Pagina 1 van 3

tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Geplaatst: 30 jul 2007 23:38
door tommymaxim
Kan iemand uit ondervinding/ervaro,g me vertellen wat een verschil het maakt in een tijdrit te starten met een normale racefiets of een rijdritfiets ...
Weet natuurlijk dat het een verschil maakt, maar hoeveel ongeveer ...
Stel ik rijd met mijn gewone racefiets op 10 km - 15 minuten, dus gemiddelde van 40 km/h ... wat haal ik indien ik geoefend heb op een tijdritfiets en daarmee deze 10 km rijd ?
bedankt, grts

Geplaatst: 30 jul 2007 23:45
door scepticus
Check *dit artikel* maar eens.

Een tijdritfiets met schijfwiel en aerohelm kostte bij dezelfde snelheid 20% minder vermogen.

Dat betekent dat je met hetzelfde vermogen op een tijdritfiets ongeveer 7,5% sneller zou rijden.

Geplaatst: 31 jul 2007 16:19
door mr.v
als je met een tt fiets rijdt met een aero helm tegen een snelheid van 40 a 45 en je kijkt naar beneden naar je trappers dan schilt het dacht ik 10 watt t.o.v. je naar voor kijkt.

Re: tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Geplaatst: 28 aug 2021 21:01
door lunitic
Beste Tijdrijders,

Even inhaken op dit oude topic..

Sinds een tijdje rij ik nu op zowel mijn normale racefiets als mijn tijdritfiets (omgebouwde aero racefiets) met een vermogensmeter. Nu heb ik alleen het idee dat ik op mijn normale racefiets sneller hogere vermogens wegtrap dan op mijn tijdritfiets. Wellicht door de zit/ligpositie... Is dit iets wat jullie herkennen?

Het kan natuurlijk ook komen doordat het 2 verschillende powermeters zijn (Racefiets: stages gen 3 vs tijdritsfiets: Power2Max Type S) . Dit zou ik nog eens verder moeten analyseren.

Mvg

Re: tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Geplaatst: 28 aug 2021 21:52
door Nee_Nee
Wat gebeurt er als je de powermeters omzet?

Re: tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Geplaatst: 28 aug 2021 22:15
door lunitic
Dat is niet zo eenvoudig aangezien ik dan de cranks volledig moet wisselen. En daar komt wel het nodige bij kijken. 10s vs 11s en andere BB.

Re: tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Geplaatst: 29 aug 2021 08:37
door bve
Dat herken ik zeker. 320W op de wegfiets is geen probleem voor 20 minuten, toch ben ik blij als ik de 300W haal gedurende een tijdrit van een kwartier. Het is een afweging tussen aerodynamica en power. Mijn ervaring is dat 10% minder power makkelijk gecompenseerd wordt door de aerodynamica.

Het Britse timetrialforum heeft hier honderden posts over mocht je meer willen lezen.

Re: tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Geplaatst: 29 aug 2021 08:44
door thestudent
Nee_Nee schreef: 28 aug 2021 21:52 Wat gebeurt er als je de powermeters omzet?
Een stages is een soort van random nummer generator in mijn mening :lol:

Re: tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Geplaatst: 29 aug 2021 12:08
door Nee_Nee
Een windtunneltest zal er niet inzitten. Maar een zelftest langs het lange, rechte kanaal misschien wel. Met je twee fietsen op één avond een stuk van 15km (Driemond-Breukelen) heen en weer rijden en dan tijden opnemen. Dan heb je een redelijk beeld van de voordelen en nadelen van houding versus aerodynamica

Re: tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Geplaatst: 29 aug 2021 12:44
door louise
Ja, zo'n 10 % minder vermogen is normaal en dat wordt idd gecompenseerd door de betere aerodynamica. Bovendien: als je meer op de tijdritfiets traint, kan het verschil in vermogen kleiner worden, door het wennen aan de houding.

Louise

Re: tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Geplaatst: 29 aug 2021 14:23
door TL@
thestudent schreef: 29 aug 2021 08:44
Nee_Nee schreef: 28 aug 2021 21:52 Wat gebeurt er als je de powermeters omzet?
Een stages is een soort van random nummer generator in mijn mening :lol:
Als je benen mooi in evenwicht zijn (50/50) dan is de Stages best nauwkeurig (ik merk geen verschil in ieder geval tussen de Stages en de P2M op wat vreemde pieken bij de Stages na wanneer de batterij bijna leeg is)

Re: tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

Geplaatst: 29 aug 2021 14:34
door walter-
Tijdritpositie is dikwijls een keuze; veel vermogen maar dan moeten de meesten de elleboogsteunen hoger zetten en is het minder aero. Of meer aero maar dan minder vermogen.
Of minder aero maar meer comfort (dus misschien voor een kortere tt lukt lager zitten wel).

Voor de gemiddelde rijder tipje : wil je meer vermogen zet je zadel voorbij de trapas. De gemiddelde renner kan zo meer vermogen langer leveren. Tenzij je volgens regels UCI moet rijden.

En vergeet je schouders niet 'juist' te zetten; levert snel 15-20W winst op.