Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hoe carbon wielen weg zetten ??

bertpols
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:44

bertpols 30 jun 2007 22:06

Even een korte vraag i.v.m de vakantie

Hoe zetten jullie je wielen weg zoal alu als carbon ? Hier mee bedoel ik dat je de druk er van af haalt of kan dit geen kwaad om een carbon setje op 9/10 bar te laten staan voor een paar weken ?
(lijkt me niet echt goed, is dit juist ??)

Thanks

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 30 jun 2007 22:09

carbon is geen vrouwenhumeur, een beetje druk valt te overleven. voor je tuben kan je misschien wel wat druk aflaten als je er toch niet mee rijdt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 01 jul 2007 00:56

Volgens mij moet je ze juist op minimaal 7bar laten!
Anders vervormen ze door het gewicht van het wielen.
pas op! paaltje!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 01 jul 2007 01:36

XLR8R schreef:Volgens mij moet je ze juist op minimaal 7bar laten!
Anders vervormen ze door het gewicht van het wielen.



Hoi,

Wat vervormt er dan? De bandjes? Tubes? De wielen? :/

Het is gebruikelijk om als je je wielen voor langere tijd, ttz meer dan een paar dagen, niet gebruikt de druk van de banden te halen. Dit stamt uit de tijd van latex bibas en dit zorgde ervoor dat het latex weer zijn natuurlijke vorm kon aannemen waardoor ze en langer meegingen en de luchtdoorlaatbaarheid niet onnodig afnam.
Vaak werd de fiets ook opgehangen om de wielen/banden te ontlasten.
Latex verliest hoedanook vanzelf luchtdruk (ongeveer 1 a 1,5 bar per dag), je moet dus toch oppompen voor elke rit.

Als je voor enkele maanden je fiets niet gebruikt dan kan je best de lucht uit de banden laten lopen, de wielen verwijderen en deze in wielzakken stoppen en ophangen in een droge ruimte. Voorts kan je de remmen ontspannen door de QR open te zetten en ook je achter- en voorderailleur in rustpositie zetten zodat de veren ontspannen staan, enz....

Ciao, :)
Snobisme is een dure hobby...

robbertvo
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 jul 2007 00:49

robbertvo 28 jul 2007 03:08

XLR8R bedoelt dat de band kan vervormen als je ze iets wat leeg laat lopen en je fiets staand wegzet... als je zoals ik persoonlijk doe, de fiets altijd hangt kan het geen kwaad om de lucht er uit te laten als je voor redelijke tijd niet fietst. (ik fiets in de vakantie juist meer, maar goed dat is mijn ding;)).

Wat betreft fdegrove, het is inderdaad zo dat latex behoorlijke druk verliest in korte tijd, maar 1 a 1,5 bar per dag is wel veel, mijn ervaring met latex bandjes is zo'n 0,5 bar per 2 dagen...

doedelzak
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 apr 2006 21:05

doedelzak 28 jul 2007 15:45

je kan ze best bij mijn thuis komen zetten :-)

vinokourov
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:00

vinokourov 29 jul 2007 13:46

doedelzak schreef:je kan ze best bij mijn thuis komen zetten :-)


was ook het eerste dat ik dacht toen ik de titel las

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 29 jul 2007 15:05

Mijn advies voor alle wielen als ze niet gebruikt worden: Ophangen, dus niet op de grond laten staan, met een beperkte druk, 4 - 6 bar.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie