Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Race handschoenen .. echt nodig ?

innuendo
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:39
Locatie: Oldenzaal
Contact

innuendo 10 apr 2007 14:36

Hallo,
Even een korte vraag / wat is jullie ervaring ?
Sinds kort ( +/- 3 maand ) begonnen met fietsen. Begonnen met een 2e handse Concorde Padove en sinds afgelopen vrijdag een Trek 1000 model 2006 gekocht.
Fietsen bevalt mij prima en wil deze zomer gewoon lekker fietsen. Geen wedstrijden maar gewoon met kameraden s'avonds en in weekend kilometers maken.
Hoe zeer zijn race handschoenen nodig ? Is het qua comfort echt veel beter ? Krijg je ook minder last van je handen omdat er een beetje vulling in de handschoenen zit ?
Welke race handschoenen raden jullie trouwens aan ? En dan bedoel ik dit het meeste voor aankomend zomerseizoen ? Qua transpiratie kan ik mijn voorstellen dat de handschoenen snel kunnen gaan irriteren of valt dit mee ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met Vr. Gr.Stefan

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 10 apr 2007 15:13

Ik vind handschoenen een stuk fijner, maar dat komt vooral doordat ik erge zweethanden heb. Zonder handschoenen glijd ik dus zo van m'n stuur. Ik vind handschoenen met wat gel erin het fijnst, die zijn ook nog wat comfortabeler met trillingen. Welk merk maakt mij meestal niet zoveel uit!
mzzl
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

ralph666
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mar 2007 15:33

ralph666 10 apr 2007 15:23

Ik krijg vaak kramp in mijn handen tijdens het fietsen. Ik neem aan dat het gebruik van handschoenen dit ook tegengaat...?

kas1
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2007 18:44

kas1 10 apr 2007 15:24

Ik heb handschoen met gel-vulling (Chiba): vind ik persoonlijk erg comfortabel. Verder is een stukje badstof op de duim en rug erg handig voor het wegvegen van zweet (en/of snot...). Kortom, ik fiets eigenlijk nooit zonder..
Als je erg veel gaat fietsen is het voor het cosmetisch effect leuk om een 'open plekje' op de rug van de handschoen te hebben: heb je aan het eind van het seizoen een mooi bruin plekje op je hand (had ik vroeger, vond ik erg stoer, maar ik fiets tegenwoordig een stuk minder).
Kas

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 apr 2007 15:56

Vergeet ook niet de veiligheid die het dragen van handschoenen met zich meebrengt. Als je op je plaats gaat liggen je handen niet helemaal open.
Ik heb heel vorig seizoen zonder gereden (uitgezonderd uiteraard de winter) en rijd nu met en ik vind het een verbetering. Zit lekker en rijdt fijn. 

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 10 apr 2007 16:56

ik train zonder handschoenen, maar koers met handschoenen. zonder vind ik toch nog altijd fijner rijden, alleen in de koers rij ik ermee, omdat ik toch liever niet me hele handen wil openhalen door een val, waardoor ik en niet kan werken en op school problemen heb ( onderwijs vragend leermethode dus de hele dag achter de pc typen enzo) maar zonder vind ik zelf het fijnst, en anders heb ik nu van BBB lange handschoenen maar die dunner zijn dan normale handschoenen, super zijn die dingen, vooral nu het s'avonds redelijk snel afkoelt....
Afbeelding

marz
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 mei 2006 21:44

marz 10 apr 2007 17:23

Ik rijd altijd met handschoenen, mijn handen blijven comfortabel door de demping van de handschoenen en veilig is het zeker.
Ik heb Roeckel's handschoenen en deze bevallen erg goed. wel een vereiste dat de handschoen goed zit en goed sluit, dus een juiste maat is van belang.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

innuendo
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:39
Locatie: Oldenzaal
Contact

innuendo 10 apr 2007 21:21

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zit er inderdaad aan te denken om race handschoenen te kopen maar twijfel nog even of tijdens de zomer je niet teveel last krijgt van geïrriteerde zweethanden. Vindt het wel een goed punt dat tijdens een eventuele valpartij de handschoenen enige "schade" kunnen voorkomen / kunnen verminderen.
Ik zal wel eens even bij lokale dealer/ shop rondvragen welke hun kunnen aanbevelen. Gelukkig kosten race handschoenen ook nog niet de wereld.
Nogmaals dank voor jullie reacties.

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 11 apr 2007 02:44

Handschoenen zijn ook handig voor het "schoon vegen" van je banden als je bv. door glas bent gereden. Dit dus terwijl je door rijdt, even je hand op de band leggen zodat stukjes glas e.d. er af gaan en zich niet verder in je band kunnen drukken met als gevolg een lekke band.Zonder handschoenen lijkt me dit niet erg aangenaam :).
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 11 apr 2007 04:32

handschoenen zijn ook heel handig om zweet van je voorhoofd te vegen. Ik heb binnen op de fiets ook wel us die handschoenen aangehad, niets last van irritatie door zweet hoor..

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 11 apr 2007 22:01

Quote: Origineel geplaatst door anno op 11 April 2007
handschoenen zijn ook heel handig om zweet van je voorhoofd te vegen. Ik heb binnen op de fiets ook wel us die handschoenen aangehad, niets last van irritatie door zweet hoor..

en niet alleen 't zweet van je hoofd, maar ook het snot uit je neus ;-)   dat stukje badstof zit er niet voor niets op.

maar belangrijkste argument vind ik ook: bescherming bij vallen, zonder handschoenen ligt je hele hand open.

dannyb.
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 okt 2006 17:19

dannyb. 12 apr 2007 21:06

Op training heb ik nooit handschoenen aan ik vind dat fijner rijden.
Als 2e jaars Nieuweling reed ik de wedstrijden zonder handschoenen totdat er iemand voor me dacht dat hij met 1 hand aan het stuur door te bocht kon.
Ik eroverheen en mezelf opgevangen met blote handen, sindsdien geen wedstrijd meer gereden zonder handschoenen

Plaats reactie