Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

tubes plakken

laurens
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2007 23:26

laurens 31 jul 2007 23:39

hoi

ik heb mij juist nieuwe rodi blackjack wielen van carbon gekocht voor tubes maar ik heb mijn wielen nu al 5 keer geplakt en komen steeds los. heb ze altijd voorgeplakt en na 1 dag mijn tubes er opgelegt met extra lijm. ik gebruik continental tube lijm maar nu is mijn vraag moet je misschien voor de eerste keer dat je je tuben lijmt een andere lijm gebruiken om een soort van speciale laag ofzo te leggen?? kan iemand mij helpen want ik zou graag met mijn wielen zaterdag koersen.

bushwankaz
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 apr 2007 16:17

bushwankaz 01 aug 2007 00:08

Als eerste leg ik nieuwe tubes ongelijmt ongeveer een week om de velg (met 6-7 bar lucht erin). Daarna breng ik de kitlaag aan op de nieuwe tube en de nieuwe velg en laat ik het zo een weekje drogen. Dus nog zonder de tube op de velg te monteren. Vervolgens weer een kitlaag aanbrengen op de velg, 10 minuten laten drogen en de tube erop monteren. Tube weer op pompen en weer een weekje laten drogen.

Wil niet zeggen dat mijn methode heilig is, maar ik heb er in het verleden (bijna) nooit problemen mee gehad.

laurens
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2007 23:26

laurens 01 aug 2007 14:39

ik ga direct eens proberen alvast bedankt voor de info

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 01 aug 2007 15:18

hoe komen ze los dan bij je ? tijdens rijden, of ...

Ik heb bij mijn nieuwe wielen 1 keer de velg dik ingelijmd (2 a 4 uur drogen) en 1 keer daarna iets dunner, 10 minuten wachten.
tube erop en oppompen. Dagje laten staan en geen centje pijn.
Heb er gisteren wedstrijd mee gereden om te testen en niks, met 55 km/h de bocht door en bij trappen enz.. niks aan de hand.
Dus het lijkt goed te gaan. Ik heb tubasti extra strong gebuikt.
Zorg wel dat ie er recht op ligt.
Overigens staat er hier op het forum ook een uitgebreide instructie dooe Fde Grove en door TS-biker ( in het opbouw scott topic)

succes

wielerfreak
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 aug 2005 19:53

wielerfreak 01 aug 2007 15:29

Heb je je velgen eerst ontvet want daardoor zou het ook kunnen zijn dat de lijm niet supper houd op de velg. In geval je dit niet gedaan hebt zul je de lijm vanop de velg moeten verwijderen en dan eens goed ontvetten. Dan opnieuw een laagje lijm aanbrengen en één dag laten drogen dag nadien hetzelfde. Na de derde dag breng je nog een laag leem aan op de velg en op de tube en laat dit een tien minuten drogen. Daarna leg je je tuben opnieuw erop en laat je ze de eerste dag drogen met een druk van 4bar in de banden, de dag nadien op volle spanning. Deze methode heb ik geleerd van Gilbert Cattoir en tot hiertoe nog geen tube afgebold. Eerlijk gezegd ik moet het meenen om de tube eraf te krijgen eens ze versleten is.

Veel succes
Grtz, Bjorn

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 03 aug 2007 16:32

Ik vraag mij af of je tubes kan plakken/herstellen als deze lek zijn gegaan?Zo ja, hoe dan?

bertpols
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:44

bertpols 03 aug 2007 18:38

Daar ben ik ook wel benieuwd naar....
En zeker als je het spul van Vittoria hebt gebruikt wat moet je er na nu doen >

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 03 aug 2007 19:04

anno schreef:Ik vraag mij af of je tubes kan plakken/herstellen als deze lek zijn gegaan?Zo ja, hoe dan?


In principe wel... Toen m'n pa nog op tubes reed, 10jaar geleden, werden die open gedaan, binnenband vermaakt en dan weer dicht genaaid. Of dat nu nog het geval is =D


BertPols schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar....
En zeker als je het spul van Vittoria hebt gebruikt wat moet je er na nu doen >


Kunnen niet meer vermaakt worden dacht ik.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 03 aug 2007 20:21

Hoi,

Behalve de hele goedkope (12 a 20 euro) herstel ik al mijn tubes zelf.

Alles wat je nodig hebt is naald (een stevige zoals voor licht leder), een linnen of zijdedraad (zelfs flosdraad werkt prima), een oude latex binnenband (als je tube een latexbiba heeft) waar je ronde patches uitknipt of butyl patches en wat vasttapijtlijm (latex emulsie) om je biaslint weer te verlijmen.

Mits wat ervaring en goed opletten bij het naaien van de tube_belangrijk is dat de naden mooi sluiten zodat er geen spaties ontstaan bij het oppompen_is zo'n klus in een halfuurtje geklaard.

Ciao, :)
Snobisme is een dure hobby...

dannyb.
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 okt 2006 17:19

dannyb. 05 aug 2007 16:17

Zoals ik het doe, (wielen die al eerder gekit zijn):

Een goede laag kit over de velg welke ik met een tandenborstel verdeel. Deze laag laat ik 5 minuten drogen.

Ondertussen pomp ik de tube wat op. Vervolgens breng ik een 2e laag kit aan op de velg en verdeel deze weer met een tandenborstel.

Hierna leg ik direct de tube erop, bij de verwarming zetten en in principe kun je er de volgende dag dan mee rijden.

Bij nieuwe velgen een extra laagje.

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 05 aug 2007 21:07

zal ik mijn methode er ook maar ff bij zetten,,,, eerst velg goed ontvetten en bijna geheel lijmvrij maken ( kleine beetjes maken niet zoveel uit) daarna velg ff laten drogen. Zodra die droog is de eerste laag lijm erop ( niet al te zuinig, gewoon mooie laag) als die klaar s ff weghangen, dan tube oppomen zodat het tubelnit buiten komt te zitten, die goed inlijmen en daarna ook weg hangen. als je met de band klaar ben je velg weer pakken (lijm zal waarschijnlijk dof zijn geworden) de tweede laag erop, minuutje of 5 laten drogen en dan tube erop leggen. zodra die eenmaal lig op een bar of 7 zetten goed recht leggen en controleren en dan 24uur mooi bij de kachel in de winter of somers gewoon waar droog en niet vochtig is.
Afbeelding

bertpols
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 15 feb 2006 12:44

bertpols 06 aug 2007 00:31

Nu hebben jullie het allemaal over een nieuwe tube er op leggen maar als je kekt hebt gereden wat moet je dan ondernemen ????
Weet dat je het spul Vittoria voor hebt maar wat volgt er dan ???

Heb er nu op het moment de banden conti Competition er op liggen ....

Hoor het graag en snel van jullie wat op het moment ligt er toch veel rotzooi op de weg :-(

Thanks

Plaats reactie