Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 01 jun 2023 22:29

daniel1975 schreef: 01 jun 2023 18:29
Mehekachtohapi schreef: 01 jun 2023 16:47

Qua remschijfgroepen vind ik dat Shimano toch echt de mooiste shifters maakt op het moment, gevolgd door SRAM. Dat ik dat nog eens zou opschrijven ;-)
Ik ging je al voor. Eerste keer kost moeite, daarna valt het mee….. ;-)
Laatste keer Shimano was nog in het 7s tijdperk. Nu toch al bijna 30 jaar alles Campa. Ik wil niet over maar toch komt de gedachte nu wel bovendrijven en dat alleen al kost inderdaad al moeite. Gelukkig hoeft dat de komende jaren nog niet. Eerst maar eens afwachten wat de Record en Chorus groepen in de volgende jaren gaan doen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 jun 2023 09:00

Ik heb m'n velgremfietsen altijd met Campa gehad, eerst Chorus 10sp, daarna 11sp op een Addict SL.
Op mijn Foils Team Issue beide Campa Super record.
De eerste schijfrem Foil was met Ultegra afgemonteerd, dat snel eraf geflikkerd en voor Sram Red Etap 11sp gegaan en nog geen milliseconde spijt van.
Remt veel beter met meer gevoel en consistenter dan Shimano, nooit problemen met faden en opnieuw ontluchten itt Ultegra, prettigere grepen en mooiere looks!
Ook mijn Factor LS Gravelracer met 1x12 Sram Force AXS en ook dezelfde ervaring als met Red Etap.
Enige nadeel van Sram is de verkrijgbaarheid van bv onderdelen van 11sp zoals derailleurs en remgrepen, dat is bij Shimano beter geregeld.
Campa EPS heeft voor mij vanwege de prijs en betrouwbaarheid afgedaan ( net zoals Italiaanse auto's...), de looks zijn nog altijd onovertroffen...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jun 2023 10:41

Het is smaak, maar shimano remt veel meer aan/uit, lastiger te doseren en je moet af en toe ontluchten. Maar dat komt ook door de constructie en de keuze voor de veel vriendelijkere minerale olie. Met dot kan je veel preciezere rubbers en zuigers maken.
Over het algemeen remt het verder prima. Maar Sram is veel beter te doseren, omdat je ook harder moet knijpen en meer slag hebt.

Maar dat blijft smaak, ik vind Hope daarom ook heerlijk op de MTB, zo goed te doseren en daardoor ook goed te controleren.

Reed pas even met de nieuwe ultegra, dan moet ik toch mijn worden terugnemen dat het onmogelijk is met een racer over de kop te gaan, als je net ff verkeerd zit, schrik en te hard remt ga je. Dat is bij Sram echt niet zo. Dat zal ook wennen zijn uiteraard, als je dat ook in nood situaties kan doseren is dat prima.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 02 jun 2023 10:58

Gisteren eerste ritje met Sram Rival met schijfremmen. Schijfremmen Shimano zowel Ulegra als 105 al jaren op meerder fietsen naast Campagnolo velgrem fietsen. De schijfremmen van Shimano vind ik helemaal niets. Remmen niet of wel voordeel van beter doseren tov velgremmen wat velen claimen nooit gevonden bij geen enkele groep (ondertussen toch een stuk of 6). Bij hope calipers ging het nog een beetje, maar vol Shimano vind ik helemaal niets qua remmen. Nu gisteren Sram Rival, het leek wel of ik met mijn vertrouwde Mavic velgremmen of Campo skeletons onderweg was, super doseerbaar en bij doorknijpen voorspelbaar waar wiel blokkeert. Altijd gezegd dat ik veel liever velgremmen heb dan schijfremmen op basis van mijn ervaringen met Shimano en ook Hope, het was maar een ritje tot nu toe, maar denk dan Sram mijn kan overtuigen dat schijfremmen wel degelijk net zo goed of beter zijn dan velgremmen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 jun 2023 11:17

wasbeer2006 schreef: 02 jun 2023 10:41 Het is smaak, maar shimano remt veel meer aan/uit, lastiger te doseren en je moet af en toe ontluchten. Maar dat komt ook door de constructie en de keuze voor de veel vriendelijkere minerale olie. Met dot kan je veel preciezere rubbers en zuigers maken.
Over het algemeen remt het verder prima. Maar Sram is veel beter te doseren, omdat je ook harder moet knijpen en meer slag hebt.

Maar dat blijft smaak, ik vind Hope daarom ook heerlijk op de MTB, zo goed te doseren en daardoor ook goed te controleren.

Reed pas even met de nieuwe ultegra, dan moet ik toch mijn worden terugnemen dat het onmogelijk is met een racer over de kop te gaan, als je net ff verkeerd zit, schrik en te hard remt ga je. Dat is bij Sram echt niet zo. Dat zal ook wennen zijn uiteraard, als je dat ook in nood situaties kan doseren is dat prima.
Heel grappig hoe belevingen kunnen verschillen.
Ik vind de 11sp Ultegra van mevr75 juist veel fijner remmen dan mijn Force. Allebei op 160mm/140mm.
Ik heb nu wel Galfer blokjes erin zitten, dat gaat al beter dan de originele Sram.
Ga de set nog een keer ontluchten, misschien dat dat nog helpt. Alleen jammer van die pestzooi-DOT olie.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jun 2023 13:15

Ja dat is ook zo, dot is echt zooi!
Een klein beetje op druk vullen helpt vaak wel iets en echt de lucht eruit trekken. Kijk deze video eens, die is goed
https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo

Wat ik merkte bij de Ultegra waar ik op reed dat het extreem agressief beet, misschien specifiek voor dat setje. De shimano MTB remmen hebben dat bv niet.
Daar zou ik prima mee kunnen leven.

Wat ik nu wel na een koude winter/lente heb gedaan is eind april even de blokken goed schoonmaken met velgenreiniger en daarna met de verfbrander even helemaal lekker laten gloeien, daar gingen al mijn sets (Sram en hope) een stuk beter en fijner van remmen.

Die Galfer blokken ga ik ook eens proberen. Ben benieuwd naar het verschil. Je zou de oude eigenlijk conform bovenstaande schoon moeten maken en weer terugzetten en kijken wat dan het verschil weer is.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5922
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 jun 2023 13:55

Ultegra schijfremmen vond ik ook alles of niets qua remmen ( originele blokken ), en weinig goede modulatie . Nu heb ik eind vorig jaar de nieuwe Dura Ace 12 speed calipers geplaatst op de 11 speed Ultegra shifters en dat is al een heel stuk beter !!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

leon1
Forum-lid
Berichten: 2964
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 02 jun 2023 14:42

Ervaring hier met de 12spd Ultegra op Campa schijven en ik vind ze erg goed. Meer dan genoeg remkracht en ze lopen niet aan en ik hoor geen bijgeluiden. Maar nog beter zijn de remmen van Campagnolo. En mijn fiets met 11spd DA remt het minst maar dat ligt m.i. aan de Shimano schijven. Die willen nog wel eens een schurend geluid maken en naar flink remmen ook wat aanlopen. En dat aanlopen trouwens ook met flink aanzetten. Als de Shimano schijven op zijn dan komen er ook daar Campa schijven op.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 jun 2023 18:38

Ook geen problemen met de shimano 105 di2 remmen. Ook al zijn de campa ( potenza ) remmen ook gewoon beter, daar moet je wel wat harder knijpen maar dat zorgt juist voor progressieve remkracht.

En ja ik kan een noodstop maken zonder over de kop te vliegen. Laatst getest. Enige nadeel was dat een clubgenoot met velgremmen achterop me botste.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 09 jun 2023 18:59

Vos fietsen verkoopt de nieuwe Campagnolo groep al.
Plaatje bij de advertentie klopt alleen niet. Op de site zelf staat de groep voor 3500 inc montage.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... e-groepset

3000 euro

leon1
Forum-lid
Berichten: 2964
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 jun 2023 19:24

Dat is niet de nieuwe groep. De tekst heeft het over de 12spd EPS groep en het plaatje is van de 11spd groep. Dus niet de WRL groep.
Ride bikes, not tanks!

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 09 jun 2023 19:44

leon1 schreef: 09 jun 2023 19:24 Dat is niet de nieuwe groep. De tekst heeft het over de 12spd EPS groep en het plaatje is van de 11spd groep. Dus niet de WRL groep.
Dat schrijf ik ook. Op hun site is de groep met het goede plaatje 3500 inclusief montage.
Vos is niet altijd juist met de goede plaatjes bij de tekst.

Plaats reactie