Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Toerfietser gevaarlijk?

duco
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jul 2006 19:08

duco 22 jun 2007 10:23

Op www.bndestem.nl kan gestemd worden op de vraag of snelle toerfietsers gevaarlijk zijn tot nu toe is 74% het daar mee eens.. Kunnen wij wel verandering inbrengen dacht ik zo ;-) Heb zelf al even gestemd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2007 10:37

Als automobilist zou ik me doodergeren aan racefietsers en in het bijzonder aan gasten zoals ik, die het vertikken op het fietspad te rijden en denken dat ze alles kunnen maken :P

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 22 jun 2007 11:27

Ik sta zo scherp tegenwoordig dat ik bij botsing gevaarlijk diepe snijwonden teweeg breng...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

marz
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 mei 2006 21:44

marz 22 jun 2007 11:45

Ik denk idd dat de meeste wel irritant zijn op de fiets voor medeweggebruikers, iedereen denk toch dat de weg voor hem/haar is en dat er niemand anders gebruik van maakt en dat iedereen voor je stopt.
Maar gevaarlijk weet ik niet, ik denk qua beheersing en overzicht dat wielrenners tocch een beetje voorsprong hebben op het overige (fiets) verkeer. (denk ik)
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

IBAN
Forum-lid
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 22 jun 2007 11:57

Het is op zich best gevaarlijk. Veel weggebruikers houden geen rekening met het feit dat je met een racefiets tussen de 30-40km/u rijdt. In de bebouwde kom kan dit nog weleens tot gevaarlijke situaties leiden.

brummi
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 nov 2005 14:28

brummi 22 jun 2007 12:01

havana schreef:Als automobilist zou ik me doodergeren aan racefietsers en in het bijzonder aan gasten zoals ik, die het vertikken op het fietspad te rijden en denken dat ze alles kunnen maken :P


Ik sluit mij helemaal aan bij Havana, probeer mijn best te doen maar toch is het soms heel moeilijk en dan vooral wanneer er in groep gereden word om alle regels te respecteren......en toch probeer ik het elke keer opnieuw..... hopelijk betert het met ouder te worden...alhoewel ik niet zo jong meer ben:)

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 22 jun 2007 12:03

Fietsers vergeten vaak dat anderen je snelheid niet goed kunnen inschatten. Je kunt als fietser wel bepalen dat je wel even ergens tussendoor past maar een andere weggebruiker kan daar toch van schrikken. Ik snap eerlijk gezegd nooit zo goed waar dat gedrag voor nodig is. Ok, natuurlijk is het lekker als je gewoon door kunt rijden in je eigen tempo maar we zijn nu eenmaal gewoon toerfietsers die op de openbare weg rijden.

Ik pak ook wel een rood licht als er niks aan komt maar ik ga niet mezelf ergens tussen duwen bij inhalen of andere situaties. Als je eerlijk bent weet je gevoelsmatig best of iets netjes is of niet. Tja, dan moet je soms heel even inhouden en dan verlies je een beetje van je gemiddelde snelheid, erg hoor.....

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2007 12:09

Het weggedrag van fietsers en racefieters is ook deels te verklaren vanwege het feit dat fietsers nog altijd door de overheid worden behandeld als oud vuil, terwijl fietsers in het stadsverkeer natuurlijk perfect zijn tegen vervuiling en het OV ontlasten.

We zijn dan wel juridisch beschermd bij een ongeval, maar het gigantische aantal stoplichten zorgt er evengoed voor dat je overal moet wachten. En als er ergens werk aan de weg is, kunnen de auto's er gewoon omheen maar als fietser kun je fijn een blokje om fietsen. En dan heb ik het nog niet eens over tramrails... En oh ja: het GESTAPO beleid m.b.t. het losknippen van illegaal geparkeerde fietsen. Maak eerst eens genoeg stallingruimte zou ik zeggen!!

Als gevolg rij ik op mijn stadsfiets per week zo'n 60x door rood (toevallig laatst eens geteld). Als ik overal zou moeten wachten zou ik morgen nog niet arriveren.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 jun 2007 12:18

havana schreef: Als gevolg rij ik op mijn stadsfiets per week zo'n 60x door rood (toevallig laatst eens geteld). Als ik overal zou moeten wachten zou ik morgen nog niet arriveren.


Haha, ik heb dat soort sommetjes ook wel eens gemaakt. Als ik voor iedere keer die ik in mijn leven door rood ben gereden een boete zou moeten betalen was ik allang failliet geweest ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2007 12:27

Als ik aangehouden zou worden door een agent zou ik ook zeggen: "Per stoplicht nog niet eens 1 cent op jaarbasis, dus ik kan er mee leven" :P

b2b
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 jun 2007 12:53

b2b 22 jun 2007 12:30

Het geldt ook andersom; ik erger me vaak aan andere weggebruikers. Hoevaak gebeurt het niet dat een ouder paartje op de fiets zonder om te kijken of richting aan te geven afslaat? Als racefietser moet je dan vol in de remmen of krijg je een hoop gezeik over je heen als je er toch nog even langs gaat. Ook hebben dagjesmensen vaak de nijging om, als ze de weg niet weten, midden op een splitsing uitgebreid de kaart te gaan lezen. Ieder weldenkend mens snapt dan dat dat problemen gaat geven als er fietsers langs willen.
Ook gebeurt het vaak dat automobilisten uit hun auto stappen zonder te kijken of weg rijden zonder te kijken. Dan moet je als fietser ook behoorlijk goed opletten om ze te kunnen ontwijken.

En nog een vraag: Waarom worden na een auto ongeluk de glasscherven van de rijbaan naar het fietspad geveegd? Is dat speciaal glas dat alleen lekke autobanden kan veroorzaken?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2007 12:34

Dat is idd ook bloedirritant!!

Als we toch aan het generaliseren zijn: alle taxi chauffeurs mogen kapot (althans, de Amsterdamse)

Plaats reactie