Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Campagnolo Neutron

mca2
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 jul 2006 16:37

mca2 13 mei 2007 23:21

Ik zit er sterk aan te denken mijn WH-R550's te vervangen door iets stijvers en ook sterkers. Ik weeg zo'n 85kg, rijd geen wedstrijden en houdt er van om af en toe de kasseienstroken van de Vlaamse Ardennen te verkennen.

Nu las ik niet heel veel over de Neutron's maar wat ik las, dat het goede wielen waren, stevig maar toch comfortabel. En ook dat laatste vind ik belangrijk, mijn Cube Streamer is al vrij hard vind ik, dus een setje Eurussen leek mij daarin niks. (sterker nog, ik kijk stiekem weer naar iets van staal, zie het topic over de Gios Compact Pro vandaar ook mijn mogelijk eerste campagnolo aanschaf).

Kortom, wat zijn de ervaringen met de Neutrons, kunnen ze me aan? En ja, ik weet dat een setje naven, 36 spaken en CXP33s onverwoestbaar zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mei 2007 23:32

85 kg is absoluut geen probleem voor die wielen. Ik denk dat je al goed weet wat je wil en dat deze wielen precies zijn wat je zoekt.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 13 mei 2007 23:37

Quote: En ja, ik weet dat een setje naven, 36 spaken en CXP33s onverwoestbaar zijn.
Dat dacht ik ook, nochtans 2 spaakbreuken op 1700 km.

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 14 mei 2007 00:12

Quote: Origineel geplaatst door LVGH op 13 Mei 2007

Dat dacht ik ook, nochtans 2 spaakbreuken op 1700 km.





Mits goed gespaakt.
En manier van spaken, Zoran heeft bijv. bepaalde technieken.

Ik heb reeds het volgende besteld:
Velg: 2007, Zwarte Mavic Open Pro
Voor: 32 gaats
Achter: 36 gaats
Voorwiel: Sapim Laser spaken
Achterwiel:
Aan de aandrijfzijde Sapim CX Ray spaken
Aan de andere kant Sapim Laser spaken.
DT Swiss prolock nippels
Naaf: Shimano Ultegra

Neutron zou geen problemen moeten opleveren bij jou manier van gebruik.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 14 mei 2007 00:35

@Kuiper: waarom CX-ray spaken in een dergelijk wiel?

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 14 mei 2007 14:26

Quoten: Origineel geplaatst door litespeed op 13 Mei 2007 @Kuiper: waarom CX-ray spaken in een dergelijk wiel? ivm de spaakspanning, [Kan het zelf niet precies uit kunnen leggen op de juiste manier, je zou Zoran een mailtje moeten sturen info@bikexperto.com

mca2
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 jul 2006 16:37

mca2 06 jun 2007 02:23

Origineel geplaatst door havana op 13 Mei 2007
85 kg is absoluut geen probleem voor die wielen. Ik denk dat je al goed weet wat je wil en dat deze wielen precies zijn wat je zoekt.

Bedankt voor je antwoord.

Verder ben ik nogsteeds benieuwd naar ervaringen van anderen. Dus wat beviel er wel en niet? Zijn ze simpel te onderhouden? Hoe vergelijken ze zich met bijvoorbeeld Zonda's of iets anders in de prijsklasse rond de 400euro?


Ok, het zal wel aan mij liggen maar ik kan dus niet op mezelf reageren in dit nieuwe forum, dan maar zo.

Ik heb inmiddels de Neutrons en na wat probleempjes met bodies en cassettes, kon ik ze dan vanavond eindelijk uit proberen. En dat beviel dus erg goed! Geen gezwabber meer bij het optrekken vanuit de bocht maar toch nog met het nodige comfort in mijn verder nogal harde Cube Streamer.

Verder vind ik ze ook erg mooi staan, ze doen het best goed bij de verdere Ultegra afmontage (mijn vorige fiets was volledig campa behalve de achter derailleur en naven). Alleen die oranje 'warning' stickers mistaan een beetje. Of is dat deel van de charme?

En wat een heerlijk geluidje in de vrijloop, je zou er bijna niet meer van gaan trappen en alleen nog maar heuvel af willen rijden...

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 06 jun 2007 11:46

Sinds dit weekeinde rijd ik op een nieuwe setje Neutrons. Ze bevallen me erg goed. Stijf, strak, en mits je de oranje warningsticker verwijderd ook erg gelikt.

rub.ke
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 jun 2007 00:11

rub.ke 16 jun 2007 00:16

Neutrons met 85 kg? Lijkt mij niet zo slim...
Snel kans op spaakbreuk of een slag.

Campagnolo beveelt Neutrons aan voor mensen TOT 70/75 kg

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jun 2007 01:04

Complete onzin, Campagnolo hanteert helemaal geen gewichtslimieten.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 16 jun 2007 11:46

Campagnolo hanteerd een adviesgewicht van max 75-80 kg. De laatste tijd kom ik deze echter niet meer tegen. Anyway..... deze limiet is zuiver theoretisch want neutrons zijn sterker dan ksyriums en blijven tot 95 kg perfect recht. Niet de meest trendy set op de markt maar ongetwijfeld wel één van de beste.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jun 2007 12:56

Van de website van Campagnolo, gevonden onder Neutron wielen:
Last year I weighed 80 kg and now I weigh 83 kg. Can I still use Campagnolo products, or am I too heavy?

There is no clear dividing line defining when someone is "too heavy" for Campagnolo products. Many factors need to be considered.
Campagnolo products were designed for "racing" type bicycles used on smooth asphalt roads or tracks. Any other use of Campagnolo products is improper.
Magnified stresses and loads caused by a "heavy" rider, coupled with forces from an uneven road surface, greatly shorten the lifespan of Campagnolo products, especially if your bicycle is equipped with tires, wheels, or stiff frames that are poor at absorbing shocks and vibrations.
The weight of the rider, type of bike and the style and conditions of use are all critical factors affecting the lifespan of your product.
Technical knowledge, experience, common sense, and prudence are required. If you weigh 80 kg or more, you must be especially vigilant and have your bicycle inspected regularly for any evidence of cracks, deformation, or other signs of fatigue or stress. Check with your mechanic to discuss whether the components you selected are suitable for your use, and to determine the frequency of inspections.

Plaats reactie