Pagina 1 van 2
Triple naar dubbel
Geplaatst: 14 aug 2007 17:44
door ppanic
Ik zit met het volgende
Ik wil van een triple "Shimano 105" naar een double "Bontrager Race Lite GXP"
Nu ben ik bij verschillende fietsenmakers geweest, maar allemaal geven ze aan andere onderdelen te moeten vervangen.
1e geeft aan dat ik zowel shifter, voorderailleur, achterderailleur moet vervangen.
2e alleen voorderailleur
3e voor en achter derailleur
Ik heb de Bontrager Race Lite GXP zeer goedkoop kunnen krijgen, maar wil nu eigenlijk wel weten wat het ongeveer gaat kosten en wat ik daadwerkelijk moet vervangen.
Dit is hem, mijn fiets staat in mijn onderschrift.

Geplaatst: 14 aug 2007 17:54
door amclassic-fan
1e FM is bijna failliet of wilt graag deze winter wel op wintersport.
2e FM is de beste van de 3, maar zit er ook nog naast.
3e FM vind een weekje Texel van de herfst ook wel goed en hoeft niet zo nodig op wintersport.
Je kan gewoon je crankstel en trapas wisselen en de voor-derailleur opnieuw afstellen. Een dubbel voor-derailleur schakelt net wat beter, maar met een triple voor-derailleur schakelt het net zo goed als je altijd gewent was met je triple. Enige effect wat je hebt is dat je 1 klik overhoudt omdat je je shifters niet vervangt, dit kan totaal geen kwaad, dus is het zonde om nieuwe shifters te kopen (die peperduur zijn). Achter-derailleur vervangen is tevens nergens goed voor en daar zal je helemaal niets van merken. Je fiets wordt enkel een paar gram lichter omdat de ketting wat korter kan en de kooi van de derailleur korter is. (In theorie schakelt een derailleur met korte kooi iets sneller dan met lange kooi, maar ik heb het verschil nooit kunnen ontdekken in de praktijk).
Geplaatst: 14 aug 2007 18:00
door scepticus
Met onderdelen die je 'goedkoop hebt kunnen krijgen' bij fietsenmakers langs gaan met de vraag hoe dit gemonteerd moet worden is natuurlijk niet de beste manier om goed advies te krijgen, maar dit is toch wel heel erg triest...
Dus ik zou zeggen: post de namen van de betreffende fietsenmakers maar!

Geplaatst: 14 aug 2007 18:03
door ppanic
Ik heb even met presto cycle sport te amsterdam gebeld, en het probleem voorgelgd.
Ze hadden het juiste woord voor de collega fietsenmakers "prutsers", ze vertelden mij hetzelfde verhaal als AM maar raden mij wel aan om de voorderailleur te vervangen omdat dit toch wel een stuk soepeler gaat schakelen.
Geplaatst: 14 aug 2007 18:08
door ppanic
Scepticus schreef:Met onderdelen die je 'goedkoop hebt kunnen krijgen' bij fietsenmakers langs gaan met de vraag hoe dit gemonteerd moet worden is natuurlijk niet de beste manier om goed advies te krijgen, maar dit is toch wel heel erg triest...
Ik zou zeggen: post de namen van de betreffende fietsenmakers maar!

Ze rekenen bij elke fietsenmaker toch echt wel uurloon, dus dit geeft toch wel wat aan, ook kreeg ik bij presto geen naar gevoel omdat ik een crank van iemand anders heb.
en de namen.....
Profil van der linde in Almere stad
Dacathlon Arena
Marc bike shop in Amsterdam
Geplaatst: 15 aug 2007 16:33
door robbertvo
Ik zou alleen je voorderailleur vervangen door 1 die gemaakt is voor double... het schakelt zeer zeker een stuk soepeler, iets dat jou alleen maar profijt kan opleveren!! Voor de rest belachelijk wat die mannen je proberen te ontfutselen, ik vraag me steeds vaker af of er over 20 jaar nog fietsenmakers bestaan, ze maken het op deze manier voor zichzelf kapot. Ik heb er ook negatieve ervaringen mee tot 3 jaar terug, sindsdien doe ik echt alles zelf... 1) omdat het erg interessant is 2) stukken goedkoper!!! 3) leerzaam... dit ging eerst wel eens met vallen en opstaan maar tegenwoordig geweldig... doe het ook voor anderen...
Geplaatst: 15 aug 2007 20:10
door templar
@AM Classic,
Ik zit ook te azen om van triple naar dubbel te gaan.
Zelf heb ik een nieuw model ultegra groep.
Zijn hier nog haken en ogen aan verbonden?
En de achter kooi dat is nu een lange moet die worden vervangen naar een korte?
John
Geplaatst: 15 aug 2007 20:36
door scepticus
Achterderailleur vervangen hoeft dus niet.
Voorderailleur wordt door sommigen wel aangeraden, kost ook de hoofdprijs niet dus dat is geen probleem.
Maar als je van de voordelen van een dubbel (lagere Q-factor) wilt profiteren moet je wel een ander crankstel hebben.
Geplaatst: 15 aug 2007 22:33
door rik.a
wat merk je nu eigenlijk in Real-life van de Q-factor (is mij nog niet helemaal duidelijk)??
Geplaatst: 15 aug 2007 23:40
door triumph
Dus bij Ultegra triple naar Ultegra dubbel moet je dus in feite de triple shifter om de voorderailleur te bedienen niet vervangen?
Ander crankstel en trapas erin en bollen?
Geplaatst: 16 aug 2007 00:21
door amclassic-fan
@Triump ja, crankstel en trapas is het enige wat vereist is, dubbel voor-derailleur is meteen een mooie upgrade voor een paar tientjes.
@Rik.A Voor mij maakt het extreem veel uit, maar ik heb een beetje een krom stel poten. Een half cm'tje meer Q-factor zorgt ervoor dat ik het idee heb dat ik met m'n benen wijd aan 't rijden ben. Op m'n mtb rij ik daarom ook met een dubbel (29-42), maar die is nog een stuk breder dan een race dubbel. Binnenkort moet ik nog een marathon rijden, dus binnenkort maar weer eens op de mtb springen om er een beetje aan te wennen.
Geplaatst: 22 aug 2007 14:35
door ppanic
Ik heb mijn fiets dus naar presto in amsterdam gebracht, en ze hebben dus alleen de voorderraileur vervangen voor een ultegra double en het staat nu allemaal zo ingesteld dat waneer je normaal op het middenblad voor schakeld, dit nu niks is. het is even wennen, maar na 1 tochtje had ik het wel in de vingers, en eigenlijk schakeld het sneller dan mijn triple.
Dit is hem nu, ook zadelpen en stuurpen vervangen en wat afstellingen gedaan.
Voor:

Na:
