Pagina 1 van 2

Canyon een kandidaat?

Geplaatst: 18 sep 2007 16:26
door mrcoffee
Forum Fietsers,

Ik ben me een beetje aan het orienteren op een nieuwe racefiets.
Ben nu 3 jaar tevreden over mijn Koga Roadwinner maar ben nu wel weer toe aan een nieuwe fiets.

Welke eigenschappen zoek ik?
Licht maar stevig
Betrouwbaare rij eigenschappen (geen shimmy, ook niet bij een rijdergewicht van 80+ kilo)
Stijf
Redelijk comfortabel
Goed afgemonteerd (shimano voor mij).


Een aantal fietsen en frames passerden de revue (waaronder een Cervelo R3).
Maar nu ben ik ook mijn licht eens gaan opsteken over de Canyon F10.

Wie heeft ervaring met dit frame/deze fiets en voldoet deze aan mijn wensen?

Ik ben benieuwd naar de reacties...

groeten
Ben

Geplaatst: 18 sep 2007 16:43
door havana
Ik weet niet hoe lang je bent, maar neem de geometrie van Canyon eens in ogenschouw. Met name de grotere modellen hebben een vrij korte bovenbuis. Verder is het frame volgens mij prima geschikt voor jou.

In het Canyon topic vind je enkele zeer positieve recensies. O.a. Jorrit, Kuiper, Mensma en Sjoemie rijden naar volle tevredenheid op een F10/Ultimate CF. Ik geloof alleen niet dat het frame echt bekend staat om z'n comfort, integendeel het frame is juist vrij hard (als we het over de F10 hebben).

Geplaatst: 18 sep 2007 16:50
door mrcoffee
Sorry ja, het gaat idd om een F10.

Ik ben overigens 1.78m lang. Heb die configurator al ingevuld en kom met mijn maten op een framemaat 54 uit. Dat komt ongeveer overeen met met de framemaat 56 van Koga..
Heerlijk die standaarden in de maatvoering ;)

Geplaatst: 18 sep 2007 16:50
door sharkman
Licht maar stevig

licht genoeg en zeker stevig

Betrouwbaare rij eigenschappen (geen shimmy, ook niet bij een rijdergewicht van 80+ kilo)

geen enkel modern frame vertoont dit probleem mits goed afgemonteerd en de juiste frame/wiel combinatie

Stijf

Zeker zijn maar weinig frames nog stijver

Redelijk comfortabel

Valt tegen, zelfs met lage velgen houdt het niet over (geldt ook voor andere topframes, ze zijn simpelweg niet afgestemd op comfort. Is net zoiets als een F1 met luchtvering.

Bovendien kost hij nog niet e helft van de meeste concurrenten en da's ook niet onbelangrijk.

Nadelen zijn matige lak, design (smaak) en soms wat gebrekkige service.

Geplaatst: 18 sep 2007 16:57
door havana
mrcoffee schreef:Sorry ja, het gaat idd om een F10.

Ik ben overigens 1.78m lang. Heb die configurator al ingevuld en kom met mijn maten op een framemaat 54 uit. Dat komt ongeveer overeen met met de framemaat 56 van Koga..
Heerlijk die standaarden in de maatvoering ;)


Vergeet die maatconfigurator.....

Een Koga Grand Winner 56 cm heeft een bovenbuis van 56.5 cm. Een Canyon 58 cm (!) heeft een "ongeveer" vergelijkbare bovenbuis, te weten 56.2 cm. De balhoofdbuis staat gek genoeg niet in de geometrietabel van de Koga dus die kan ik niet vergelijken. Ik weet ook niet hoeveel spacers je op je huidige Koga onder je stuurpen hebt gemonteerd?

Een 54 Canyon is dus veel te klein voor jou (qua bovenbuis) zoals ik al zei.

[edit]
Ik vermoed dat de balhoofdbuis van je huidige Koga 14.5 cm is. Dit komt dan (ook weer niet helemaal) overeen met een 54 Canyon (die is 13.8 cm) Het hangt er even vanaf hoeveel spacers je nu hebt gemonteerd wat nu de beste keuze is. En of je iets wilt veranderen aan je huidige positie (dieper of juist minder diep). Idealiter wil je geen enkele spacer. Een 58 Canyon heeft een balhoofdbuis van 17 cm dus als je nu 2.5 cm aan spacers hebt zou het perfect uitkomen (ervan uitgaande dat je op je Koga goed zit).

Je ziet het, het belang van de geometrie!! Je kunt een beetje stoeien met de juiste maat stuurpen en spacers maar de rek die erin zit is beperkt. (en niet mooi en niet veilig). Qua spacers is 2.5 cm wel zo'n beetje het maximum en in je stuurpen kun je zo'n 4 cm speling opvangen.

