Pagina 1 van 2

50 voorblad op Ultegra 2006 triple

Geplaatst: 11 jun 2007 17:55
door atbob
Het 52 voorblad op mijn Ultegra 2006 triple gebruik ik zelden, eigenlijk fietst dat (trapfrequentie) voor mij pas lekker als ik zo'n 34 - 35 km per uur rijd. Schakel ik achter groter dan loopt de ketting wel heel erg scheef.

Ik zou het liever vervangen door een 50, maar zie op de site van Shimano deze mogelijkheid wel bij de 105 maar niet bij de Ultegra.

Heeft iemand dit voor elkaar gekregen, is er zo'n 50 voorhanden die hierop past?

Mvg,
Bob

Geplaatst: 11 jun 2007 18:44
door borgmonster
En in aanvulling hierop: is het mogelijk om het 39 blad te vervangen voor een 42 blad? Van welk merk?

(Het standaard Shimano 39-blad is na 4000 km volledig versleten. Dat vind ik toch wel belachelijk snel! Het is dan wel een heel licht blad, maar het mag van mij wel wat langer meegaan, dus een twee keer zo zwaar blad dat veel langer meegaat heeft mijn voorkeur.)

Geplaatst: 11 jun 2007 18:53
door havana
Beiden is gewoon mogelijk bij mijn weten. Volgens mij klopt 't wel dat de 50T alleen leverbaar is in 105 kwaliteit. Geen probleem toch, past gewoon op een Ultegra hoor. Die 42T is ongeveer de eerste hit wanneer ik "42T triple" google...

Shimano bladen horen zeker langer dan 4000 mee te gaan. Waarschijnlijk is je ketting gewoon versleten. Zelf vervang ik na 3000 een ketting al, omdat dat je cassette en je voorblad aanzienlijk spaart.

Geplaatst: 12 jun 2007 12:32
door borgmonster
Ja, de ketting is na 4000 km versleten, die heb ik dit weekend vervangen, net als de kransjes 13-16. Dat zijn vrijwel de enige kransjes die ik, in combinatie met de 39 voor, gebruik.
De nieuwe ketting ratelt nu echter als een gek over het 39 blad.

Heeft iemand positieve ervaring met een ander merk bladen, bijvoorbeeld TA of een ander merk?

Geplaatst: 12 jun 2007 13:23
door havana
TA is heel goed, maar die maken volgens mij niet of nauwelijks bladen voor triples.

Geplaatst: 12 jun 2007 13:27
door de zwarten
borgmonster schreef:Ja, de ketting is na 4000 km versleten, die heb ik dit weekend vervangen, net als de kransjes 13-16. Dat zijn vrijwel de enige kransjes die ik, in combinatie met de 39 voor, gebruik.
De nieuwe ketting ratelt nu echter als een gek over het 39 blad.

Heeft iemand positieve ervaring met een ander merk bladen, bijvoorbeeld TA of een ander merk?


Zou je dan geen single speed monteren?

Geplaatst: 12 jun 2007 13:43
door lvgh
borgmonster schreef:Ja, de ketting is na 4000 km versleten, die heb ik dit weekend vervangen, net als de kransjes 13-16. Dat zijn vrijwel de enige kransjes die ik, in combinatie met de 39 voor, gebruik.
De nieuwe ketting ratelt nu echter als een gek over het 39 blad.

Heeft iemand positieve ervaring met een ander merk bladen, bijvoorbeeld TA of een ander merk?

Misschien heb je te lang doorgereden met je ketting en is daarom het voorblad zo snel versleten? Ik doe maar een gooi..

Tandbladen voor triples worden gemaakt door o.a. FSA en TA. Intersantos toonde pas nog een TA blad op een Ultegra triple: foto van je fiets p181. Als buiten- en middenblad kun je een TA Alize nemen (130mm) en voor het kleinste blad heb je een (moeilijk verkrijgbare) Zelito (74mm) nodig. Voor wat meer info over TA bladen een Engelstalige link.
Zo'n 39T middenblad kun je in elk geval krijgen bij Bike2build, maar volgens mij leveren Salden en Derks wielersport ook TA bladen en ik denk dat de meeste fietsenmakers ze ook gewoon voor je kunnen bestellen.

Geplaatst: 13 jun 2007 16:22
door borgmonster
@ de zwarten: Ja, bijna wel. Maar nu rijd ik op de 53*16 (soms 15, soms 17). Dat gaat ook goed. Bovendien rijdt het weer eens een paar kilometer per uur harder dan met de 39*13 of 14. Ben ik eerder thuis, moet je maar rekenen!

Om zo'n binnenblad te verwijderen moet de hele crank eraf, heb ik begrepen. Hoeft alleen dat zwarte dopje links losgeschroefd te worden en vervolgens de inbusbouten van de linkercrank? Kan dan de rechtercrank eruit worden geschoven? Hoe zit de linkercrank dan voldoende stevig vast? Door de linkercrank vast tegen het lagerhuis te klemmen door middel van het zwarte dopje of door de inbusbouten op de as?

Heeft iemand een duidelijke uitleg/tekening ervan?

Alvast bedankt!

ps: zo'n stukje gereedschap om dat dopje los te schroeven kon ik in combinatie met een sleutel kopen, voor 16,50 Euro. Beetje belachelijk veel, voor alleen een dopjelosschroever, dunkt me. Dat zou toch ook los te koope moeten zijn? Morgen maar eens bij een andere zaak informeren.

Geplaatst: 13 jun 2007 17:22
door havana
Je kunt je bladen gewoon verwijderen door de bladboutjes los te draaien, verder niks. Kind van 3 kan de was doen ;)

Geplaatst: 14 jun 2007 03:14
door anno
Bij een triple is dit niet zo, je kan de 30T er niet afkrijgen met de cranck erop, de midden en buiten wel.

Geplaatst: 14 jun 2007 12:46
door borgmonster
Het middenblad (39T) ook niet, helaas. De armen zijn net te lang.

En geloof me: ik heb wat zitten wrikken!

Maar wat ik hierboven heb beschreven, klopt?

Geplaatst: 16 nov 2007 11:46
door airjay
borgmonster schreef:Het middenblad (39T) ook niet, helaas. De armen zijn net te lang.

En geloof me: ik heb wat zitten wrikken!

Maar wat ik hierboven heb beschreven, klopt?


Mij is het wel gelukt. Het kost een beetje puzzeltijd maar zonder krassen kan het. Vraag me niet hoe, maar als het weer van toepassing is zal ik er eens een plaatje van schieten.