:43

splash, hoe zit dat met de rolweerstand als je het licht niet nodig hebt? En heb je 2 koplampen waarbij je de 2é inschakeld bij hogere snelheden? Ik moet op totaal onbekend parcours rijden en weet alleen dat er meestal geen lampen naast de weg staan en er op asfalt wordt gereden (en dat in frankrijk dus er zit wel eens een gaatje in, maar niet zo erg als jullie tegelpaden)!
Inderdaad scepticus, ik begin me langzaam af te vragen of zo'n batterijen lampje met leds niet ook gaat. Ik moet maximaal 3 nachten achter elkaar fietsen en overdag kan ik wel een batterijtje wisselen.
Ik heb gelezen http://www.gillesberthoud.fr/paris-bres ... airage.pdf dat die led-voor-lampjes 10 uur op vol vermogen kunnen schijnen en dan nog 80 uur langzaam aflopend voordat de batterijtjes op zijn. Iemand hier ervaring mee?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 15 mar 2007 20:22

Quote: Origineel geplaatst door HenkV op 14 Maart 2007
ik wil een aantal lange afstands brevetten halen waarbij je verplicht bent verlichting op je racefiets te hebben omdat er ook 's nachts gereden wordt.Nu begin ik me te orienteren en kom naaf en spaak dynamos tegen. Het liefst blijf ik gewoon met m'n mavic ksyrium rijden.Wie heeft ervaring? Ik neem aan dat een batterijlampje me niet lang gaat helpen tussen 22:00 en 06:00 uur?


Welkom bij de club. Ik heb PBP meerdere keren gereden, steeds met verschillende verlichtingssystemen.
'95: Gewone ordinaire AXA HR met Union koplamp zols in die tijd gebruikelijk in het Nederlandse randonneurpeloton. Deed het prima alhoewel de weerstand toch wel merkbaar was. In de afdalingen moest ik inhouden vanwege te weinig licht.
'99: AXA Highlight koplamp gevoed door een 6V 4Ah loodzuurakku. Een systeem van eigen fabrikaat. Behoorlijk prima qua prijs, veel minder prima qua gewicht. In dat jaar kon ik gebruik maken van een gezamenlijke volgwagen, extra accu en lader in die volgwagen gelegd. Helaas niet eraan toe gekomen dat uit te proberen aangezien ik in Tintiniac met maagklachten moest uitstappen.
In 2003 had ik veel geleerd uit andere ritten en er wat geld tegenaan gegooid. Een SN gekocht en twee koplampen eraan gezet met schakelaartjes op het stuur. Nooit heb ik een fiets-aanschaf zo genoten. Nachtrijden wordt met deze combinatie een groot plezier. Inmiddels heb ik mijn vakantiefiets (die soms ook gebruikt wordt voor brevetten) ook voorzien van een SN, nu nog met B&M Lumotec koplamp. de speciale SN koplampen zijn inmidels in bestelling.

Je kunt natuurlijk ook anders, maar dan geef je 's nachts gewoon snelheid toe in de afdalingen.
Een LED-systeem alleen zou ik niet doen. Daarmee zou je eventueel wel door de controle komen, maar in de afdalingen verslijt je rap je remblokken. Ik heb een LED koplamp voor erbij. Is leuk als de weg goed is en je niet harder dan 25-30km/u rijdt.
Een combinatie van een LED lamp voor met een goede halogeen batterijlamp is nog te doen. Je haalt het dan niet bij een SN & dubbel koplampsysteem, maar je komt er wel je brevet mee door. De LED lamp gebruik je dan op het vlakke in de groep en bergop, de halogeen koplamp schakel je bij als je bergaf gaat of kopwerk doet in een rappere groep.

Ivo (brevetorganisator Maastricht)

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 15 mar 2007 20:23

Nog even iets over de Ksyriums, doe dat niet. Bij een brevet heb je wielen nodig die je makkelijk kunt repareren. Ik heb al ellende met Ksyriums en gebroken spaken gezien tijdens brevetten. Gewone ordinaire 36 spaaks wielen met niet te hoge velgen. Dat is ook nog eens een stuk comfortabeler. Denk eraan dat het asfalt in Frankrijk niet altijd superglad is.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 16 mar 2007 00:30

mmm mmm dat verhaal over die sons wil ik inmiddels graag aannemen. Heb er veel over gelezen op met name duitse sites. Denk dat ik die investering wel wil doen.
Wat betreft de ksyriums snap ik niet helemaal. Zowel ik (68kg) als m'n vrouw (beetje meer, maar pas op anders krijg ik een knal) rijden er nu 2 jaar op en we wonen in frankrijk en maken dus 95 franse asfalt kms en hebben 0 problemen gehad. Momenteel overweeg ik ze vervangen vanwege het feit dat de velgranden wat dunnetjes worden agv het remmen (we wonen in de alpen).
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 mar 2007 01:11

Hoogstwaarschijnlijk blijven ze gewoon heel natuurlijk, maar idd, áls je met Ksyriums onderweg een spaak breekt ben je geschoren.... en in het donker loop je natuurlijk ook meer risico om in een put te knallen enzo...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

splash
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 apr 2005 00:53

splash 16 mar 2007 16:36

Quoten: Origineel geplaatst door HenkV op 15 Maart 2007


splash, hoe zit dat met de rolweerstand als je het licht niet nodig hebt? En heb je 2 koplampen waarbij je de 2é inschakeld bij hogere snelheden? Ik moet op totaal onbekend parcours rijden en weet alleen dat er meestal geen lampen naast de weg staan en er op asfalt wordt gereden (en dat in frankrijk dus er zit wel eens een gaatje in, maar niet zo erg als jullie tegelpaden)!
Inderdaad scepticus, ik begin me langzaam af te vragen of zo'n batterijen lampje met leds niet ook gaat. Ik moet maximaal 3 nachten achter elkaar fietsen en overdag kan ik wel een batterijtje wisselen.
Ik heb gelezen http://www.gillesberthoud.fr/paris-bres ... airage.pdf dat die led-voor-lampjes 10 uur op vol vermogen kunnen schijnen en dan nog 80 uur langzaam aflopend voordat de batterijtjes op zijn. Iemand hier ervaring mee?


De weerstand die de naafdynamo is verwaarloosbaar.  Als je aan het rijden bent merk je dit totaal niet, ongeacht of je verlichting nu brand of niet.
Ik heb 1 koplamp van bush & muller.  Geeft voor mij al voldoende licht.  Maar voor afdalingen te doen zou ik evenwel nog een 2e monteren (eventueel led verstraler) om de weg nog meer te verlichten tijdens het afdalen.

Plaats reactie