Alles over vakanties op én met de fiets

Zuid Duitsland

davee
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 aug 2005 16:41

davee 24 jul 2007 12:19

Beste wielrenners,

We zijn in 2006 gaan fietsen in de franse alpen en dit jaar in de dolomieten. Het waren echt twee super vakantie, echter we miste een beetje een vlakke etappe. Het is in die gebieden bijna onmogelijk om eens een dagje rusitg te gaan fietsen.

Nu viel mijn oog op zuid Duitsland. Daar bedoel ik mee de staat Allgrau. Deze staat ligt aan de Oostenrijkse grens. Je kunt daar naar mijn idee flink klimmen maar ook een een dagje rustig uit fietsen.
Heeft iemand voor mij informatie over dit gebied?

Ook had ik mijn oog laten vallen op de Italiaanse meren. Het probleem daar is dat we met een groep van 12 personen zijn en graag een groot huis tot onze beschikkimng willen hebben. Daar zijn bijna geen grote vakantiewoningen.

Alle andere mooie vakantie plekken zijn natuurlijk welkom?


selespeed
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 jan 2007 10:17

selespeed 24 jul 2007 14:34

Hoi Davee,

L'Alsace/Vogezen een optie?

Ciao,
Roy.
Ad6 2010/2011/2012, Ven2-4Cancer 2011/2012/2013. In 2014 Ventoux3

davee
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 aug 2005 16:41

davee 24 jul 2007 19:25

[quote="Selespeed"]Hoi Davee,

L'Alsace/Vogezen een optie?

Ciao,
Roy.[/quote]


Niet iedereen zal deze mening met me delen maar franrijk spreekt mij echt niet aan....de mensen, het eten en alles er omheen...dat is het net niet.

Maar wel harstikke bedankt voor het meedenken.

gr

colnagog
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 09 mar 2005 17:21

colnagog 24 jul 2007 20:45

In de omgeving van Passau kun je perfect fietsen! En dat duitse eten is prima!
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5687
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 jul 2007 10:23

reut, net over de grens van duitsland in oostenrijk: het zeer mooie lechtal, met een vlak parcours, een ardennenparcours (op duits grondgebied) en een paar mooie beklimmingen in de buurt ( hanentjoch o.a.), de enig mooie kastelen van Ludwig von beieren (neuschwanstein) en zelfs het bodenmeer is bereikbaar.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 25 jul 2007 12:56

Inderdaad is de omgeving van Schwangau & Füssen ten zeerste aan te raden: zacht glooiend met serieuzere bergen op fietsafstand, vlakbij de Oostenrijkse grens en het reeds genoemde Reutte.
Ook mooi is het aan de Chiemsee, in Oberbayern: ligt in laagland, maar je zit zo in de Beierse Alpen, en aan toeristische infrastructuur is er geen gebrek.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 28 jul 2007 01:18

Zwarte woud is mischien wel iets. Ligt bij Freiburg. De hogere bergen gaan toch wel boven de 1000 meter tot ongeveer 1400 meter. Freiburg ligt op 300 meter ofzo. Je kunt daarnaast ook in het vlakkere rijndal fietsen.

De vogezen liggen aan de andere kant van de rijn, is ongeveer het zelfde. Maar de stijginspercentages liggen daar gemiddeld toch wel veel lager. In Duitsland, maar ook in Oostenrijk ligt de norm gewoon wat anders, daar is lange stukken rond de 10% normaal (behalve als de berg, het dal, gewoon niet stijler is). In Frankrijk is dat toch wel 3% lager heb ik het idee.

Maar Toch ga ik ook liever naar duitsland. Het is daar niet zo'n zooi als in Frankrijk.

adne
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 aug 2007 23:28

adne 24 aug 2007 13:52

Ik ben dit jaar inderdaad ook naar het Zwarte Woud geweest,
Je hebt er genoeg mooie bergen, dit zijn een paar van de bergen die ik heb beklommen.

Kandel (vanuit Waldkirch); 11,2 km, 8,2% gemiddeld.
Belchen (vanuit Schönau); 11,3 km, 7,5% gemiddeld.
Feldberg (vanuit Todtnau); 12 km +-, 5% gemiddeld.
Schauninsland (vanuit Freiburg); 12,1 km, 7% gemiddeld (lijkt heel veel op een Alpenklim).

