Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

trillende voorvork

ibie
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 01 aug 2006 22:32

ibie 10 mei 2007 10:18

Bij het remmen trilt mijn voorvork. Je ziet de voorvork bij de snelspanners ook trillen. Ik heb het balhoofd al vaster aangedraaid en hierin zit volgens mij geen speling. Ik durf dit niet nog strakker te draaien. Ook heb ik de remblokjes al vervangen en stevig ingeremd. Dit helpt niet.
Wie-o-wie weet raad.
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 mei 2007 18:37

Welke vork, wat voor materiaal. welke wielen, zit daar een slag in. Kan het allemaal aan liggen. Ook kan het nog zijn dat je remmen niet helemaal gecentreerd staan, dus dan pakt het ene blokje de velg eerder als de andere. Dat is ook een bekende reden voor een trillende vork.

ibie
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 01 aug 2006 22:32

ibie 10 mei 2007 20:10

Carbon fork (4ZA Blytz). Easton Tempest II velgen. Ultegra remmen en zowel shimano en bbb remblokjes geven de trilling. Voor zover ik kan beoordelen grijpen beide remkanten tegelijk aan.
Fiets is bij de winkel voor onderhoud en heb ze expliciet gevraagd hier naar te kijken. Echter ervaring van mede forum leden stel ik zeer op prijs. Volgens mij hebben we met zijn alle samen meer ervaring dan welke fietsenwinkel!!
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

ibie
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 01 aug 2006 22:32

ibie 10 mei 2007 22:35

Sharkman geeft op het forum (bij de scott -site) aan dat een voorvork kan fibreren als deze te slap is. Nu is het Scandium frame van Ridley errug stijf. Kan de oorzaak erin liggen dat de vork te slap is?? Welk voorvork zal er dan in moeten?? Easton SL90 of 4Za Fenix??
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 11 mei 2007 11:36

ik heb daar ook wel eens last van gehad, maar nadat ik het remvlak goed schoongemaakt had was het weg.
was waarschijnlijk een beetje vettig.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 16 mei 2007 11:34

Ik heb hier ook wel eens last van gehad. Dit was bij een aluminium voorvork. Hier bleek toen een scheur(tje) in te zitten. Horizontaal, helemaal boven, op remhoohgte.

Dirk

ibie
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 01 aug 2006 22:32

ibie 20 mei 2007 17:53

Fiets is bij de maker geweest. Het blijkt dat de velg niet overal dezelfde dikte heeft !?!?!?! Een ander voorwiel heeft geen trilling tot gevolg.
Ik vind het wel zeer vreemd dat een (naar verwachting) kwaliteitswiel deze problemen geeft (voorwiel is een Easton Tempest II).
Veltec wordt nu ingeschakeld.
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

timino
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 apr 2007 15:36

timino 21 mei 2007 22:09

Quoten: Origineel geplaatst door Ibie op 10 Mei 2007


Carbon fork (4ZA Blytz). Easton Tempest II velgen. Ultegra remmen en zowel shimano en bbb remblokjes geven de trilling. Voor zover ik kan beoordelen grijpen beide remkanten tegelijk aan.
Fiets is bij de winkel voor onderhoud en heb ze expliciet gevraagd hier naar te kijken. Echter ervaring van mede forum leden stel ik zeer op prijs. Volgens mij hebben we met zijn alle samen meer ervaring dan welke fietsenwinkel!!

Is dit de standaardvork die geleverd wordt bij de Ridley Scandium?

ibie
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 01 aug 2006 22:32

ibie 21 mei 2007 23:30

Wiel is vandaag teruggekomen van Veltec, zonder opmerkingen. Hij trilt nog al is het iets minder.

Vraag aan alle techneuten:
Ik heb al mijn velgen nagemeten met een schuifmaat om wellicht dikteverschillen te ontdekken. Wat me opvalt is dat mijn andere velgen (Shimano 540, Fulcrum Racing 7 en CXP 33) allemaal dezelfde breedte hebben bij het remoppervlak. De easton Tempest II loopt taps toe, dat wil zeggen hoe dichter bij de buitenband hoe vreder de velg.

Mijn conclusie is dat een wiel nooit volledig rond is (verschilt misschien een micrometer) en bij het trakker trekken van spaken zal dit alleen maar toenemen. Normaal maakt dit niet uit bij velgen die overal even breedt zijn, echter bij de Tempest ii zal het remopperval op sommige punten breder zijn doordat het wiel niet volledig rond is.

Veltec meld niks wat eraan gedaan is, en er is niks terug te vinden op het internet.

Ik verwacht na verloop van tijd dat spaken wederom gesteld moeten worden door het gebruik en dus het wiel weer minder rond wordt. Hierdoor zal het trillen weer toenemen. Klopt dit verhaal???
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

Plaats reactie