Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

cervelo P2k

fhengeveld
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2007 01:48

fhengeveld 17 sep 2007 21:20

Kan ik deze fiets ook als niet tt fiets gebruiken, of is de geometrie van dit frame daar niet zo geschikt voor. Ik wil hier dus een gewoon race stuur opzetten.
Ik wil met deze fiets dan grote afstanden fietsen (100+) maar ook goed in de alpen en de heuvels van Limburg kunnen fietsen.

Heeft iemand ervaring met de P2k en een gewoon race stuur?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 17 sep 2007 21:26

Ervaring niet, maar als je de geometrie bekijkt (is gemaakt om heel erg hard rechtuit te rijden en dat kan dus heel goed met dit frame)..... Alles is op maat te maken maar voor de heuvels zou ik echt iets anders nemen. R3 bijvoorbeeld.

fhengeveld
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2007 01:48

fhengeveld 19 sep 2007 09:04

Bedankt voor het verhelderen Sharkman, ik ga op zoek naar iets anders. Is de Red Bull scandium (leuke aanbieding!) beter geschikt voor wat langere afstanden en heuvels?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 19 sep 2007 09:59

Er zijn honderden opties te koop die geschikt zijn voor de heuvels. Ik zou eerst eens kijken welke geometrie jou het beste pas en dan pas naar een merk gaan kijken (i.p.v.eerst te kijken naar wat je mooi vinidt)

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 20 sep 2007 11:27

P2SL
[img=http://www.cervelo.com/models/thumbnail/P2SL.png]

gewoon kopen en er een s-bocht + ligstuur op zetten, en rammen door die limburgse heuvels. Dan heb je een all-in één fiets. Perfect voor cyclo's, perfect voor tijdritten, perfect voor intensieve individuele trainingen of snelle trainingen in select kleine groepjes. In een grote groep op je ligstuur fietsen is niet aan te raden, maar dat snap je zelf ook.

Als ik één fiets zou kopen voor alle doeleinden dan zou het of deze cervelo worden, of de Kuota K-factor..., laat je niet wijsmaken dat je niet op deze fietsen door de heuvels kan, vooral niet met de verstelmogelijkheden van die zadelpennen die bij deze fietsen zitten.

Als de theorie is dat in de heuvels je lichaamszwaartepunt achterop moet zitten, en tijdens een tijdrit je lichaamszwaartepunt naar voren, dan heeft dat vooral met dat ligstuur te maken en niet met die heuvels. Persoonlijk fiets ik het liefst een heuvel op met een ligstuur, rijdt in mijn geval veel efficienter...., komt bij dat ik persoonlijk liefst alles met een ligstuur befiets...... Achteraf had ik tijdens de Marmotte toch het ligstuur er niet af moeten halen. Nu zwalkte mijn bovenlichaam teveel mee met mijn gestamp op de pedalen. Met een ligstuur heb je dat probleem veel minder..... Let wel met een ligstuur gebruik je meer je rugspieren om je bovenlichaam te stabiliseren, dus enige gewenning is wel vereist, vooral als je uren achtereen fietst in de bergen, maar goed je kunt altijd nog de handjes bovenop het stuur zetten....

Persoonlijk rijdt ik op vier fietsen willekeurig doorelkaar, met allemaal totaal verschillende geometrien, ook al probeer ik ze op elkaar af te stemmen. Soms is het alleen in het begin even wennen, maar na 15 minuten is die onwennigheid al verdwenen. Ben er zo achter gekomen dat ik het liefst train op mijn tijdritfiets en het liefst individueel tour (relaxte extensieve duurtrainingen of hersteltrainingen) op mijn 20 jaar oude eddy mercks (maar dat heeft ook vooral met onderhoud te maken, die ik nauwelijks pleeg op deze oude barrel). Maar alles wat boven de 34 km/h gaat: neem een fiets met ligstuur, liefst op het puntje van de zadel dan lui achterop. Dus als ik één fiets voor alle doeleinden zou kopen dan staat bij mij die cervelo bovenaan. Vooral met die zadelpen zou je dan nog alle geometrische kanten op kunnen. En je zou er zelfs nog een baanfiets van kunnen maken, wat wil je nog meer....

Disclaimer: bovenstaande is mijn mening&ervaring, en heb zeker niet de wijsheid voor anderen in pacht. Maar ervaren is weten, en angst is een slechte raadgever, en alles went, zelfs een ...;) tt-frame

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 20 sep 2007 11:55

Heel misschien als je alles met één frame zou willen doen maar dan kun je betern een MTB kopen, kun je ook nog het terrein in.

Deze gebruiker op roadbikereview weet het wel aardig te verwoorden.

"Weaknesses:
Only complaint would be that it doesn't climb like my road bike but everyone I've talked to says that this is a common problem with "tri" bikes and in the long run it is faster. So not really a weakness of this bike as much as a difference with the bike style overall."

Is eigenlijk alles mee gezegd.

Voor een uiteenzetting over het al dan niet gebruiken van Triathlonframes voor ander gebruik:

http://www.slowtwitch.com/mainheadings/ ... /p2sl.html

Het is eigenlijk het één of het ander maar één frame voor alles bestaat neit (maar goed ook anders leken alle frames op elkaar)

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 20 sep 2007 12:33

Dan lijken alle frames op Cervélo :)

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 20 sep 2007 12:52

Top en dan gaan we voor het prijsnivo van een Felt (iedereen blij)

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 20 sep 2007 13:08

Ga ik ook aanbieden, dus helemaal goed !

raydox
Forum-lid
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 nov 2006 21:59

raydox 20 sep 2007 14:08

auke reed jij ooit op een ridley damocles of noah met een ligstuur.

ik kwam vorig jaar een NED tegen op de sean kelly tour in belgieje en die reed alle heuvels op met 1 van deze 2 ridleys mss was jij het of iemand anders op ht forum.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 20 sep 2007 18:08

Nee, nooit een ridley gehad, was het daveke niet?

[img=http://farm2.static.flickr.com/1373/141 ... 888b_o.jpg]

En waarom zou je nou efficienter op een soloist met s-bocht in de limburgse heuvels kunnen klimmen dan een tijdritframe met s-bocht? In welke geometrie cijfertjes zit um dat dan?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 20 sep 2007 22:15

Zo in de snelligheid: langere wielbasis en een minder scherpe balhoofd/vorkhoek (zeer geschikt om lang rechtdoor te rijden en minder geschikt om snelle bochten mee te nemen en dat maakt klimmen in Limburg juist zo leuk (zet er eens de geometrie van een addict naast en je ziet waarom dat frame veel scherpen/nerveuzer stuurt). Korte stijve achtervork wat op ruwer terrein een nadeel is en de lange bovenbuis i.c.m. de korte balhoofdbuis wat het mogelijk maakt om een zeer diepe (en i.c.m. met de draaibare zadelpen en ligstuur) aerodynamische positie te bereiken. Overigens: ik zeg niet dat je er niet mee kunt klimmen twee aparte fietsen levert gewoon overall een beter resultaat op. Rij je maar één keer per jaar een tijdritje of triathlon dan zou ik iets anders kiezen. Doe je het meerdere malen per jaar dan zul je een afweging moeten maken.

Plaats reactie