En dan heb je ook nog veel korte, stijle klimmen bijvoorbeeld de Kohlberg; 2 km, 12% gemiddeld. Echt vlak is het er niet, maar je kan er toch tochten maken waarbij je nergens écht hoeft te klimmen.

Maar ik persoonlijk vond het hele mooie vakantie (14 dagen).

harrebas
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 18 sep 2004 00:32

harrebas 27 aug 2007 23:04

Ik ben dit jaar naar Zuid-Duitsland geweest.
Heb daar prachtige avonturen beleefd.
Een tochtje Grüntenhütte, Hirsch alpe, Nebelhorn is qua afstand makkelijk te doen en het is tenminste een beetje sportieve uitdaging.

Veel leesplezier:
http://www.wielertoerist.nl/phpBB3/view ... =20&t=2482
Geen enkele col is zwaar, het ligt aan de renner (maar er zijn uitzonderingen).

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 28 aug 2007 00:37

[quote="harrebas"]Ik ben dit jaar naar Zuid-Duitsland geweest.
Heb daar prachtige avonturen beleefd.
Een tochtje Grüntenhütte, Hirsch alpe, Nebelhorn is qua afstand makkelijk te doen en het is tenminste een beetje sportieve uitdaging.

Veel leesplezier:
http://www.wielertoerist.nl/phpBB3/view ... =20&t=2482[/quote]


Ik krijg een blanco pagina te zien wanneer ik de link aanklik. :(
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 28 aug 2007 00:46

http://www.wielertoerist.nl/phpBB3/view ... =20&t=2482

Deze werkt wel.

Een nieuwe Scanuppia, alleen dan wat korter. Balen van je tuimeling. Maar je verhaal wordt er wel mooier van. (wat ging er door je heen tijdens je duikeling????). Mooi hoor. Ik zou het ook hebben geprobeerd als ik er toch was...

harrebas
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 18 sep 2004 00:32

harrebas 28 aug 2007 21:56

[quote="ponsteen"]http://www.wielertoerist.nl/phpBB3/view ... =20&t=2482

Deze werkt wel.

Een nieuwe Scanuppia, alleen dan wat korter. Balen van je tuimeling. Maar je verhaal wordt er wel mooier van. (wat ging er door je heen tijdens je duikeling????). Mooi hoor. Ik zou het ook hebben geprobeerd als ik er toch was... [/quote]

Ja, het was waanzin. Desondanks onderweg eigenlijk maar 1 keer gedacht dat ik om zou gaan keren. Maar dan zie je in de verte de top en toen wist ik ook dat ik daar dan weer spijt van zou krijgen. Wel vele wandelaars gesproken die me maar vreemd vonden.

Vooraf nog gedacht aan slingeren als het zwaar zou worden, maar het pad was veel te smal daarvoor.

Wat waren de gedachten tijdens de val?
Voor de val: Shit ik ga vallen (dat zag ik wel aankomen).
Tijdens de val: geen idee.
Direct na de val: heb ik mijn autosleutels nog? (Mijn auto stond nl onderaan de voet en ons huisje was 30 km verderop. Stel je eens voor dat ik mijn vrouw had moeten uitleggen dat ze effe met de kinderen een taxi moest regelen om mij gewond af te halen).
Gelukkig zat alles nog in de achterzak.

Achteraf een mooi verhaal inderdaad.
De gevolgen vallen mee. Achterwiel totaal kapot, maar de reisverzekering betaalt het grootste deel terug.

[quote="Buzz"]Forummer Jero2 heeft de Nebelhorn... al eens gereden, voordat ie richting Scanuppia trok. Een reportage ervan stond destijds in de Fiets. Overigens reed hij op 'n mountainbike met 2bar in z'n noppenbanden -- dacht ik.

[/quote]

Onderweg werd ik ingehaald door een jongen op een mountainbike. Hij reed moeizaam naar boven, maar hoefde niet af te stappen. Dit is ook de enige manier om boven te komen. Een 22*34 steken is geen overbodige luxe, desnoods nog kleiner als dat kan.

Nog een tip voor wie het ooit wil proberen (Buzz, dit is zeker iets voor jou!): ergens tijdens het eerste stuk staat Seealpe linksaf. Negeer dit bord en blijf op de verharde weg. Anders kom je op een kiezelpad.
Geen enkele col is zwaar, het ligt aan de renner (maar er zijn uitzonderingen).

Plaats reactie