Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 21 sep 2014 14:10

Vandaag voor het eerst serieus op mijn crosser gereden: atb-tocht in Gieten. Kon prima met de crosser! Het viel me niks tegen, het smaakt naar meer! :)
Enige is dat ik blaren op mijn handen heb van het stuur. Sja, ik met mijn domme kop heb gewoon hetzelfde aan mijn handen als op de weg: niks dus. En dat was achteraf niet zo verstandig... :oops: Nu ben ik op zoek naar handschoenen. Ik zag veel atb'ers die handschoenen hadden met lange vingers. Dat lijkt me niet onverstandig, aangezien ik ook schrammen op mijn vingers heb van enkele bramenstruiken die dicht langs het parcours groeiden. Maar wat zijn goede cross-handschoenen? Liefst niet van die warme handschoenen. Als het écht koud is, dan doe ik wel winterhandschoenen aan. Tips zijn welkom!

CKTBIKE
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 jun 2012 18:52

CKTBIKE 21 sep 2014 14:18

Ik rij altijd zonder handschoenen zowel racefiets als crosser,natuurlijk in de winter als te koud is draag ik ze wel.
Je hebt Miss je bandjes te hard staan waardoor je iedere oneffenheid voelt?Of je hebt je stuur te stevig vast,ik zeg zo maar iets.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 21 sep 2014 15:48

Ik heb juist op m'n crosser geen handschoenen aan.

Ik heb zelf Specialized SL Comp. Geen klittenbandje en sluit lekker aan.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 21 sep 2014 18:20

Je zou ook kunnen kiezen voor een dubbel stuurlint als je echt veel last van je handen hebt gehad. Er zijn ook stuurlinten met gel, of je kunt zelfs losse strookjes met gel kopen om onder een regulier stuurlint te plakken.

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 21 sep 2014 19:11

hmmm..blijkbaar is het toch niet standaard om met handschoenen te rijden.
@CKTBIKE: ik had 2,5 bar om mee te beginnen. Moet de ideale spanning voor mij nog uitvinden. Volgende keer doe ik er wat minder in om te proberen. En sja, stuur stevig vast...natuurlijk...maar of het té stevig was weet ik niet. Ik had niet het idee dat ik gespannen reed.
@tommeke14: dus korte vingers en geen lange?
@robbebopper: ik had mijn handen nagenoeg constant op de shifters, dus geen stuurlint daar.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 21 sep 2014 20:42

Heel persoonlijk dit. Ik rij id zomer ook wel eens met lichte langvinger handschoenen. Ook wanneer risico op vallen hoog is of takken etc ziin handschoenen verstandig....
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 21 sep 2014 21:56

@arnoudrace: Welk merk/type handschoenen heb je?

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 21 sep 2014 23:51

Hirzl grippp tour ff. Heel soepel!
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

SRPP
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2014 09:46

SRPP 22 sep 2014 21:08

Zelf rijd ik altijd met valhandschoentjes (Decathlon, voor weinagh), wel zo fijn vind ik zelf, zowel op racefiets als cyclocrosser.

Afbeelding
Dit is de mijne, een tijdje geleden op marktplaats deze fiets gekocht, en helemaal uit elkaar gehaald (en daarna weer opgebouwd :-) )
Nieuwe binnen en buitenkabels, ander crankstel (zat tiagra op, dit ultegra crankstel had ik nog liggen) met hollowtech II trapas, nieuw zadel, wielen van marktplaats, vittoria XN-pro banden.
En een rood stuurlintje, geen fan (Deda elementi) erg hard, en gecombineerd met de kleine diameter van het stuur niet zo fijn, volgende keer twee lagen wrappen, of iets eronder. Op mijn racefiets heb ik stuurlint van Decathlon, en die is veel zachter, betere grip en dempt meer (nou is dat een carbon stuur met een grotere diameter, dus dat zal ook helpen).
Fijne fiets! Nou nog wat meer het terrein in.

Edit:
Oh ja, remmen ook vervangen, dit zijn tektro 926-en, en een carbon voorvork gemonteerd.

Danny1808
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 16 sep 2012 22:53

Danny1808 22 sep 2014 21:27

Ik zoek nog een cross frame rond de 50 cm

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 okt 2014 16:49

En ik ben ook toegetreden tot de cyclocrossers. Ik verwacht niet dat we weer een winter krijgen waarin ik de hele tijd op de weg kan blijven rijden en ik heb hier veel bos en hei in de omgeving, dus....

Op marktplaats een Empella Bonfire frame op de kop getikt (http://www.teamsyn.nl, zegt dat iemand iets?), en met een verzameling spullen die ik al had liggen, en wat dingetjes hier en daar gekocht gisteravond opgebouwd. Helaas functioneert de voorderry niet naar behoren, dus daar zal ik nog een oplossing voor moeten vinden. Op een 46 voorblad en 12-26 cassette denk ik al wel het bos in te kunnen.

Afbeelding


Afbeelding

Naast een mat zwarte zomer racer, een parelmoer witte nat weer racer, leek een groen fluoriserende bosracer mij dit keer wel wat.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

John13081968
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 jul 2014 09:02

John13081968 06 okt 2014 09:19

je bent in ieder geval wel goed zichtbaar voor wandelaars in de bossen

Plaats reactie