Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 08 nov 2013 13:51

litespeed schreef:
Voor ca. 700,- heb je overigens al bijna een A-merk in nieuwstaat... ;)
owh? You may enlighten me.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 nov 2013 14:09

litespeed schreef: Fiets heeft het een keer getest, toch? Allerlei foutjes in de afwerking en grof laswerk. Maar goed, als je daar niet gevoelig voor bent, doe je wellicht een prima aankoop.

Voor ca. 700,- heb je overigens al bijna een A-merk in nieuwstaat... ;)
De "test" in Fiets is inmiddels 5 jaar geleden.
De Chinezen leren snel bij , mijn frame is foutloos en smetteloos laswerk , doet niet onder voor elitemerken.
Garantie heb je niet, dat is het gokelement, maar ik zou er zonder 1 seconde over na te denken weer 1 bestellen als ik daar behoefte aan had.
Voor ik bestelde heb ik ook wat in west Europe geshopt, maar no way dat je voor 700€ een
MAATframe koopt, dat wordt het 2 tot 3 voudige minimaal.
Voor 700 koop je uberhaupt niks op maat , ook geen staal of alu, en waarom zou je staal of alu nemen als je voor minder titanium kan krijgen?
Laatst gewijzigd door kees0251 op 08 nov 2013 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 nov 2013 14:21

kawouter schreef:
Ik zat inmiddels ook aan een fiets van xacd te denken. Ga maar eens contact met ze opzoeken. Moet ik nog ergens op letten?
Stuur een mailtje met de gewenste maten en je krijgt een tekening terug die als basis wordt gebruikt voor verdere onderhandelingen.
Het is zaak om alle details goed te bekijken want men maakt het frame precies volgens tekening, ze denken niet met je mee.
Ik heb bijvoorbeeld de hanger voor de voorderailleur laten vervallen (die wel op tekening stond) om maximale vrijheid te hebben in wat ik eraan schroef aan derailleurs en kettingbladen.
De standaardtekening heeft een extern 11/8"balhoofd, maar ook geintegreerd is mogelijk, eigenlijk is zo ongeveer alles mogelijk als je maar betaalt.
Onderhandelen kan ook wat opleveren, zo kreeg ik het frame voor niks geborsteld, terwijl dat normaal 50 Dollar extra kost.
Custom met wat eigen maatwensen was 1 jaar geleden 595 Dollar ex, verz. en bank fee.
Eigenlijk is titanium ideaal voor woon-werk omdat het niet gelakt hoeft te worden en voor geboefte ook niet erg interessant is.
Met name voor een woon-werkfiets zijn er leuke mogelijkheden in maatwerk met allerlei oogjes voor dragertjes en spatborden e.d.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 nov 2013 14:30

kawouter schreef:
litespeed schreef:
Voor ca. 700,- heb je overigens al bijna een A-merk in nieuwstaat... ;)
owh? You may enlighten me.
Litespeed heeft zelf wat in de aanbieding denk ik....
Cheap light strong, choose two

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 08 nov 2013 14:57

thanks kees0251. Dit is informatie waar ik zeker mee vooruit kan.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 08 nov 2013 15:26

kees0251 schreef:De Chinezen leren snel bij , mijn frame is foutloos en smetteloos laswerk , doet niet onder voor elitemerken.
Garantie heb je niet
n=1 positief zegt niet zoveel (in ieder geval minder dan die n=1 negatief van Fiets)

Maatwerk is leuk als je afwijkende maatvoering hebt of specifieke eisen.

Je hebt laswerk en je hebt laswerk.

En geen garantie, tja, daar zakt de prijs wel van ja.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 nov 2013 16:14

1-dat verhaaltje uit Fiets was eigenlijk niet zo erg negatief vond ik, mijn ervaring bewijst in ieder geval dat ze het kunnen.
2 -Ik heb inderdaad wensen t.a.v. de geometrie die niemand me standaard kan bieden, hoewel ik laatst een nieuw alu frame perfect op mijn maat vond op E bay voor 100€....
3-Het laswerk is simpelweg gelijkwaardig aan wat ik zie bij "elitemerken" , het heeft geen zin daar smalend over te doen, met minder had ik ook genoegen genomen.
4-De prijs is laag omdat China simpelweg (nog) goedkoop kan produceren zolang het welvaartspeil nog veel lager ligt dan in het Westen, met wel/geen garantie heeft het IMO niks van doen.
Het is niet zo dat je formeel geen garantie hebt, maar feitelijk wel..., wie gaat klagen wordt afgewimpeld, dat risico moet je willen aangaan.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 08 nov 2013 16:45

Ik zie toch echt duidelijk verschil in het laswerk van mijn Vannicholas (China) en mijn Moots (USA).
Dat wil niet direct zeggen dat chinees laswerk niet goed kan zijn, maar het is echt een stuk minder 'strak'.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 nov 2013 17:35

roos69 schreef:Ik zie toch echt duidelijk verschil in het laswerk van mijn Vannicholas (China) en mijn Moots (USA).
Dat wil niet direct zeggen dat chinees laswerk niet goed kan zijn, maar het is echt een stuk minder 'strak'.
Ik heb geen van Nicholas....
Het laswerk van mijn NoName frame ziet er beter uit dan van een Litespeed en een Kocmo (Russisch) die ik uit mijn omgeving ken.
Pijnlijk voor de eigenaars van elitemerken.
Ik heb niks met elitemerken, ben geen fetishist.
Gezien de prijs moet Moots ook wel perfect zijn, maar ik heb niet meer dan 1000€ over voor een frame en perfect hoeft niet, gewoon goed is genoeg.
Best mogelijk dat de kwaliteit bij XACD of andere Chinezen niet constant is en mijn frame gelast is door de beste die toevallig dienst had.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 08 nov 2013 17:46

Moots heeft dan ook uitzonderlijk mooie lassen, duidelijk een stuk fraaier dan die van mijn Lynskey. Waarom het pijnlijk zou zijn dat een Chinees noname frame mooiere lassen heeft dan die van een elite merk ontgaat mij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 08 nov 2013 18:04

Kan niet geloven dat de chinezen even mooie lassen leggen als de A merken
zegt uiteraard niets over de fiets zelf
Ken meerdere fiets kameraden die tita fietsen hebben waaronder ik zelf, maar is duidelijk te onderscheiden wat in china of rusland is gelast en in de vs
nogmaals het zegt niets over de fiets zelf, wel over de vakmanscap van de lasser

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 nov 2013 18:15

Waarom zouden Amerikanen structureel betere lassers zijn dan Chinezen of Russen?
Het lassen als handwerk is niet meer dan een kunstje waarvoor veel oefening nodig is.
Ik mag mezelf officieel lastechnicus noemen en geen enkel plekje op m'n frame vertoont iets van "hier is het netaan" . uiteraard heb ik het ding na ontvangst kritisch bekeken en was blij verrast.
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie