Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Focus

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 18 jan 2022 13:45

hayes schreef: 14 jan 2022 21:28 Focus maakt wat mij betreft altij dmooie fietsen.
Sober en clean. Mooie paintjobs.
Eens, nette fietsen.
Ik rijd zelf al ruim 7 jaar - nog altijd naar volle tevredenheid - op een Focus CayoEvo. Nu in gebruik als winter- / slechtweer fiets. Focus had altijd een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding, al vind ik de prijzen wel gestegen afgelopen jaren (naar verhouding).
Laatste jaren licht het accent bij Focus wat meer op allround / gravel / off-road.

DavidvanDijk
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 dec 2013 22:56

DavidvanDijk 22 mar 2022 12:14

Maar eens even een post hier droppen.
Ik heb sinds ruim 2 jaar een Focus Mares AX (105) als Woon-Werk-Gravel(-en inmiddels ook CX)-fiets.
Heerlijk ding, veelzijdig, stevig, tikkie zwaar.

Inmiddels ook wel het een en ander vervangen.
1) eerst de wielen, de DT-Swiss molenstenen vervangen voor Ere-Research wielen. Tijdens het crossen overigens alu-FFWD's omdat ik anders gek wordt van het banden wisselen
2) Een jaar geleden de derailleur en shifters vervangen voor Ultegra-varianten (na een valletje een shifter dwars doormidden gebroken en de derailleur werd ernstig stroef).
3) Met het ook op de cross de (inmiddels ook falende Ultegra Derailleur) vervangen voor een GRX-versie én direct ook over naar een enkel voorblad.
4) Weet ik niet meer zeker maar ik geloof dat ik het stuur ook vervangen heb.

Zo eens actiefoto's zoeken

DavidvanDijk
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 dec 2013 22:56

DavidvanDijk 22 mar 2022 12:22

Afbeelding

Afbeelding

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 30 okt 2022 06:40

Mijn nieuwe ‘winter’/slecht weer fiets. Woonachtig in Denemarken betekent dit feitelijk dat deze fiets het meeste gebruikt gaat worden gedurende het jaar. Het is tevens mijn enige wegfiets naast een gravel en mountainbike.

Ik heb in de afgelopen weken 4 fietsen verkocht die om verschillende redenen vrijwel niet gebruikt werden (1 gravel, 3x race velgrem - allen Campagnolo) en dit is de vervanger. Praktischer en meer fit for purpose was het idee achter deze vervanging (en het bespaart tevens ruimte ivm aanstaande verhuizing).

Als overjarig model gekocht met Ultegra 6800/Fulcrum Quattro carbon) en ‘gestript’ om op te (laten) bouwen met Campagnolo Chorus 12 speed.

Volgens de verkopende dealer in Duitsland de eerste Paralane met Campagnolo, ik heb echter op internet diverse foto’s gezien van andere versies met Campagnolo.

7,9kg zoals afgebeeld. 8,3kg met pedalen, bidonhouders en garminmount. Ondanks het vrij ‘kleurloze’ karakter van de fiets ben ik erg tevreden met het resultaat.

Dit weekend een eerste rit maken om de exacte afstelling te finetunen (het zadel is al naar beneden sinds de foto en het RAT systeem bij het achterwiel heeft nog wat aanpassing nodig om geen irritatie op te wekken). Ik ben erg benieuwd naar de rijeigenschappen.

Afbeelding

Martijn_H
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 sep 2018 21:19

Martijn_H 30 okt 2022 17:00

Gaaf hoor! Understated en met Campa. Kan dit frame brede banden aan?

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 30 okt 2022 19:43

Zijn nu Bontrager R3 32mm banden gemonteerd. Zonder spatborden kan tot 35mm, er is denk ik nog wel (wat) ruimte om breder te gaan

hayes

hayes 30 okt 2022 21:18

Zwart is tijdloos. Altijd mooi.
Ik vind hem alleszins iets hebben.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 31 okt 2022 14:01

Ik heb de Paralane in aluminium gehad. Heerlijke fiets, reed ik met 32 mm banden als winterfiets. Jammer dat ie in tweeën brak toen een boze automobilist een remproef deed afgelopen voorjaar. Heb nog gezocht naar een nieuwe Paralane, maar kon die nergens meer vinden.
Veel plezier er mee!
Michiel

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 04 nov 2022 13:06

Mooi, nette fiets hoor!

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 23 nov 2022 23:57

Ik ga vrijdag een Focus Izalco Max 3 uit 2015 bekijken (met Sram Red 11 speed)

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit type? Ik lees hier ook enkele posts over scheurtjes in het frame. Deze fiets is al ruim buiten de fabrieksgarantie maar hij staat bij een Bovag handelaar en ik krijg dus ook nog garantie.

Waar moet ik op letten?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 nov 2022 07:49

Of er geen scheurtjes in het frame zitten?

Ik zou zeggen de standaard dingen:

- algehele staat (zal bij een dealer wel ok zijn, bij een particulier zie je regelmatig gebrek aan schoonmaak/onderhoud)
- velgen versleten (als velgrem)
- speling op de wielen
- wielen recht
- remmen versleten
- valschade (of de shifters/zadel/zijkant vork/achterbrug)
- slijtage ketting/tandwielen voor en achter
- werking shifters voor en achter

Zoiets denk ik....
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 24 nov 2022 08:54

Hoi Rkkert,

Dank je wel. Dat zijn idd een beetje de gebruikelijke dingen. De hele onderhoudshistorie zit bij de fiets. Is daar nieuw gekocht, en later nog voorzien van een lichtere, carbon, wielset.

Plaats reactie