Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 13 okt 2014 21:11

Jazeker! Time Atac zijn mijns inziens de áller beste. Grootste voordeel is dat modder geen invloed heeft op de werking i.t.t. Shimano' s.

Slechte schoenen heb ik nooit gehad, ook niet in de 'instapprijsklasse'.
Laatst gewijzigd door Stuntman Mike op 13 okt 2014 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 13 okt 2014 21:12

Shimano XT pedaal houdt het jaren vol....
Schoenen zijn nogal persoonlijk.
Tipje: als je van plan bent wintertoertochten te rijden, kan een hoge winterschoen prettig zijn, crossen met overschoenen is niet handig als je onderweg ook moet lopen.
Omdat de crossen/toertochten vaak in kleddernatte omstandigheden net boven het vriespunt worden verreden, zou ik me hiertegen wapenen. Ik ben regelmatig met paars/blauwe voeten teruggekomen na een toertocht van een paar uur en ik ben beslist geen koukleum.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 okt 2014 21:52

Ik heb ook liever Time Atac dan Shimano.

Om te crossen maken de schoenen niet zoveel uit vanwege het afwisselende karakter. Als je de crosser ook als winterfiets op de weg gebruikt zijn stijve (carbon) zolen wel een pre. Ik merk dat ik eerder slapende tenen krijg met mijn eenvoudige Shimano schoenen als ik een lange rit op de weg maak.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 13 okt 2014 21:56

rico8 schreef:Omdat de crossen/toertochten vaak in kleddernatte omstandigheden net boven het vriespunt worden verreden, zou ik me hiertegen wapenen. Ik ben regelmatig met paars/blauwe voeten teruggekomen na een toertocht van een paar uur en ik ben beslist geen koukleum.
En juist daarom wel overschoenen! Ik rijd zelfs met overschoenen bij 10 graden. Overschoenen houden de voeten droog (nou ja beetje zweterig soms :D ) en warm en de schoenen worden niet zeikenat en vies.
De fiets schoonmaken vind ik meer dan zat, wil ook niet nog eens de schoenen helemaal moeten reinigen. Overschoentjes worden vanzelf schoon bij het afspuiten van de fiets.
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 13 okt 2014 21:57

Gaaf met die Crossmaxen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 13 okt 2014 21:59

r.hilferink schreef:
rico8 schreef:Omdat de crossen/toertochten vaak in kleddernatte omstandigheden net boven het vriespunt worden verreden, zou ik me hiertegen wapenen. Ik ben regelmatig met paars/blauwe voeten teruggekomen na een toertocht van een paar uur en ik ben beslist geen koukleum.
En juist daarom wel overschoenen! Ik rijd zelfs met overschoenen bij 10 graden. Overschoenen houden de voeten droog (nou ja beetje zweterig soms :D ) en warm en de schoenen worden niet zeikenat en vies.
De fiets schoonmaken vind ik meer dan zat, wil ook niet nog eens de schoenen helemaal moeten reinigen. Overschoentjes worden vanzelf schoon bij het afspuiten van de fiets.
Bij mij maakt het niets uit. 1 of 5 lagen sokken, overschoenen etc. Onder nul altijd één koude voet.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 13 okt 2014 22:12

Soap schreef:Iemand advies voor goede spd pedalen en schoenen voor een crosser trouwens?
Time atac zijn zoals andere posters al zeggen: echte aanrader, toppedalen!

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 13 okt 2014 22:19

Dank mannen voor de tips mannen en over type hebben jullie het dan ? :D
Doel is vooralsnog woonwerk en de wintermaanden buiten kunnen fietsen.
Maar de veldritjes zullen vast ook komen ;)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 13 okt 2014 22:27

Gewoon de goedkoopste XC2. Blijken vaak het meest duurzaam op de lange termijn. Heb met de mijne 5 jaar gedaan en doen het nog steeds prima op wat speling na.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 13 okt 2014 22:29

Stuntman Mike schreef:Gaaf met die Crossmaxen:

Afbeelding
Mooi! Ik heb het idee dat de bredere velg er voor zorgt dat de bandjes ook veel mooier bollen.

Qua schoenen; voor wat je lekker zit. Ik zou sowieso altijd een schoen met buckle-sluiting nemen. Hoewel Northwave wel mooie cyclocross schoenen met 3 klittenband sluiting heeft, de Hammer CX. Een stijve zool is ook fijn ivm betere krachtoverbrenging en minder snel last van dove voeten. Bij een slappere zool wil je het pedaal nog wel eens door de zool gaan voelen.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 13 okt 2014 22:40

Nog zo'n waanzinnige.

Afbeelding

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 13 okt 2014 22:51

Ik heb een aluminium Crux en dat vind ik al een plaatje, maar dit is echt om van te kwijlen!

Plaats reactie