Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gios

Alnico
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 aug 2020 13:01

Alnico 10 aug 2020 21:16

@Sharkman : Ja, dat zei de vorige eigenaar ook over die GP4 velgen, maar toch vind ik zilveren velgen mooier bij die fiets passen.
@ GastheerG : ik blijk op een oud fietsje nog Super Champion Competition velgen te hebben ( in zilver ) met hoge flensnaven van Pelissier. Dat zijn dus ook tube wielen, passen niet echt bij de Gios, maar wel mooi glanzend!!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 aug 2020 09:55

Pelissier hoge flens naven zijn mooi maar vind ik persoonlijk echt niet passen in deze fiets.

Overigens als je toch besluit wel grijze velgen te doen maar liever voor bandjes gaat dan zijn de G40 velgen van Mavic een prima keuze.
De G40 van Mavic was het bandjes alternatief voor de GP4 tubevelgen.
In de Super Record waar ik retro ritten mee rij heb ik zo'n stel zitten en dat vind ik zelf het fraaiste alternatief als bandjes de voorkeur heeft.
Te glimmende velgen halen ook de aandacht bij het frame weg ;)

Afbeelding

Alnico
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 aug 2020 13:01

Alnico 11 aug 2020 11:23

Ik denk dat ik mij maar eens ga toeleggen op het zelf spaken van wielen. Heb wel redelijk wat setjes , maar helaas niet de geschikte combi van velgen en naven. Losse velgen zijn makkelijker te vinden dan complete clincher wielen met Record naven in goede staat.

Alnico
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 aug 2020 13:01

Alnico 13 aug 2020 19:36

Gastheerg, wat is er mis met hoge flens naven op een Gios? Of gaat het om het merk Pelissier? Ik zou ook liever Campa Record naven hebben, maar hoge flens vind ik juist wel gaaf.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 aug 2020 10:26

Een aardige, retro ogende velg en ook niet duur, maar wel 20C (beter voor rijeigenschappen) is KinLin ADHN.
https://www.hubjub.co.uk/kinlin-adhn-101-p.asp
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 aug 2020 14:55

Alnico schreef: 13 aug 2020 19:36 Gastheerg, wat is er mis met hoge flens naven op een Gios? Of gaat het om het merk Pelissier? Ik zou ook liever Campa Record naven hebben, maar hoge flens vind ik juist wel gaaf.
Het is jouw fiets dus ik zou vooral doen waar jezelf blij van wordt. Alleen zelfs ik mijn exemplaar zo origineel mogelijk afgemonteerd.
Hoge flens naven waren toen al een beetje uit de mode. Overigens vind ik hoge flens naven erg mooi maar liever in een iets oudere fiets.

Maar nogmaals doe vooral waar jezelf happy van wordt.

Alnico
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 aug 2020 13:01

Alnico 14 aug 2020 19:59

@Gastheerg : ik ben dit topic gestart om jullie advies te vragen. Ik hecht - net als jij - belang aan originaliteit, dus als hoge flensnaven niet bij een Gios uit 1979 passen, dan ga ik gewoon voor lage flensen. Mijn wielen met hoge flensen zijn inderdaad iets ouder dan mijn Gios, ik denk uit 1975.

Alnico
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 aug 2020 13:01

Alnico 14 aug 2020 20:04

@Keezx : ik heb die Taiwanese velgen bekeken, in eerste instantie dacht ik : Taiwan nooit niet, maar de beschrijving was toch niet verkeerd. En de prijs ook niet. Misschien ander stickertje (van Mavic!) erop , en dan heb je echt wel mooie en goede velgen ;).

Alnico
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 aug 2020 13:01

Alnico 16 aug 2020 23:14

Nog eens in de schuur gekeken, vond setje wielen Mavic Module E2 met Shimano naven, en een set Module E2 met Campa Gran Sport naven., die ik eigenlijk best kan gebruiken voor de Gios. Alleen de naven moeten bij voorkeur Record zijn, dus ik denk dat ik de Shimano’s laat omspaken. Ik vind het beetje zonde om de prima Gran Sport wielen om te spaken naar Record...

