Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 30 mei 2023 22:54

thestudent schreef: 30 mei 2023 22:08 Volgens mij roepen mensen al 15 jaar dat Campagnolo naar de knoppen gaat, maar ze zijn er nog altijd.
En ze zullen er altijd blijven, ondanks alle kritiek…

Simpelweg de heritage die ze hebben, en iid vergis je niet buiten NL zijn er vele liefhebbers.
YFood !!!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 mei 2023 09:07

Ik ben ook wel liefhebber. Heb drie fietsen met campagnolo. 1x record 10sp. 1x centaur 10sp en 1x potenza H11. En ik heb vroeger ook nog twee fietsen met Chorus 11sp groepen gereden. Dat 10sp spul is fantastisch. Werkt nog altijd perfect. Er is dan ook helemaal niets lastig of moeilijk aan campagnolo afstellen.

Maar ja ik kan niet verantwoorden om een fiets met SR op te bouwen ipv met 105di2. Zeker als de uiteindelijke functionaliteit grotendeels hetzelfde is. Een ketting verandert van kransje.

Misschien nog een fietsje met record mechanische groep, omdat dat ook bij Campa de laatste generaties gaan zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mei 2023 09:15

Vergeet niet dat Fulcrum het gewoon heel goed doet en dat is hetzelfde bedrijf. Ook de EKAR groep is volgens mij een succes.

Overige groepen is eigenlijk hetzelfde geworden als AX-Lightness, Princeton, Lightweight en dat soort mega-exclusief spul. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het ervoor neertellen, maar die groep lijkt wel steeds kleiner te worden.

Deze groep kan mij overigens niet echt bekoren. Ik heb het altijd geroepen, ik zie het voordeel van draadloos gewoon niet. Waarom niet? Omdat je dan met die lompe batterijen zit. Dat blijkt ook nu weer.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 31 mei 2023 09:26

@thestudent, kan me dat voorstellen dat je dit niet kan verantwoorden, het is een berg geld waar je U tegen zegt en dat alleen voor SR dat geen functionele meerwaarde heeft.

Zelf altijd Campagnolo gereden, 2 fietsen met Campa mechanisch SR, en sinds kort Ultegra di2 niks op aan te merken maar het knaagt toch.

Denk wel dat ik sneller overstag zou gaan als ik nog intensief zou fietsen want de kms die ik nu nog maak is het niet te verantwoorden voor mijn gevoel.
YFood !!!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 mei 2023 09:28

Ja het wordt nu wel erg exclusief.

Tja, misschien zat het te dichtgetimmerd op patentgebied.

Shimano. Batterij in zadelpen, draadloos met brein in achterderailleur
FSA K force We. Batterij in zadelpen, draadloos met brein in voorderailleur. ( iemand ooit een groep gezien? )
Sram. Draadloos met dezelfde uitwisselbare batterijen hangend achter de derailleurs.

Dus moest Campagnolo blijkbaar wel met verschillende batterijen draadloos die zich voorop de voorderailleur en onder de het parrallelogram van de achterderailleur bevinden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 31 mei 2023 11:04

2 jaar gelden in de tijd van schaarste, toch een nieuwe Centaur groep gekocht zelfde prijs als 105 en gewoon leverbaar in tegenstelling tot 105, waar de levertijd toen gewoon op 2 jaar werd afgegeven. (ik ben een fosiel die met 39-52 of 39-53 wil rijden en met 172,5 crancks)
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 31 mei 2023 11:14

Gisteren overigens voor het eerst in mijn leven met Sram gereden, Rival in dit geval. Viel me eigenlijk heel erg mee. Gewoon mechanisch (elektrisch schakelen is aan mij echt niet besteed, vind het complete flauwekul). Vond het heel logisch werken en schakelen verliep zonder bijgeluiden en gewoon iedere keer goed ook naar de uitersten van de cassette. Remgrepen passen me beter dan Shimano en eigenlijk net zo prettig als Campa voor mijn handen. Schijfremmen fijner dan 105 en vergelijkbaar met Hope voor mij. (Vind Campa of Mavic velgremmen nog steeds net zo goed, beperking zit in band/wegdek niet in rem/remoppervlak). Moet zeggen dat ik bij de 2 hendels van Shimano altijd moet denken, misschien ook, omdat ik ook met Campa rijd. Bij Sram direct gedachteloos. Voor mij vanaf voor mij het betere alternatief voor Shimano en misschien in de toekomst zelfs wel voor Campagnolo, Alleen mijn ervaring in het verleden met een Sram cassette en een shimano groep nog even wegpoetsten. (nu was het overigens andersom Sram groep met Shimano cassette en dat ging dus wel perfect).
Ach, ik zeg ook maar wat

