Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2007 19:16

Frequently Asked Questions Weggroepen
Aangezien er vaak vragen worden gesteld over de verschillende groepen van de verschillende fabrikanten hierbij een globaal overzicht. Ik heb niet de pretenties om 100% compleet te zijn, slechts een eerste bron van informatie.

Als eerste een overzicht van de verschillende groepen en de positionering in de markt:

Beginnersklasse
  • Shimano Sora
  • Shimano Tiagra
Sinds de lancering van de nieuwe Tiagra groep (4600) is Sora de enige 9 speed groep op de markt. Tiagra is namelijk ge-upgrade naar 10 speed, waardoor de meeste onderdelen compatible zijn met de duurdere Shimano groepen. Zowel de Sora als de Tiagra groep zijn er in een dubbel, compact en triple uitvoering. De nieuwe Tiagra groep is compatible met een 12-30 cassette, waardoor je iets een lichter verzet hebt in vergelijking met de duurdere groepen waar maximaal een 28 gemonteerd kan worden. Eigenlijk is Tiagra het minimale voor een racefiets.

Middenklasse
  • Campagnolo Veloce
  • Campagnolo Centaur alu
  • Shimano 105
  • Sram Apex
Alle fabrikanten leveren 10 speed groepen in deze klasse en de groepen zijn van duurzame kwaliteit. Het Value for money gehalte is hier uitstekend. In 2011 is de 5700 versie van de Shimano 105 groep geintroduceerd, net als bij de eerder geintroduceerde Ultegra en Dura Ace groepen lopen nu ook bij 105 de schakelkabels onder het stuurlint. Grootst mogelijk te monteren cassette is 11-28.
Campagnolo heeft een aantal jaren wat problemen met de schakel kwaliteit van de Veloce en Centaur groep gehad. Met de modellen vanaf 2011 is dit opgelost. Vanaf 2011 zijn de achter-derailleurs echter niet meer compatible met de oudere 10 speed shifters van Campagnolo! Deze nieuwe derailleurs zijn wel compatible met 11 speed van Campagnolo. Grootst mogelijk te monteren cassette is 13-29.
Sram Apex is een direct iets goedkopere afgeleide van de Rival groep. Sram maakt geen triple's, daarom is de Apex groep geintroduceerd die een 11-32 cassette aan kan. De Apex achter-derailleur kan ook bij de duurdere Sram groepen gebruikt worden.

Hoge middenklasse
  • Campagnolo Centaur Carbon
  • Campagnolo Athena
  • Campagnolo Chorus
  • Shimano Ultegra
  • Shimano Ultegra DI2
  • SRAM Force
In de hogere middenklasse vinden we 3 groepen van Campagnolo. De Centaur Carbon is goedkoopste groep van Campagnolo in dit rijtje en de enige 10 speed groep. Athena en Chorus zijn namelijk beide 11 speed. Het verschil tussen Athena en Chorus zit vooral in het mechanisme in de shifter en het gebruik van carbon. Hierdoor kan de duurdere Chorus groep meer tandjes in 1x schakelen en is de groep een beetje lichter dan Athena.
De Shimano Ultegra groep is de duurste groep die nog leverbaar is als triple uitvoering. De concurentie houdt 't bij de duurdere groepen op dubbele en compacte crankstellen. Echter zou Campagnolo mogelijk in 2013 weer met meer triple opties komen. Voor 2012 is de Ultegra groep ook leverbaar in een elektronische uitvoering, de elektronische groep is wel aanzienlijk duurder dan de andere groepen in deze categorie.
De Force groep is op dit moment (december 2011) een directe afgeleide van de duurdere Red groep. Veel verschil is er qua functionaliteit niet tussen beide groepen.

