Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Gebruikersavatar
Danyboy
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2015 20:11

Gebruikersavatar Danyboy 25 mei 2022 19:22

gurb schreef: 13 apr 2022 09:42 Ik mag me ook melden in dit topic 8-)

Ik heb gister mijn eerste ritje mogen maken op mijn nieuwe Litespeed Watia.
Dat is in principe een gravel bike, maar wel meer met road/endurance geometrie. Omdat het voor mij mijn all-road-forever bike moet worden, heb er Ultegra (mechanisch) op laten zetten, en een stuur zonder flared drops. Kabels zijn gedeeltelijk intern (de remleiding over de achterbrug is extern).
Voor het standaard zadel moet ik nog op zoek naar een vervanger (deze is wat zacht en rubberachtig), en de bidonhouders komen nog even uit mijn onderdelenbak.

De eerste rit is in elk geval heel goed bevallen! Viel me niks tegen op de weg, met 32mm banden op het moment! (Al denk ik nog wel aan een specifieke wielset voor puur verhard)

Afbeelding
Ik heb op mijn Titanium, een JGuillem Orient, een leder zadel geplaatst van Gilles Berthoud, ik ben er tevreden van, misschien ook iets voor u.
Eddy Merckx EMX-1 januari 2013
JGuillem Oriënt Disc december 2017

NoBlink
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jun 2015 19:55

NoBlink 26 mei 2022 13:24

Op de Passoni vanochtend een rondje Gordes, Murs, Pernes en terug naar L’Ilse sur la Sorgue. Heerlijk om weer terug te zijn na alle covid perikelen.
Bijlagen
85C99AAB-2820-4601-BB5B-A5F7618B7A4D.jpeg

PepBMC
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:57

PepBMC 13 nov 2022 14:18

Na lang wikken en wegen sinds afgelopen week eigenaar :)
Bijlagen
fiets.jpeg

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 13 nov 2022 14:25

Hé, een “neefje”! Mooi, veel plezier ermee 👍🏻

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 19 nov 2022 22:55

Beste Forumleden,

Ik ben al gefascineerd door titanium sinds ik er voor het eerst één bij Frank Groot (Vitorio) in de winkel zag hangen. Hij wilde gewoon bewijzen dat hij het kon en heeft het frame voor zover ik weet nooit verkocht.
Bij Van Herwerden wel eens naar een Litespeed gekeken maar altijd te duur.

Ik rij nu op een Cervélo Soloist (alu) en wil naar een (veel) lichtere fiets overstappen. Daarvoor kijk ik naar Carbon, maar ook Titanium komt binnen bereik. Maar dan wel tweedehands. Maar ik heb er dus nog nooit op één gereden.
Ik zie binnen mijn budget (ongeveer 1400 euro) één enkele Gazelle en een paar Van Nicholas staan, type Mistral. Is dat een racy frame, of meer ontspannen? Waar mag ik voor dat bedrag ongeveer op rekenen?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 19 nov 2022 23:03

De gazelle is van een forumlid en staat ook op het forum zelf te koop.

Ik dacht dat de mistral al beetje richting Endurance ging.

Weet niet wat waar je woont, maar mijn tita Gilbertson Alure met carbon voor en achtervork gaat ook de verkoop in i.v.m aanschaf stalen racer met Rohloff.. als je het rijden eens wil proberen. Je bent van harte Welkom in Waddinxveen
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 20 nov 2022 00:12

Een heel fijn aanbod wat ik zekeraam zou nemen. Ik woon echter in Alkmaar.

Ik heb een relatief lang bovenlichaam, op een endurance fiets zit je wat meer rechtop, toch? Dan kan ik beter naar een wat meer race model kijken.
Is Litespeed nog steeds de top? Ik vond hun nieuwprijzen op de Van Herwerden site nog meevallen. Ik vind de fietsen van Van Nicholas er ook heel goed uit zien. Er staan er twee op Marktplaats.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 nov 2022 09:56

Titanium is niet lichter dan aluminium. Je moet het kopen vanwege de looks en het karakter.

Maar gewicht ligt maar voor een gedeelte aan het frame. Je zult dus vooral moeten kijken naar de afmontage. En het is maar de vraag in hoeverre je je droomfiets laat schieten om een paar honderd gram. Hoeveel klimtijdritten rijd je op jaarbasis?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 20 nov 2022 12:16

Zo is het zeker Ernie! Natuurlijk kan je het lichtste wat mogelijk is bij elkaar sprokkelen. Maar het allerbelangrijkste is dat je een fiets weet te vinden die echt bij je past. zeg bij 80% van je inzetbereik.

Toen ik destijds bij cc5311 ging kijken (gewoon kijken he, verder niet ;-) ) kwam Allan met de fiets wat nu mijn racer is op de proppen. Wat dacht je hiervan? ik was op slag verliefd. Een fiets die in alle opzichten bij mij paste. Fietsen gaat wat mij betreft toch ook wel over passie. Dus als je dat niet voelt wordt het een verstandshuwelijk. En dat kan ook heel goed werken, maar ja.. waarom zou je daar genoegen mee nemen? Nog steeds als ik deze fiets pak wordt ik er echt heel erg blij van.

Afbeelding

Afbeelding
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 20 nov 2022 14:03

Ook ik ben een liefhebber van titanium en heb er door de jaren heen een aantal in bezit gehad. De meesten daarvan komen ook bij van Tuyl (cc5311) vandaan, eerst als vt en later werd het Gilbertson. Ook heb ik een tweetal Lynskey frames gekocht waarvan ik er op eentje nog altijd met veel plezier rijd.
vt980.jpg
Mijn eerste titanium racefiets, een vt980 met Shimano Dura Ace 7800.

allurev1.png
Eerste generatie Gilbertson Allure (uit Rusland) met SRAM Force.

infernov1.png
Eerste generatie Gilbertson Inferno MTB met Shimano XT

helix.png
Lynskey Helix met SRAM Red 22
Laatst gewijzigd door apexrider op 20 nov 2022 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 20 nov 2022 14:05

allurev2.jpg
Tweede generatie Gilbertson Allure (uit China) met SRAM Red 22

infernov2.jpg
Tweede generatie Gilbertson Inferno met Shimano XT

helixpro.jpg
Mijn huidige Lynskey Helix Pro met Campagnolo Chorus (2011)
Afbeelding

JensNL
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 aug 2013 14:37

JensNL 21 nov 2022 09:45

Vrijdag 25 november, nieuwe Van Nicholas Zephyr in aantocht? https://youtu.be/_oNWyOwjS5A

Plaats reactie