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 17 aug 2020 08:21

Alnico schreef: 16 aug 2020 23:14 Nog eens in de schuur gekeken, vond setje wielen Mavic Module E2 met Shimano naven, en een set Module E2 met Campa Gran Sport naven., die ik eigenlijk best kan gebruiken voor de Gios. Alleen de naven moeten bij voorkeur Record zijn, dus ik denk dat ik de Shimano’s laat omspaken. Ik vind het beetje zonde om de prima Gran Sport wielen om te spaken naar Record...
Als het lage flens zijn dan zijn dat toch prima wielen voor in dei Gios. Evt record snelspanners erin?
Overigens vind ik de oude Hoge Flens naven van Campa Gran sport met die ronde gaten prachtig. Heb ik in die tijd een set wielen mee gebouwd met de legendarische Duralca velgen en zijde tubes erop. Dat voorwiel nog eens aan Peter Post uitgeleend toen hij lek reed in een derny koers.

Alnico
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 10 aug 2020 13:01

Alnico 17 aug 2020 17:47

@ Gastheerg : Nou ja, mijn Gios heeft alles van Campa Super Record, dan moeten de naven dat toch eigenlijk ook wel zijn?
Ik heb overigens alleen Pelissier hoge flens naven, alle anderen ( 11 sets) zijn lage flens.
Grappig dat je het over Duralca hebt. Recent een set Duralca's op MP gespot, maar eigenlijk weinig aandacht aan besteed. Vond ik beetje te oud, fabrikant was de Zwitserse wielrenner Jakob Caironi, die in 1971 met de productie is gestopt. Die anekdote met Peter Post stamt dus wel uit een zeer grijs verleden....

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 29 mei 2022 22:49

Zoals in het topic vandaag gefiets valt te lezen heb ik vorige week de Gios Torino Raduno gefietst.
Een niemendalletje voor een beetje wielertoerist. Het is ook vooral een samenzijn van liefhebbers van dit merk.

We waren vrijdagochtend aangekomen in Volpiano (net naast Turijn) en warm ontvangst door Aldo en Marco Gios. Verplicht koffie.
S'avonds met Marco en nog een paar fietsers uit eten. Aldo wordt helaas te oud maar is wel de hele dag nog in de showroom als vraagbaak.

In de showroom altijd wel weer een bijzonder project:
Afbeelding

En mooie oude projecten (ik bedoel de fiets :D )
Afbeelding

Zaterdag een dagje Turijn met 2x doortocht en finish van de Giro. S'avonds uit eten met Luigi. Een vriend die ik in 2008 met L'Eroica heb leren kennen. Die gast doet van die malle dingen als Parijs-Brest-Parijs en heeft daar een Gios Randoneur voor laten bouwen.

Zondag met z'n alle verzamelen bij de showroom. M'n lief ging met de vriendin van Marco de ristoro bemannen (tegenwoordig moet je vast bemensen zeggen :mrgreen: ). Nadat die mij had afgezet was ze naar een schitterende locatie waar we opgevangen zouden worden.

De renners van de Giro zaten in hotels om de hoek en gingen ook op weg naar HUN start. Een auto van QS stopte even want een van stafleden had een verleden met Gios.

Ook FDJ kwam even kijken. Alleen verkeerde fietsen en verkeerde event :mrgreen:
Afbeelding

Wij beschikte over eigen begeleidende voertuigen......
Afbeelding

En over eigen vedetten
Afbeelding

Op pad dan maar. Matige fotoweer. Heel heiig maar wel dik 30 graden
Afbeelding

Fijn mens is dit!
Afbeelding

Doortocht in zo'n heerlijk Italiaans dorp
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben een paar keer van achter naar voor gefietst om foto's te maken en dan heb je een beetje een idee wat het is om bidon's te halen :shock: #notmyjob
Afbeelding

Aankomst bij de RISTORO
Afbeelding

Daniel vertrouwd het niet maar Pieter (Engelsman die in Toscana woont) is wat blij met de cola die mijn lief inschenkt
Afbeelding

M'n vriend Luigi is altijd op zoek naar contacten over de hele wereld. De enige Zuid Koreaan was dus de klos :mrgreen:
Afbeelding

Na de ristoro (dank dames!) een passage van de Giro meegemaakt. Gek genoeg voor veel pas de eerste keer!
Afbeelding

Deze gast gaan we vast nog wel eens wat van horen
Afbeelding

Ook na afloop was Fons nog niet klaar. Wat een geduld! Chapeau!
Afbeelding

Daarna lunch met elkaar bij de buren van Gios Torino en nog een soort van prijsuitreiking.

Zeer geslaagde dag en een feest voor liefhebbers van dit merk.

M'n lief en ik reisde na de rit door naar Cinque Terre voor andere avonturen.

Wie meer foto's wil zien van deze Gios Raduno vindt een link naar een fotoalbum op m'n Fiets-Foto-Blog
https://fotofietser.blogspot.com/2022/0 ... -2022.html

Plaats reactie