Pagina 1 van 1

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 05 mei 2007 21:34
door colnagofreak
Nadat er 3 keer een spaak gebroken is, in mijn HED Alps achterwiel, en er vandaag 150 km nog meegereden heb na de breuk. Wil ik mijn wiel geheel opnieuw laten spaken.
Ben op zoek naar een zeer goede aero-spaak met aan de nippelzijde ongeveer 5 cm rond, omdat dit in de carbon velgrand verdwijnt.Lengte is 290mm-300mm. Wie weet een goed alternatief, zelf kan ik dit type spaak niet vinden!@Sharkman misschien?

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 07 mei 2007 00:15
door morel
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 05 Mei 2007


Nadat er 3 keer een spaak gebroken is, in mijn HED Alps achterwiel, en er vandaag 150 km nog meegereden heb na de breuk. Wil ik mijn wiel geheel opnieuw laten spaken.
Ben op zoek naar een zeer goede aero-spaak met aan de nippelzijde ongeveer 5 cm rond, omdat dit in de carbon velgrand verdwijnt.Lengte is 290mm-300mm. Wie weet een goed alternatief, zelf kan ik dit type spaak niet vinden!@Sharkman misschien?


 
Hoi,
 
Sapim CX ray of DT aerolite zijn op het "platte" gedeelte dermate dun dat ze door de spaakgaten van de naaf passen dus zullen zij ook door de gaten van jouw HED wielen gaan denk ik.
 
Groeten

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 07 mei 2007 11:18
door ivan
Hier moet je wel even oppassen, bij sapim heb je de CX-Ray als spaak en de CX. De CX-Ray is op het platte gedeelte 2.3 mm breed en de CX is 2.8 mm breed. Als ik mij niet vergis dan bestaan er naven waar de CX-Ray wel in past maar de CX niet.
Ik heb de CX-Ray in twee wielsets en het zijn echt goede spaken.  Je moet wel een redelijk hoog aantal spaken gebuiken wil je een voldoende stijf wiel, vooral het voor het achterwiel dan. De CX zou voor een stijver wiel zorgen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 07 mei 2007 12:12
door colnagofreak
Is 28 spaaks voldoende voor de CX-ray?, door de hoge velg is het voor mijn gevoel al voldoende stijf.

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 07 mei 2007 12:47
door sharkman
spaken dragen relatief weinig toe aan de stijfheid van een wiel (velgen des te meer).
16 spaken kan al ruim voldoende zijn om een stijf wiel te creëren (mit er maar een stijve en hoge velg toe wordt gepast). meer dan 24 spaken zou ik voor nooit nemen en 28 is voor achter altijd voldoende.
Enkel bij zeer slappe en lage velgen zou je kunnen overwegen om een 32/28 combinatie te kiezen.

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 07 mei 2007 13:09
door speric
DT heeft ook die New Aero spaken, die zijn heel breed, of ze door de naafgaten heen gaan weet ik niet.
Ik vraag me trouwens wel eens af hoe aero spaken zijn, bijv. die CX-rayzijn niet zo zeer plat, als wel breed.Als je de breedte meet van de spaak, scheelt het niks met een gewone ronde.Daarnaast kan ik weinig aero vorm aan de spaak ontdekken...Zou een revolution spaak niks zijn, als je niet te zwaar bent, die zijn echt dun.
 

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 07 mei 2007 14:26
door colnagofreak
Hmmm, denk dat  het DT earo speed of earolite of Sapim X-ray moet worden.Deze zijn alle 2.3 mm breed en gaan het beste passen.
Ik weeg 75 kg, en gebruik deze wielen alleen bij mooi weer en op goed wegdek, wat is de beste keus van deze drie? Voor een goed en betrouwbaar wiel!
 

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 09 mei 2007 15:43
door ridleyrijder
ik heb de aerolite en ben er zeer tevreden van.

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 10 mei 2007 12:10
door colnagofreak
FM gaf het advies te kiezen voor de CX-ray, i.p.v. DT-swiss.Spaken kon helaas nog wel wat levertijd op zitten, de CX-ray's schijnen niet gewoon op de plank te liggen, zeker in de wat langere lengtes.
Met een beetje geluk is het wiel over 3 weken gereed.

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 10 mei 2007 12:25
door speric
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 10 Mei 2007


FM gaf het advies te kiezen voor de CX-ray, i.p.v. DT-swiss.Spaken kon helaas nog wel wat levertijd op zitten, de CX-ray's schijnen niet gewoon op de plank te liggen, zeker in de wat langere lengtes.
Met een beetje geluk is het wiel over 3 weken gereed.


Wat was het argument ?
Je hebt zeker zwarte nodig ? inderdaad zijn de "normale " maten vaak zo te krijgen, wat uitzonderlijke maten duurt vaak een weekje.rijd je Tilf-B-Tilf ? dan zou het wiel klaar moeten zijn toch ?

Goede aero-spaak?? Hulp gezocht

Geplaatst: 10 mei 2007 14:15
door colnagofreak
Niet echt een argument, maar hij had gewoon wat betere ervaringen qua breuk, met de cx-ray dan de DT's of juist "niet" breuk zou ik maar zeggen. Nee, ik had gewoon blanke nodig, maar hij zou ze gisteren bestellen,maar volgende week is het een korte week.
Dus zal ongeveer op die week erna gereed zijn.