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 31 mei 2023 11:26

havana schreef: 31 mei 2023 09:15 Deze groep kan mij overigens niet echt bekoren. Ik heb het altijd geroepen, ik zie het voordeel van draadloos gewoon niet. Waarom niet? Omdat je dan met die lompe batterijen zit. Dat blijkt ook nu weer.
Dat is ook mijn bezwaar. Als je batterijen leeg zijn onderweg dan ben je de pineut. Terwijl je met mechanisch schakelen nog een hoop kunt oplossen met enige technische kennis en een multitool.

Dan kan je wel zeggen: je mobiel laad je toch ook elke dag op? Maar straks is het mijn mobiel, mijn Wahoo, mijn powermeter, mijn voorderailleur, mijn achterderailleur en dan kunnen de knoopcellen in de shifters ook nog vervangen moeten worden. Nog even en de fiets heeft een eigen groepenkast nodig.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 mei 2023 11:34

a_v schreef: 31 mei 2023 11:26 ...
Dat is ook mijn bezwaar. Als je batterijen leeg zijn onderweg dan ben je de pineut. ...
Bij Sram is daar de oplossing wel goed: 'normaal' loopt eerst je achterderailleur batterij leeg; je wisselt de 2 batterijen; diegene die achterop zat kan dan nog perfect de voorderailleur schakelen en je geraakt zonder problemen thuis.

Maar verder vind ik mechanisch nog altijd perfect... zeker als de kabels buitenom lopen ;-).

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 31 mei 2023 14:02

thestudent schreef: 31 mei 2023 09:07 Ik ben ook wel liefhebber. Heb drie fietsen met campagnolo. 1x record 10sp. 1x centaur 10sp en 1x potenza H11. En ik heb vroeger ook nog twee fietsen met Chorus 11sp groepen gereden. Dat 10sp spul is fantastisch. Werkt nog altijd perfect. Er is dan ook helemaal niets lastig of moeilijk aan campagnolo afstellen.

Maar ja ik kan niet verantwoorden om een fiets met SR op te bouwen ipv met 105di2. Zeker als de uiteindelijke functionaliteit grotendeels hetzelfde is. Een ketting verandert van kransje.

Misschien nog een fietsje met record mechanische groep, omdat dat ook bij Campa de laatste generaties gaan zijn.
Inderdaad, de charme van de eenvoud, en je fietst er net zo fijn mee als eender welke state of the art groepset.
(en nooit batterijstatus checken)

leon1
Forum-lid
Berichten: 2964
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 31 mei 2023 14:38

Waarom eindigen discussies toch altijd in kampen die voor en tegen zijn? Of in het overtuigen van een ander dat het allemaal toch niet nodig is....

Zoals Elsa al eens zong: let it go
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5921
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 31 mei 2023 14:50

leon1 schreef: 31 mei 2023 14:38 Waarom eindigen discussies toch altijd in kampen die voor en tegen zijn?
✅

Daarom heb ik ook : ( en ben overal voor )

1 velo Shimano mix Di2
1 velo Campagnolo Record 11 mechanisch
1 velo Campagnolo Chorus 10 mechanisch
1 velo Sram eTap 11
1 gravel velo Shimano GRX mechanisch

En ik ben met alle zeer tevreden ; interne accu - externe accu of mechanisch.

Schijfremmen of velgremmen, allebei prima - ook in de bergen ( en ja óók op vol carbon met velgremmen ).

Nooit uitgesproken vóór 1 merk, alles heeft z’n voors en tegens. Is het niet de prijs dan wel de looks, het gewicht of compatibiliteit van de groepset.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie