Pagina 1 van 1

Banden bij carbon wielen

Geplaatst: 03 sep 2007 21:47
door avg
Rijd al een half jaar met Mavic Cosmic Carbon wielen. Prima wielen.
Aanvankelijk heb ik Latex Michelin banden gebruikt, omdat ik die had gekregen (met lang ventiel) Heb daarmee prima gereden, maar werd mij geadviseerd om in de bergen geen Latex te gebruiken, omdat ze niet goed tegen hitte kunnen (ik rem nog al veel)
Banden daarom vervangen door Schwalbe met lang ventiel. Ik heb nu echter al 5 lekke banden gereden in een maand tijd, terwijl de buitenbanden gelijk zijn gebleven. Ik gebruik Michelin Pro als buitenband en de laatste jaren heb ik daarmee nooit problemen gehad.
Iemand een idee of je bij carbonwielen je keuze van banden moet aanpassen of zijn die Schwalbe banden gewoon slecht?

Geplaatst: 04 sep 2007 11:52
door kuiper
Dus de buitenband is een: Michelin Pro neem aan Pro 2 Race of is het een Pro2Light?
Hoeveel km heb je al met die banden gemaakt?

Bij Pro 2 Light als buitenband, gingen bij mij de binnenbanden telkens vrij snel lek doordat ze geen anti-leklaag hebben.

Geplaatst: 04 sep 2007 11:58
door carbonfreaks
Wellicht is de oorzaak van lekke band 2 t/m 5 dezelfde als de eerste; Steentje, glas of iets anders scherps in de buitenband blijven zitten na de eerste lekke band? Zit 't velglint goed? Naar mijn weten zou je met een latex bandje overigens juist sneller lek kunnen rijden omdat die zachter zijn.

Geplaatst: 04 sep 2007 13:26
door avg
Ik gebruik Michelin Pro 2 Race
Doe ik aljaren en nooit echt problemen gehad. De oorzaak was niet steeds hetzelfde, want het was vaak een steentje en dat heb ik er netjes uitgehaald.
Het is begonnen met de combinatie carbon wielen en schwalbe binnenband.

Velglnt zit goed en de buitenband is ook niet oud, heb ik er in maart opgelegd, normaal doe ik een seizoen met die banden 5.000-6.000 kilometer.

Geplaatst: 04 sep 2007 14:45
door daveke
Latex is grote rommel. Ik gebruik die troep nooit meer. Je rijdt daar wel zo ongelofelijk snel lek mee, doe mij maar een butyl! Die extra rolweerstand neem ik er dan wel bij. Daarbij vind ik de Pro2 ook helemaal zo lekbestendig niet..

Geplaatst: 04 sep 2007 15:25
door amclassic-fan
Vergeet de kansberekening en statistiek niet. Latex is helemaal geen rommel, je moet alleen wat voorzichtiger je binnenband monteren (dat ie niet dubbel zit) en iedere dag oppompen. Met Michelin ProRace2 rijden hele volkstammen zonder problemen... Iedereen heeft wel eens pech en rijdt een paar keer snel achter elkaar lek.

@TS Cosmic carbon is gewoon een aluminium velg met een carbon kap, maar dat doet er in deze niet toe. Je hebt gewoon pech gehad.

Geplaatst: 05 sep 2007 15:41
door fdegrove
Carbonfreaks schreef:Wellicht is de oorzaak van lekke band 2 t/m 5 dezelfde als de eerste; Steentje, glas of iets anders scherps in de buitenband blijven zitten na de eerste lekke band? Zit 't velglint goed? Naar mijn weten zou je met een latex bandje overigens juist sneller lek kunnen rijden omdat die zachter zijn.


Naar mijn weten zou je met een latex bandje overigens juist sneller lek kunnen rijden omdat die zachter zijn.

Hoi,

Het tegendeel is eerder waar.
Door de veel grotere elasticiteit van latex is de doorprikbaarheid veel kleiner waardoor je, mits goed gemonteerd, minder snel lekrijdt.

Ciao, ;)

Geplaatst: 05 sep 2007 18:46
door speric
Ik heb ook met latex gereden en ik moet zeggen dat het mijn altijd goed bevallen is.
En geen 1 keer lek met rijden.
Wel 1 keer zo als AMCLSSICfan al aan gaf, toch de binnenvand niet helemaal goed. Gevolg een enorme knal als je het net niet meer verwacht :)
Of, als je geluk hebt, zie je allemaal belletjes verschijnen tussen de velg en de band.. Dan kan je nog net op tijd zijn om het te verhelpen..

Geplaatst: 05 sep 2007 18:59
door serbak
Gebruik ook latex. In begin ook 2 keer problemen gehad met montage. Nu poeder ik binnenkant van buitenband en binnenbandje altijd beetje in met talkpoeder. Dan kan de binnenband zich goed 'zetten' in buitenband. Hierna nooit geen problemen meer.....

Geplaatst: 06 sep 2007 23:46
door t.trapper
Latex biba's zijn gevoelig aan stukschuren. Je moet zorgen dat het velgbed goed glad is en dat er geen gaatjes of bramen in zitten. Het velglint moet ook goed zitten en de juiste breedte hebben. Ik heb problemen gehad met latexjes in combinatie met m'n Amclassic velgen zonder velglint (veloplugs). Die velgen hebben twee kleine gaatjes waar de velg aan elkaar gelast is en dat was nefast. Nu heb ik die gaatjes afgeplakt maar ik gebruik enkel nog butyl bij die wielen. Bij m'n antieken Ksyriums doen de latexjes het dan weer prima.