Tja, daar heb je een puntje. Het lijkt wel of de grote 3 zichzelf uit de markt willen prijzen:ypuh schreef: ↑02 feb 2021 14:54 Lijkt erop dat SRAM mogelijk toch met een Rival AXS groep op de markt gaat komen:https://www.cyclingnews.com/news/sram-r ... s-suggest/
Zal nog wel even duren en ik kijk er niet heel raar van op. Leuk dat ze met Force AXS gekomen zijn, maar die zit gewoon op het prijspunt van de vorige Red eTap groepset en Red AXS zit daar (om onverklaarbare redenen) gewoon ver boven.
Ben vooral benieuwd wat dat doet voor 105 Di2. Persoonlijk denk ik helemaal niets;
- ten eerste omdat Shimano ontzettend langzaam is met hun vernieuwingen (pas als de hele markt uitgeput is met schreeuwen om iets nieuws, beginnen ze met de ontwikkeling)
- SRAM doet helemaal niets meer met mechanische groepen, je hebt alleen de keuze uit Force en Red
- Er is nog behoorlijk wat prijs ruimte naar beneden, waar een volledige Force AXS disc groep al zo'n €1.500~ kost (incl. crank, cassette etc, dus niet die upgrade kitjes)
Shimano zit gewoon ontzettend lekker met hun 105 groep zo rond de €600 en voor hun gebruikers eigenlijk niets meer te wensen over laat. Bij SRAM ben je dat bedrag al kwijt aan alleen de shifters. Ik denk/hoop dat die laatste zichzelf een beetje in de vingers gesneden heeft door met allemaal zinloze nieuwe standaarden en dure proprietary vervangingsonderdelen op de markt gekomen te zijn, al bewijzen de verkoopaantallen het tegendeel.
* Campa heeft redelijk de boot gemist wat betreft (betaalbaar) electronisch schakelen. DB waren ze erg laat mee, en is duur (wel goed). De nieuwe Ekar groep vergt een nieuwe body (dus in veel gevallen nieuwe wielen) en de prijs die ik van een cassette langs zag komen, auch, € 225,00. Prijzig voor iets dat onverhard nogal wil slijten.
* SRAM komt de hele tijd met eigen standaards, waardoor iedere mix & match uitgesloten is (daar doen ze het waarschijnlijk voor), en je ook goed moet kijken of het gaat lukken met wielsets. Mechanische groepen vind ik kwalitatief niet sterk. Electronisch doen ze het wel goed.
Shimano is gewoonweg niet te verkrijgen..... Verder weet ik er eigenlijk niets van
Je zou denken dat er markt is voor een vierde partij die no nonsense groepen op de markt brengt met een standaard die ze blijven vasthouden: richten op kwaliteit/duurzaamheid, continuïteit, beschikbaarheid. Zoiets zou ik perfect vinden voor mijn gravelbike: gewicht maakt niet zoveel uit, looks ook niet. Het hoeft niet vernieuwend te zijn. Ik ben al blij met 11-speed. Het moet gewoon goed werken, makkelijk uit te wisselen zijn, slijtage onderdelen goed verkrijgbaar zonder de portemonnee leeg te trekken.