Geplaatst: 18 sep 2007 17:31
door jorrit10
Mocht je een maatje 56 nodig hebben, dan heb ik nog een 3 weken oud frame voor je staan!

Geplaatst: 19 sep 2007 00:19
door kuiper
Sharkman schreef:
Redelijk comfortabel

Valt tegen, zelfs met lage velgen houdt het niet over (geldt ook voor andere topframes, ze zijn simpelweg niet afgestemd op comfort. Is net zoiets als een F1 met luchtvering.

Nadelen zijn matige lak, design (smaak) en soms wat gebrekkige service.


Waar bazeer je dit op, heb je een lange tijd? of laat staan minimaal een maand Canyon gereden. Wat zijn je ervaringen zelf met de Service van Canyon? en hoe kom je erbij dat de lak matig is? op de vorige F10 geen lak-problemen gehad, geldt ook voor me huidige AL.

Geplaatst: 19 sep 2007 00:29
door amclassic-fan
Waarom zou je een maand op een fiets moeten rijden om te voelen of een frame comfortabel is. Een frame is het wel of niet comfortabel, maar het wordt in een maand echt niet meer comfortabel.
Van de lakproblemen heeft Sharkman toch al vaak genoeg toegelicht? Dat er grote verschillen in de hoeveelheden gebruikte lak zit, waardoor de gewichten ook nog al verschillend uitvallen.

Geplaatst: 19 sep 2007 00:38
door mtb-biker
Ik heb met m'n Canyon MTB ook geen enkel probleem met lak of service etc.

Vind de service juist wel erg goed !

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, dus ik sta nu voor een soortgelijke keuze voor nieuwe race-fiets:
Canyon bike, bv F10 (vind de witte frames wel iets heel moois hebben) ;

Red Bull (super afmontage en mogelijkheid nog lekker verder te shoppen in de snoep-winkel en je fiets eventueel met nog mooiere onderdelen af te monteren). Vind de uitstraling van de witte Red Bull frames ook wel heel erg mooi.

Ik zou zeggen: bel eens met Canyon NL en wie weet kun je in Heerlen nog een proefritje maken met de F10. :-)

Geplaatst: 19 sep 2007 01:04
door ponsteen
Ik volg de testen een beetje in de bladen TOUR en Roadbike. De stijfste carbon frames worden daar idd als onconfortable beoordeeld. Het voordeel van het materiaal wordt volledig tenietgedaan door de stijfheid. Vaak adviseren ze onder dergelijke frames lage velgen te monteren. Het 'redelijk oncomfortabel' van Sharkman komt dus niet uit de lucht vallen.

Geplaatst: 19 sep 2007 01:17
door kuiper
Amclassic-fan schreef:Waarom zou je een maand op een fiets moeten rijden om te voelen of een frame comfortabel is. Een frame is het wel of niet comfortabel, maar het wordt in een maand echt niet meer comfortabel.
Van de lakproblemen heeft Sharkman toch al vaak genoeg toegelicht? Dat er grote verschillen in de hoeveelheden gebruikte lak zit, waardoor de gewichten ook nog al verschillend uitvallen.


Kan wel toegelicht worden, maar heeft hij zelf er ervaring mee.
Volgens mij niet. En kom op zeg bij ieder merk kan er wat met de lak gebeuren, niet? (cervelo, colnago bijv.) Het is niet een algemeen iets dat voorkomt bij Canyon.

Geplaatst: 19 sep 2007 10:08
door sharkman
Heb tot op heden vijf canyons opgebouwd (o.a. die van mensma) en alle hadden in meer of mindere mate lakproblemen (soms klein soms groot). Canyon zelf zegt dat er geen lakproblemen zijn maar bij de kleur wit metallic wordt imho veel te dik gespoten (vraag maar aan o.a. jorrit wiens frame er in een paar maanden uitzag als een schilderij uit de 18e eeuw.
Mazzel is dat crackelé het bij de de donker kleuren niet echt opvalt (heb een rood frame gehad dat onder kunstlicht vol met kleine haarscheurtjes zat.
Gek is dit verschijnsel overigens niet op de joints zit aardig wat vuller en op sommige punten ist de lak tot 3x dikker dan noodzakelijk wat bij uitharding dus scheurvorming en hechtingsproblemen oplevert.
Maar: gezien de prijs voor het geleverde vindt ik het nog steeds binnen het acceptabele (mits het goed wordt opgelost) en zul je voor deze prijs weinig alternatieven vinden (het vorkprobleem is d.m.v. een Recall ook goed opgelost en daar kunnen ander veel duurdere merken met grotere kwaltiteitsproblemen een voorbeeld aan nemen......) .