Pagina 270 van 490

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 14 mei 2013 12:11
door Le Grimpeur
Rey953 schreef:Montagepasta op een schroefdraad voor een bidonhouder? Lijkt me niet dat je daar extra grip op nodig hebt...
Montagepasta is iets anders dan carbonmontagepasta. Met dat laatste krijg je 'extra grip', het eerste is gewoon om niet-draaiende delen te monteren.
Beetje 'spraakverwarring'dus... ;)

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 14 mei 2013 12:22
door jansen01
Idd! Loctite voor een bidonhouderbusje ben ik geen voorstander van. Er komt nog wel eens een frame voorbij hier op het forum waar de bus uit is. Met loctite wordt er een sterke verbinding gecreëerd. Geldt als het ware als een soort lijm. Terwijl montagepasta als doel heeft het schroefdraad niet te verprutsen om het later los te kunnen halen. Geldt overigens waarschijnlijk niet voor tita frames dat de kans groot is dat de bus eruitbreekt. Neemt overigens niet weg dat je loctite 243 kan gebruiken; deze is met handgereedschap los te krijgen en kent een laag moment voor wat betreft de losbreeksterkte.

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 14 mei 2013 12:32
door havana
Ik gebruik altijd loctite 243, doe ik dat niet dan blijf ik die schroefjes aandraaien. Zeker na een ritje in bijvoorbeeld de Ardennen.

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 14 mei 2013 13:30
door zipp
Ik gebruik altijd loctite 222 ,
Loctite 222 schroefdraadborgmiddel met lage sterkte

Uw voordelen:
■Aanbevolen voor borging met lage sterkte van afstelschroeven, verzonken schroeven en stelschroeven
■Ook te gebruiken op minder sterke metalen zoals aluminium of messing waar breuk zou kunnen optreden tijdens demontage

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 14 mei 2013 14:35
door Le Grimpeur
jansen01 schreef:Idd! Loctite voor een bidonhouderbusje ben ik geen voorstander van. Er komt nog wel eens een frame voorbij hier op het forum waar de bus uit is. Met loctite wordt er een sterke verbinding gecreëerd. Geldt als het ware als een soort lijm. Terwijl montagepasta als doel heeft het schroefdraad niet te verprutsen om het later los te kunnen halen. Geldt overigens waarschijnlijk niet voor tita frames dat de kans groot is dat de bus eruitbreekt...
Lynskey gebruikt in hun Ti-frames nog steeds aluminium busjes voor de bidonhouder-boutjes. Van die busjes draai je snel de schroefdraad kapot en zou je bij een te vaste verbinding zo maar de busjes 'los' kunnen draaien...

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 14 mei 2013 14:55
door 53x11
jansen01 schreef:Idd! Loctite voor een bidonhouderbusje ben ik geen voorstander van. Er komt nog wel eens een frame voorbij hier op het forum waar de bus uit is. Met loctite wordt er een sterke verbinding gecreëerd. Geldt als het ware als een soort lijm. Terwijl montagepasta als doel heeft het schroefdraad niet te verprutsen om het later los te kunnen halen. Geldt overigens waarschijnlijk niet voor tita frames dat de kans groot is dat de bus eruitbreekt. Neemt overigens niet weg dat je loctite 243 kan gebruiken; deze is met handgereedschap los te krijgen en kent een laag moment voor wat betreft de losbreeksterkte.
Uiteraard niet de loctide gebruiken die muurvast gaat zitten....
Ik blijf zonder loctide, net als havana, constant aan het vastzetten. Dat is nog niet heel erg; een loszittende bidon halverwege een lange tocht is dat wel (onhandig, maar ook risico van breken/scheuren)

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 16 mei 2013 21:20
door sheep
Ti project
Al een lange tijd de wens om op een ti frame te hebben. Is natuurlijk een volledig irrationeel idee want ik heb nog nooit op een ti fiets gereden.
De insteek was fiets zelf op te bouwen en na wat googlen was het helder dat er zeker enorm mooie frames te koop zijn, maar wilde er ook niet te veel aan uitgeven. Dus flink diverse forums bezocht en een aantal russische en chinese bouwers gevonden. Is op zich al enorm leuk om te doen. Vervolgens wat correspondentie gevoerd met een aantal bouwers. De willekeur in prijzen was opmerkelijk evenals de reactie op gewenste framemaat van 63 of 64 Cm.
Uiteindelijk terecht gekomen bij Waltly. Een aardige dame, Jenny heeft me enorm aardig geholpen, snelle reactie, maar moet wel goed opletten want foutjes sluipen er snel in. Het grote voordeel van deze fabrikant was de standaard prijslijst, ook al probeert men voor additionals je weer extras te vragen.
Na een mailtje of 10 was het frameontwerp akkoord.
Afbeelding


30% van het frame bedrag overmaken en men gaat aan de slag. Volgens de condities moet het dan binnen 35 dagen gebeurd zijn maar dat werden 2 maandjes.
Maar vandaag dan toch het verlossende mailtje met een de fotos.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het tot zover. Verzending regelen, en weer wachten.
Vork en ook een ti zadelpen gekocht. Zit nog te twijfelen, of ik de opbouw van mijn huidige fiets gebruik of ik nog wat meer spullen aanschaf.

Wordt dus vervolgd.

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 17 mei 2013 07:17
door blackmax
Mooi, vooral de versmalling in de onderbuis. Ben overigens wel benieuwd met welke componenten je 'm op gaat bouwen.

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 17 mei 2013 16:35
door asmeets
Na lang wachten heb ik vandaag eindelijk mijn VanNicholas Astraus op kunnen halen bij mijn FM. Nog even de extra onderdelen er op zetten en dan fietsen maar.

Afbeelding

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 17 mei 2013 18:31
door fietsvogel
Prachtige fiets, veel plezier ermee!
Wat voor zadelpen is dat?

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 17 mei 2013 18:53
door asmeets
Dat is een Van Nicholas titanium zadelpen met extra setback.

Re: Titanium fietsen topic

Geplaatst: 17 mei 2013 19:05
door Livio Livius
asmeets schreef:Dat is een Van Nicholas titanium zadelpen met extra setback.
Volgens mij heeft VN of geen setback of 15mm. Extra bestaat vlgs mij niet of het moet custom zijn.