Kan ik deze fiets ook als niet tt fiets gebruiken, of is de geometrie van dit frame daar niet zo geschikt voor. Ik wil hier dus een gewoon race stuur opzetten.
Ik wil met deze fiets dan grote afstanden fietsen (100+) maar ook goed in de alpen en de heuvels van Limburg kunnen fietsen.
Heeft iemand ervaring met de P2k en een gewoon race stuur?
cervelo P2k
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 jul 2007 01:48
Ervaring niet, maar als je de geometrie bekijkt (is gemaakt om heel erg hard rechtuit te rijden en dat kan dus heel goed met dit frame)..... Alles is op maat te maken maar voor de heuvels zou ik echt iets anders nemen. R3 bijvoorbeeld.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 jul 2007 01:48
Bedankt voor het verhelderen Sharkman, ik ga op zoek naar iets anders. Is de Red Bull scandium (leuke aanbieding!) beter geschikt voor wat langere afstanden en heuvels?
P2SL
[img=http://www.cervelo.com/models/thumbnail/P2SL.png]
gewoon kopen en er een s-bocht + ligstuur op zetten, en rammen door die limburgse heuvels. Dan heb je een all-in één fiets. Perfect voor cyclo's, perfect voor tijdritten, perfect voor intensieve individuele trainingen of snelle trainingen in select kleine groepjes. In een grote groep op je ligstuur fietsen is niet aan te raden, maar dat snap je zelf ook.
Als ik één fiets zou kopen voor alle doeleinden dan zou het of deze cervelo worden, of de Kuota K-factor..., laat je niet wijsmaken dat je niet op deze fietsen door de heuvels kan, vooral niet met de verstelmogelijkheden van die zadelpennen die bij deze fietsen zitten.
Als de theorie is dat in de heuvels je lichaamszwaartepunt achterop moet zitten, en tijdens een tijdrit je lichaamszwaartepunt naar voren, dan heeft dat vooral met dat ligstuur te maken en niet met die heuvels. Persoonlijk fiets ik het liefst een heuvel op met een ligstuur, rijdt in mijn geval veel efficienter...., komt bij dat ik persoonlijk liefst alles met een ligstuur befiets...... Achteraf had ik tijdens de Marmotte toch het ligstuur er niet af moeten halen. Nu zwalkte mijn bovenlichaam teveel mee met mijn gestamp op de pedalen. Met een ligstuur heb je dat probleem veel minder..... Let wel met een ligstuur gebruik je meer je rugspieren om je bovenlichaam te stabiliseren, dus enige gewenning is wel vereist, vooral als je uren achtereen fietst in de bergen, maar goed je kunt altijd nog de handjes bovenop het stuur zetten....
Persoonlijk rijdt ik op vier fietsen willekeurig doorelkaar, met allemaal totaal verschillende geometrien, ook al probeer ik ze op elkaar af te stemmen. Soms is het alleen in het begin even wennen, maar na 15 minuten is die onwennigheid al verdwenen. Ben er zo achter gekomen dat ik het liefst train op mijn tijdritfiets en het liefst individueel tour (relaxte extensieve duurtrainingen of hersteltrainingen) op mijn 20 jaar oude eddy mercks (maar dat heeft ook vooral met onderhoud te maken, die ik nauwelijks pleeg op deze oude barrel). Maar alles wat boven de 34 km/h gaat: neem een fiets met ligstuur, liefst op het puntje van de zadel dan lui achterop. Dus als ik één fiets voor alle doeleinden zou kopen dan staat bij mij die cervelo bovenaan. Vooral met die zadelpen zou je dan nog alle geometrische kanten op kunnen. En je zou er zelfs nog een baanfiets van kunnen maken, wat wil je nog meer....
Disclaimer: bovenstaande is mijn mening&ervaring, en heb zeker niet de wijsheid voor anderen in pacht. Maar ervaren is weten, en angst is een slechte raadgever, en alles went, zelfs een ... tt-frame
[img=http://www.cervelo.com/models/thumbnail/P2SL.png]
gewoon kopen en er een s-bocht + ligstuur op zetten, en rammen door die limburgse heuvels. Dan heb je een all-in één fiets. Perfect voor cyclo's, perfect voor tijdritten, perfect voor intensieve individuele trainingen of snelle trainingen in select kleine groepjes. In een grote groep op je ligstuur fietsen is niet aan te raden, maar dat snap je zelf ook.
Als ik één fiets zou kopen voor alle doeleinden dan zou het of deze cervelo worden, of de Kuota K-factor..., laat je niet wijsmaken dat je niet op deze fietsen door de heuvels kan, vooral niet met de verstelmogelijkheden van die zadelpennen die bij deze fietsen zitten.
