Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Bauke
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2013 13:22
Locatie: Neuenhof (CH)

Bauke 11 jul 2013 20:56

Geen probleem ik zal wat foto's maken. Qua rijgedrag ben ik alleen denk ik niet de beste expert. Ik heb niet erg veel ervaring met andere racefietsen. Ik zou bijna zeggen, kom het eens zelf proberen, het probleem is alleen dat ik in Zwitserland woon. Misschien dat je eens een bij pilot race zelf kan proberen.

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 13 jul 2013 16:17

Heb ook nog een tita voorvorkje staan. 1 inch met schroefdraad, 450 gram. Nog nooit mee gereden, over de rij-eigenschappen weet ik dus niets (behalve dat de vorige eigenaar zonder problemen in de Alpen heeft gereden met deze vork). Zal hem binnenkort toch eens monteren, al was het maar voor de mooi.... :-)
Heeft iemand een idee wat dit voor een vorkje is ? Ws. iets Chinees, maar ik heb geen idee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 13 jul 2013 21:49

Ik gok china (deze kom je ook op ebay van goedkoop tot zeer goedkoop tegen, wel 50 tegelijk vaak).

Als je van vering houdt, max 70 kg weegt en geen enkele vorm van feedback van je fiets vraagt is het te proberen.

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 14 jul 2013 10:18

Ik ben flexibel ingesteld, vér onder de 70 kg en praat zelden met mijn fiets.... :-D :-D
Zal het binnenkort eens gaan proberen.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 23 jul 2013 10:04

Ik heb nu met mijn nieuwe titanium fiets ca. 750 km gereden in een krappe 2,5 week tijd en er beginnen nu (volgens mij komend uit de regionen van het bracket) wat geluiden te onstaan bij het aanzetten. Maakt niet uit of ik sta of zit op de fiets. Het is echt een soort flinke "tik", lijkt mij voornamelijk aan de rechter (aandrijf-) kant zich af te spelen.

Nu zit ik tegen mijn eerste standaard 1000 km-beurt na levering van de fiets aan, maar ik wil toch graag weten of het bekend is dat titanium na verloop van tijd zou kunnen gaan kraken, of dat dat juist niet behoort te gebeuren. Wellicht is het een kwestie van smeren/aandraaien van het een of ander, ik weet het niet, maar ik had graag wat meningen gehoord. Zou het ook kunnen komen vanuit de zadelpenbuis (werking carbon zadelpen met titanium frame)?

En wat doe ik tegen beginnende kraakjes in pedalen (of combi plaatjes-pedalen-schoenen)? Sidi schoenen met Timem RXS carbon pedalen.

Hoe vaak smeren jullie je ketting? Heb tot nu nog niet gesmeerd, had gehoopt het tot de 1000 km-beurt uit te kunnen stellen, maar dat is een illusie. Heb zon'n flesje Cyclon ketting olie, hoe vaak doe je dat? Moet je daarna je ketting nog afnemen? En kan dat gekraak in frame ook eventueel van ketting komen (lijkt me niet, maar je weet het nooit)?
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 23 jul 2013 12:54

Ik heb met geen enkele van mijn drie titanium fietsen last van kraakjes (hooguit de bidonhouders). Het is lastig te beoordelen wat de oorzaak zou kunnen zijn, meestal is het een kwestie van uitsluiten.

Op mijn carbon zadelpen heb ik carbon montagepasta gesmeerd, dit heb ik voornamelijk gedaan omdat deze de neiging te zakken. Standaard montagevet wordt afgeraden in combinatie met carbon.

Krakende pedalen heb ik ook last van gehad met mijn Look pedalen. Sinds ik met Speedplay rijd heb ik daar geen last meer van, maar de Look pedalen vind ik toch een stuk aangenamer.

De ketting maak ik na elke rit met een doek schoon en smeer ik vervolgens met wat Rohloff kettingolie in, Cyclon kettingolie is ook prima.
Afbeelding

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 23 jul 2013 14:14

Dank. En wat voor doek gebruik je voor je ketting (die geen pluisjes oid achterlaat)?
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 23 jul 2013 14:20

vrderuiter schreef:Dank. En wat voor doek gebruik je voor je ketting (die geen pluisjes oid achterlaat)?
Oud t-shirt. theedoek, laken, etc. Alles wat moeder de vrouw kan missen :lol:
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 23 jul 2013 19:34

Mijn nieuwe tita frame opgebouwd met de onderdelen van de Colnago Master, enkele pics

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 23 jul 2013 20:03

Erg mooi met zo'n klassiek uiterlijk. Zijn dat decals of is dat spuitwerk? Wat voor vork heb je daar, kan het op mijn tablet niet goed zien?
Afbeelding

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 23 jul 2013 20:07

@apexrider
voorlopig zijn het decals, ik wil kijken hoe zo'n klassiek uiterlijk staat, want spuiten en dan niet mooi vinden is kostbaar.
de vork is een Look hsc4 met FSA balhoofdlagers

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 24 jul 2013 08:36

Fraai! Wat voor wielen heb je erin gestoken?
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Plaats reactie