Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

robin_cubeams
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 feb 2008 17:23

robin_cubeams 02 okt 2013 21:09

ik heb een koga crosswinner op de kop kunnen tikken voor een mooie prijs zonder wielen.
nu heb ik er een mooi wielsetje voor staan maar,
het is een ztr alpha 340 tubeless velg, nu heb ik er nog goedkope bandjes (rapid rob) op liggen maar ik zou graag een tubeless set banden willen monteren, als dit mogelijk is. de rapid rob is geen vouwband en schiet steeds van de velgrand af, die kan ik dus niet tubeless maken, kan dit met een vouwband van bv. challenge wel?

heeft iemand ervaringen met het gebruik van tubeless banden op de cyclocross fiets?
CYCLOTEAM.NL
Cycling for a living planet
-----__o
---_\\ <,
--(_)/(_)

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 03 okt 2013 09:21

Ik heb zo mijn bedenkingen bij de Alpha 340's. Deze velgen hebben een behoorlijk dunne remwand (het gewicht moet ergens vanaf natuurlijk...) en zullen onder cross-omstandigheden redelijk snel wegslijten...

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 03 okt 2013 09:48

robin_cubeams schreef:ik heb een koga crosswinner op de kop kunnen tikken voor een mooie prijs zonder wielen.
nu heb ik er een mooi wielsetje voor staan maar,
het is een ztr alpha 340 tubeless velg, nu heb ik er nog goedkope bandjes (rapid rob) op liggen maar ik zou graag een tubeless set banden willen monteren, als dit mogelijk is. de rapid rob is geen vouwband en schiet steeds van de velgrand af, die kan ik dus niet tubeless maken, kan dit met een vouwband van bv. challenge wel?

heeft iemand ervaringen met het gebruik van tubeless banden op de cyclocross fiets?
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met dezelfde oefening. Ik probeer mijn nieuwe fulcrum 5 CX 2014 tubeless te krijgen. Momenteel heb ik deze afgedicht met Stans Yellow tape 21mm. Dan heb ik een gewone race band met binnenband gemonteerd en onder 8 bar 24hr laten staan. Op deze manier wordt het Yellow tape goed aangedrukt. Daarna heb ik Stans 40mm ventielen (conisch rubber!) gemonteerd. Nu is het enkel nog wachten op de CX banden.
Het probleem is dat er maar weinig fabrikanten 2Bliss ready CX banden aanbieden, Vittoria en Specialized hebben volgens mij een goed aanbod op gebied van profiel. Specialized bied voor 2014 hun volledig gamma CX banden aan in 2Bliss ready...
Zodra de banden geleverd zijn laat ik u weten hoe het 2Bliss verhaal me bevalt. Momenteel heb ik alvast maar weinig positieve reacties; dat gaat niet werken, te omslachtig, niet nuttig,...Ik ben echter overtuigd dat dit wel goed kan werken, als dit wekt voor een MTB waarom zou dit dan niet lukken op een CX. Ten slotte is de bandendruk ook relatief laag bij een CX fiets. Het succes van 2Bliss ligt volgens mij in een goede eerste montage van het geheel.
Ter info:
Ik heb de Tracers besteld, deze komen in principe morgen binnen. Ik heb gekozen voor 2Bliss omdat ik in het verleden in lage bandendruk regelmatig 'stootlek'stond. Bij zwaar modder terrein is het dan wel vervelend wanneer je steeds bandjes moet wisselen. Dan is voor mij de fun van CX'n snel zoek...
Stef

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 okt 2013 10:37

Ik vrees dat als je met een hele lage druk gaat rijden je lucht kwijt gaat raken in sommige situaties. Op een CX is het niet extreem als je de zo nu en dan de velg raakt, ik weet niet of de band dan altijd wel goed genoeg blijft aansluiten op de velg zodat er geen lucht kan ontsnappen.

Het stootlek rijden is bij mij sterk gereduceerd nadat ik met latex cross binnenbanden van Challenge ben gaan rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 03 okt 2013 11:49


stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 03 okt 2013 14:03

amclassic-fan schreef:Ik vrees dat als je met een hele lage druk gaat rijden je lucht kwijt gaat raken in sommige situaties. Op een CX is het niet extreem als je de zo nu en dan de velg raakt, ik weet niet of de band dan altijd wel goed genoeg blijft aansluiten op de velg zodat er geen lucht kan ontsnappen.

Het stootlek rijden is bij mij sterk gereduceerd nadat ik met latex cross binnenbanden van Challenge ben gaan rijden.

Mijn ervaringen met een MTB 29" tubeless hebben me geleerd dat het voornamelijk belangrijk is om over tubeless ready banden te beschikken. Ik heb gereden met 1.5Bar tot max 5 bar(wegrit). Je moet idd voor iedere rit de bandenspanning controleren. Als je 'lek' rijdt verlies hoe hoe dan ook wat lucht tot de latex zijn werk heeft gedaan. Op mijn MTB beschikte ik niet over tubeless ready wielen dus ik hoop met de Fullcrums hetzelfde effect te hebben met tubeless ready CX banden. In principe gaat de band dan niet van de velg bij lage drukken, ik beweer niet wanneer je onder 1.2kg gaat de band niet van de velg zou durven springen... We zien wel...Het zal wat zoeken zijn, desnoods kan ik nog altijd op BB overschakelen.
Stef

Qio
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2011 15:19

Qio 03 okt 2013 16:42

Goedemiddag allen,

Ik ben op zoek naar een gebruikte crosser voor wat afwisseling in de winter, zou dit wat kunnen zijn. Is de vraag prijs van 4 a 500 euro reeel?

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... dium=email

Ik wil graag jullie reactie peilen voordat ik een bod ga uitbrengen.

Alvast bedankt!

robin_cubeams
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 feb 2008 17:23

robin_cubeams 03 okt 2013 19:00

Qio schreef:Goedemiddag allen,

Ik ben op zoek naar een gebruikte crosser voor wat afwisseling in de winter, zou dit wat kunnen zijn. Is de vraag prijs van 4 a 500 euro reeel?

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... dium=email

Ik wil graag jullie reactie peilen voordat ik een bod ga uitbrengen.

Alvast bedankt!
is vrij mager afgemonteerd (tiagra) daarnaast is het crankstel voor gebruik op de weg compact 50/34 €400 is wel reeel

als je wat langer de tijd hebt dan kan je wel iets beters vinden voor deze prijs.
CYCLOTEAM.NL
Cycling for a living planet
-----__o
---_\\ <,
--(_)/(_)

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 03 okt 2013 20:48

Mn crossfiets is inmiddels ook weer helemaal up-to-date en de eerste crosswedstrijd alweer gereden:

Afbeelding

rednas
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 15 jul 2010 17:59
Locatie: Flevoland

rednas 03 okt 2013 21:26

@tiest: Welke wielen zijn dat?

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 03 okt 2013 21:31

Mavic cosmic carbone ultimate

rednas
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 15 jul 2010 17:59
Locatie: Flevoland

rednas 03 okt 2013 21:37

Dat zijn dure wielen!
Wel erg mooi en licht.

Plaats reactie