Als de theorie is dat in de heuvels je lichaamszwaartepunt achterop moet zitten, en tijdens een tijdrit je lichaamszwaartepunt naar voren, dan heeft dat vooral met dat ligstuur te maken en niet met die heuvels. Persoonlijk fiets ik het liefst een heuvel op met een ligstuur, rijdt in mijn geval veel efficienter...., komt bij dat ik persoonlijk liefst alles met een ligstuur befiets...... Achteraf had ik tijdens de Marmotte toch het ligstuur er niet af moeten halen. Nu zwalkte mijn bovenlichaam teveel mee met mijn gestamp op de pedalen. Met een ligstuur heb je dat probleem veel minder..... Let wel met een ligstuur gebruik je meer je rugspieren om je bovenlichaam te stabiliseren, dus enige gewenning is wel vereist, vooral als je uren achtereen fietst in de bergen, maar goed je kunt altijd nog de handjes bovenop het stuur zetten....
Persoonlijk rijdt ik op vier fietsen willekeurig doorelkaar, met allemaal totaal verschillende geometrien, ook al probeer ik ze op elkaar af te stemmen. Soms is het alleen in het begin even wennen, maar na 15 minuten is die onwennigheid al verdwenen. Ben er zo achter gekomen dat ik het liefst train op mijn tijdritfiets en het liefst individueel tour (relaxte extensieve duurtrainingen of hersteltrainingen) op mijn 20 jaar oude eddy mercks (maar dat heeft ook vooral met onderhoud te maken, die ik nauwelijks pleeg op deze oude barrel). Maar alles wat boven de 34 km/h gaat: neem een fiets met ligstuur, liefst op het puntje van de zadel dan lui achterop. Dus als ik één fiets voor alle doeleinden zou kopen dan staat bij mij die cervelo bovenaan. Vooral met die zadelpen zou je dan nog alle geometrische kanten op kunnen. En je zou er zelfs nog een baanfiets van kunnen maken, wat wil je nog meer....
Disclaimer: bovenstaande is mijn mening&ervaring, en heb zeker niet de wijsheid voor anderen in pacht. Maar ervaren is weten, en angst is een slechte raadgever, en alles went, zelfs een ... tt-frame
Heel misschien als je alles met één frame zou willen doen maar dan kun je betern een MTB kopen, kun je ook nog het terrein in.
Deze gebruiker op roadbikereview weet het wel aardig te verwoorden.
"Weaknesses:
Only complaint would be that it doesn't climb like my road bike but everyone I've talked to says that this is a common problem with "tri" bikes and in the long run it is faster. So not really a weakness of this bike as much as a difference with the bike style overall."
Is eigenlijk alles mee gezegd.
Voor een uiteenzetting over het al dan niet gebruiken van Triathlonframes voor ander gebruik:
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/ ... /p2sl.html
Het is eigenlijk het één of het ander maar één frame voor alles bestaat neit (maar goed ook anders leken alle frames op elkaar)
Deze gebruiker op roadbikereview weet het wel aardig te verwoorden.
"Weaknesses:
Only complaint would be that it doesn't climb like my road bike but everyone I've talked to says that this is a common problem with "tri" bikes and in the long run it is faster. So not really a weakness of this bike as much as a difference with the bike style overall."
Is eigenlijk alles mee gezegd.
Voor een uiteenzetting over het al dan niet gebruiken van Triathlonframes voor ander gebruik:
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/ ... /p2sl.html
Het is eigenlijk het één of het ander maar één frame voor alles bestaat neit (maar goed ook anders leken alle frames op elkaar)
auke reed jij ooit op een ridley damocles of noah met een ligstuur.
ik kwam vorig jaar een NED tegen op de sean kelly tour in belgieje en die reed alle heuvels op met 1 van deze 2 ridleys mss was jij het of iemand anders op ht forum.
ik kwam vorig jaar een NED tegen op de sean kelly tour in belgieje en die reed alle heuvels op met 1 van deze 2 ridleys mss was jij het of iemand anders op ht forum.
Nee, nooit een ridley gehad, was het daveke niet?
[img=http://farm2.static.flickr.com/1373/141 ... 888b_o.jpg]
En waarom zou je nou efficienter op een soloist met s-bocht in de limburgse heuvels kunnen klimmen dan een tijdritframe met s-bocht? In welke geometrie cijfertjes zit um dat dan?
[img=http://farm2.static.flickr.com/1373/141 ... 888b_o.jpg]
En waarom zou je nou efficienter op een soloist met s-bocht in de limburgse heuvels kunnen klimmen dan een tijdritframe met s-bocht? In welke geometrie cijfertjes zit um dat dan?
Zo in de snelligheid: langere wielbasis en een minder scherpe balhoofd/vorkhoek (zeer geschikt om lang rechtdoor te rijden en minder geschikt om snelle bochten mee te nemen en dat maakt klimmen in Limburg juist zo leuk (zet er eens de geometrie van een addict naast en je ziet waarom dat frame veel scherpen/nerveuzer stuurt). Korte stijve achtervork wat op ruwer terrein een nadeel is en de lange bovenbuis i.c.m. de korte balhoofdbuis wat het mogelijk maakt om een zeer diepe (en i.c.m. met de draaibare zadelpen en ligstuur) aerodynamische positie te bereiken. Overigens: ik zeg niet dat je er niet mee kunt klimmen twee aparte fietsen levert gewoon overall een beter resultaat op. Rij je maar één keer per jaar een tijdritje of triathlon dan zou ik iets anders kiezen. Doe je het meerdere malen per jaar dan zul je een afweging moeten maken.