Topklasse
  • Campagnolo Record
  • Campagnolo Record EPS
  • Campagnolo Super Record
  • Campagnolo Super Record EPS
  • Shimano Dura Ace
  • Shimano Dura Ace DI2
  • SRAM Red
Deze groepen zijn het neusje van de zalm, het beste wat de constructeurs momenteel kunnen maken. Verschillen worden hier eigenlijk puur en alleen gemaakt door de voorkeur van de gebruiker. De elektronische EPS en Dura Ace DI2 groepen steken er qua prijs met kop en schouders bovenuit.

Werking:
Bij Shimano gebeurt op- en afschakelen met de wijs- en middelvinger. Een tikje tegen de kleine hendel aan de binnenkant van de remgreep is opschakelen, een tik tegen de volledige remhendel is terugschakelen.
Campagnolo kiest er voor om op te schakelen met de duim (palletje aan de zijkant van de handgrepen) en terug te schakelen met een hendeltje aan de binnenkant van de grote remhendel.
SRAM als laatste gebruikt zo zowel op- als terugschakelen dezelfde hendel: twee korte tikjes is opschakelen, 1 lange tik is terugschakelen. Klinkt ingewikkeld, maar in praktijk went het zeer snel.

9-12-2011: Startpost compleet geupdate door Amclassic-fan
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2007 19:18

Hierboven heb ik een zo neutraal mogelijk overzicht geplaatst van de verschillende groepen die er op de markt zijn voor racefietsen. In dit topic GEEN discussie, alleen aanvullingen/opmerkingen. Niet ter zake doende berichten worden verwijderd om het overzichtelijk te houden.
Less is bore

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 24 jul 2007 19:28

Wat ik ook wel interessant zou vinden is bekendheid met het moment van updaten van de diverse fabrikanten en wat de wijzigingen zullen zijn met voorgaande jaargangen.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 25 jul 2007 13:46

Extra opmerking:(kan in het belang zijn bij aanschaf)
Bij de shimano shifters is alles ineen geperst waardoor als een onderdeel kapot is je de gehele shifter moet vervangen, bij Campagnolo kan je op de site kijken welk onderdeel het is en bij bestellen ( een van de 54 onderdelen bij campa zo uit me hoofd Shimano heeft er volgens mij 117 en SRAM maar 17) en SRAM dacht ik dat je een aantal onderdelen los kon kopen maar van SRAM weet ik niet zeker
Afbeelding

oyah
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 19 aug 2006 03:18

oyah 26 jul 2007 10:52

Wat ik nog mis, is de FAQ : Waar voor je geld? Voorwaar geen onbekende vraag.
Als je van deze groepen "de positionering in de markt" laat zien, kom je er m.i. niet mee weg dit zonder (enig) prijsniveau te vermelden.
De vraag over de te verwachten levensduur (slijtage bij gemiddeld gebruik) is ook geen onbekende? Wel leuk gedaan tot dusver, complimenten!
Een beetje Wiki met fietsonderdelen...
Fiets... ook eens 11 speed!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 jul 2007 11:09

Ik heb de positionering een beetje gebaseerd op de te verwachten duurzaamheid en de positionering door de fabrikanten. Prijzen van de groepen heb ik bewust weggelaten omdat die overal anders zijn. Adviesprijs en actuele verkoopprijs ligt zo ver uit elkaar, dat kan iedereen zelf wel vinden op het net.
Slijtage en levensduur waag ik mij niet aan. Dat valt of staat met onderhoud en eigen beleving wanneer iets versleten is. De beginnersgroepen zullen zeker sneller slijten, van de middenklasse is slijtage in mijn ogen geen issue meer.
De vraag "waar voor je geld" kan niemand beantwoorden. Dat hangt volledig af van welke eisen je stelt aan een groep. De een zal 100% kiezen voor een goed werkend systeem voor een lage prijs, de ander zal naast een goede werking ook looks weer veel zwaarder laten wegen.
Less is bore

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 29 jul 2007 13:27

Vandaag is rood de kleur van een groepje,
Vandaag is rood wat rood hoort te zijn
Rood met carbon en wit,

Rood met heel pit
Vandaag is rood gewoon weer liefde tussen SRAM en mij


Ehh zullen we Red toevoegen, persoonlijk de mooiste groep momenteel.

