Pagina 1 van 2

Crank 105 slijtage

Geplaatst: 26 jan 2011 17:55
door sigur-ros
ik heb nu 15.000 km gefiets op mijn 3 jaar oude fiets. Nu kwam ik er afgelopen zondag achter dat er speling op de crank zat. Nu net alles uit elkaar gehaald en zag het volgende. diepe groeven in de trapas. Tenminste ik neem aan dat het niet zo hoort, nu ben ik geen enorme technicus.


Tijd voor een nieuwe... en is een Ultrega veel sterker?


Bij voorbaat dank!


Sigur-Ros

Geplaatst: 26 jan 2011 21:31
door bulldog007
Ultegra schijnt weer een langere levensduur te hebben, maar met de komst van de nieuwe 105 groep is dit verschil waarschijnlijk te verwaarlozen... qua prijs is de Ultegra wel een stuk duurder.
Mijn advies is: kijk eens bij Hopmans (fietsgigant) deze is erg goedkoop qua onderdelen

Geplaatst: 27 jan 2011 12:18
door sigur-ros
Ik zie inderdaad dat ze goedkoop zijn!

Maar het verschil tussen 105 en ultrega is 100 euro. Dat verschil moet toch ergens inzitten? Of is dat enkel gewicht?

En heeft iemand enig idee hoe het kan dat de crank zo a-symmetrisch gesleten is?

Geplaatst: 27 jan 2011 13:51
door surfzeeuw
Ultegra is niet per definitie beter omdat het duurder is. Misschien zelfs wel het tegendeel.....?
Prijsverschil zit hem puur in het gewicht en voor ieder gram lichter betaal je de hoofdprijs.
Kijk dus hoeveel geld je er voor over hebt en kies dan welke trapas binnen het budget valt.

Geplaatst: 27 jan 2011 14:24
door sigur-ros
Ze passen allebei binnen het budget. Ik wil alleen de sterkste niet de lichtste. Ik ben zelf ook niet de lichtste en kan eerder een paar kilo bij mijzelf besparen dan dat ik op de grammen van onderdelen ga letten:D
Op een of andere manier kan ik vrij veel kracht ontwikkelen heb namelijk ook een 2 achterwielen (niet de allerbeste kwaliteit maar wel nieuw) regelmatig kapotgereden aan de aandrijf kant. Dus wil als ik wat koop dat het gewoon sterk is!

Geplaatst: 27 jan 2011 17:09
door lugosi
De slijtage te zien op de foto lijkt me niet direct verband te houden met een mindere kwaliteit van 105.

Geplaatst: 27 jan 2011 18:52
door bulldog007
als je het mij vraagt is een Ultegra crank geen 100 euro meer waard dan een 105 (tenzij je zelf een BMI van onder de 20 hebt :)

Geplaatst: 27 jan 2011 18:55
door sigur-ros
:D dat red ik nooit, het gaat de 105 crank worden. Hartelijk dank voor jullie reacties!

Geplaatst: 28 jan 2011 00:59
door bulldog007
En de nieuwe 105 groep is natuurlijk gewoon een hele goede keus, Volgens vele is de nieuwe 105 net zo goed als de "oude" Ultegra (of het waar is, geen idee !!)

Geplaatst: 28 jan 2011 08:52
door sharkman113
heeft niet met de kwaliteit van de as te maken, eerder slecht gevlakt frame of achterstallig onderhoud (vastgelopen lager). Als het lager vastloop word de as van het crankstel het glijlager en dat slijt.

Geplaatst: 28 jan 2011 10:12
door rihodi
Waarschijnlijk is het lager goed kapot en heeft ruimte gegeven voor scheeftrappen van de trapas en dus slijtage aan 1 kant (aandrijfkracht bij naar beneden trappen).

Even de cup uit elkaar en je ziet het vast wel, de speling had je nl al gevoeld :-)

Geenzins te herleiden op 105 kwaliteit, die is prima.

Richard
"garantie tot het hek"

Geplaatst: 28 jan 2011 13:52
door mrbolshoi
Ik heb hetzelfde gehad..
Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat 1 van de lagers wat stroever liep waardoor de as door het lager draaide en niet de lager zelf. (ik kwam erachter dat het lager begon te kraken, maar het is bij mij niet zo diep ingesleten.

Hiervoor he je speciaal vet dat je op de as smeert om er goed aan te kleven.