EDIT Daniel: Sram Red is momenteel nog niet algemeen verkrijgbaar dus niet opgenomen in het overzicht. Officiele release is pas in oktober.
pas op! paaltje!

storck_lover
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 mei 2007 01:05

storck_lover 30 jul 2007 17:51

Wellicht een opmerking over ergonomie toevoegen?

remgrepen shimano = doorgaans erg prettig voor mensen met wat grotere handen
remgrepen Campa = doorgaans erg prettig voor mensen met wat kleinere handen
remgrepen Sram = voor zowel kleine als grote handen zeer geschikt
Ooit op een Cannondale super Six

oyah
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 19 aug 2006 03:18

oyah 31 jul 2007 17:05

Voor neutrale productinformatie... "WIKI" op Campagnolo, Shimano en/of Sram.
Hier toch (via antwoorden op veel FAQ's) 't liefst bruikbare (consumenten)voorlichting?
Hierboven staat er over deze producten o.a.

"- een globaal overzicht
- niet 100% compleet
- eerste bron van informatie
- zo neutraal mogelijk overzicht
- positionering een beetje gebaseerd op de te verwachten duurzaamheid en door de fabrikanten
- slijtage en levensduur waag ik mij niet aan
- beginnersgroepen zullen zeker sneller slijten
- middenklasse is slijtage in mijn ogen geen issue meer
- de vraag "waar voor je geld" kan niemand beantwoorden
- hangt volledig af van welke eisen je stelt aan een groep
- verschillen worden hier gemaakt door de voorkeur van de gebruiker
- eigen beleving wanneer iets versleten is
- kiezen voor een goed werkend systeem voor een lage prijs
- naast een goede werking ook looks weer veel zwaarder laten wegen "

Niet genoeg objectiviteit, wel veel contradictie.
Kortom, ik wil niet zoeken op het net, ik wil het hier zien. Op Fiets. Bij FAQ Onderdelen. Serieus.
Ik was te complimenteus, D75.
Fiets... ook eens 11 speed!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 aug 2007 00:02

Even beetje opgeschoond om dit een FEITEN topic te houden, geen emotie-topic.
Less is bore

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 02 aug 2007 18:46

Fijn, zo'n overzicht. Scheelt een hoop beginnersvragen denk ik. Zonder een emo-discussie te willen beginnen toch een tweetal opmerkingen:
Eigenlijk is Mirage/Tiagra het minimale voor een racefiets.
Hoezo objectief? Ik ken genoeg mensen die met veel plezier op hun beginnersgroep fietsen.
De Centaur aan de onderkant, (..). De Shimano Ultegragroep valt hier min of meer tussen.
Zozo dat wist ik niet. Is dat een feit of een gevoel?
En Ik dacht altijd dat Chorus vergelijkbaar was met Dura Ace.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 03 aug 2007 09:00

Tyr W schreef:Fijn, zo'n overzicht. Scheelt een hoop beginnersvragen denk ik. Zonder een emo-discussie te willen beginnen toch een tweetal opmerkingen:
Eigenlijk is Mirage/Tiagra het minimale voor een racefiets.
Hoezo objectief? Ik ken genoeg mensen die met veel plezier op hun beginnersgroep fietsen.
De Centaur aan de onderkant, (..). De Shimano Ultegragroep valt hier min of meer tussen.
Zozo dat wist ik niet. Is dat een feit of een gevoel?
En Ik dacht altijd dat Chorus vergelijkbaar was met Dura Ace.


nee hoor, Daniël heeft het perfect verwoord zo, DA en record zijn bij allebei de topgroep, dus in dat geval ook vergelijkbaar (zoals hij zei, het beste dat beide merken momenteel te bieden hebben)

Plaats reactie