Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

delsol
Forum-lid
Berichten: 864
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 21 nov 2022 12:35

Volgens mij is 28 wel de max.
Voor het zwaarde werk komt er een Sputnik van St. Joris

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 22 nov 2022 08:15

Even inhaken op bovenstaande berichten:

Naar mijn mening hoort bij een stalen frame ook een stalen vork (zelfde argumenten als voor een stalen frame).
Enige technische reden om eventueel voor carbon te kiezen is gewicht. Maar dan kom je bij de discussie of die paar honderd gram extra voor jou nou een verschil gaan maken als je kijkt naar totaalgewicht fiets plus fietser en het beoogde doel. Daarbij komt dat voor een oversized carbon voorvork het frame ook extra oversized wordt gemaakt (dikkere balhoofdbuis en vaak ook onderbuis, dikkere headset) waarmee een deel van het gewichtsverschil alweer teniet wordt gedaan.

Comfort (demping) van een stalen vork is zeker niet minder dan carbon! In de meeste gevallen eerder andersom. Zeker oversized carbon vorken (icm oversized frame) blinken niet uit in comfort en schieten ook qua rijgedrag (net dat beetje 'goede flex”) het optimum vaak voorbij.

Idem voor stijfheid. Met beide materialen zijn stijve en minder stijve vorken te bouwen. Vorken voor schijfremmen worden sowieso al wat steviger gebouwd en zijn daarmee ook stijver (wat het rijgedrag niet persee te goede komt). Ik heb ondertussen de nodige vorken gebouwd voor serieuze zwaargewichten en nooit iets gehoord over onvoldoende stijfheid.

Alles bij elkaar komt de keuze vaak neer op gewicht en/of styling (carbon) vs sterk, degelijk, duurzaam, reparabel, customizable, etc. (staal). Bij de merken speelt marketing daar ook een grote rol. Die zullen vooral bouwen wat ze denken te kunnen verkopen (voor een groot deel op basis van de 'looks'). En dat is niet persee hetzelfde als wat technisch het beste werkt.

Wat mij betreft geeft een niet-oversized frame (gefinetuned op maat en gewicht) met stalen voorvork het optimale resultaat qua rijgedrag, comfort en betrouwbaarheid. Zeker voor Allroader/Gravel waar het minder draait om marginal gains (gewicht) en de voordelen van staal juist extra zwaar doorwegen.

.
BoukeS schreef: 19 nov 2022 08:23 ...
Ooit zal ik eens aankloppen bij Wind, als de financiën het toelaten ;-)
Je bent van harte welkom!
.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 23 nov 2022 15:12

Sparen en gewoon doen! Ga je geen spijt van krijgen.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 nov 2022 15:44

bartv schreef: 22 nov 2022 08:15 Even inhaken op bovenstaande berichten:

Daarbij komt dat voor een oversized carbon voorvork het frame ook extra oversized wordt gemaakt (dikkere balhoofdbuis en vaak ook onderbuis, dikkere headset) waarmee een deel van het gewichtsverschil alweer teniet wordt gedaan.
Is een oversized carbon vork echt noodzakelijk? Er zijn ook voorvorken voor rechte 1 1/8 balhoofdbuizen, zoals bijvoorbeeld Ritchey ook gebruikt. De keus zal wel minder zijn, maar volgens mij hoef je niet per se voor oversized te gaan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 nov 2022 15:48

Columbus Minimal kan zelfs nog ouderwets in 1".
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 nov 2022 17:04

Ernie C. schreef: 23 nov 2022 15:48 Columbus Minimal kan zelfs nog ouderwets in 1".
❤️

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 23 nov 2022 19:58

Er zijn inderdaad ook carbonvorken met een rechte 1-1/8” vorkbuis (en inderdaad zelfs 1”), maar grotendeels voor velgremmen.
Voor schijfremmen is er wel wat, maar (bijna?) alles voor snelspanner en postmount of ISO rem.
Voor flatmount met steekas (ondertussen toch wel de standaard voor Road / Allroad / Gravel) is er bij mijn weten niks met een rechte 1-1/8” vorkbuis.

Een soort-van-compromis is een 1-1/4” vorkbuis zoals de Columbus Futura Disc SLX. Dit is een concessie voor frames van staal en titanium waarbij de dikte van vork(kroon) en headset wat beter passen bij een (slank)stalen frame. Maar het vraagt nog steeds een extra dikke balhoofdbuis. Zoals deze:
DSC_2204.JPG

Voor een echte lichte stalen fiets is een non-oversized carbon vork met 1-1/8” vorkbuis en velgrem de beste oplossing. Zo hebben we dat bijvoorbeeld gedaan op WiND61 (https://windcycleworks.nl/post/64862555 ... racer-voor).
DSC_3810 - breedtst.JPG

MAAR het blijven relatief kwetsbare onderdelen. In het geval van bovenstaande fiets bijvoorbeeld ontdekte de eigenaar een paar dagen voor vertrek naar vakantie een onduidelijke beschadiging aan het carbon van de voorvork. Dan rij je toch ineens een stuk minder ontspannen die berg af … (dus nog even last minute een nieuwe vork gezocht). Dat heb je met een stalen vork dus niet!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 nov 2022 04:01

Ik heb toch vaker gehoord van een stalen vork die kapot gaat dan eentje van carbon (opgelopen na een frontale crash of benen die loskomenuit de kroon) maar ook datbis geen dagelijkse kost. Het is in ieder geval geen zwak punt en gelukkig maar.

Die lichtblauwe is nog steeds een stuk fraaier dan menig carbon frame.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 24 nov 2022 09:12

Tegen een goeie frontale crash is uiteindelijk geen enkele vork bestand :) Waarbij ik uit ervaring kan zeggen dat een stalen vork dan effectief fungeert als 'kreukelzone' terwijl een carbon vork eerder zal breken.
Poten die loskomen uit de kroon klinkt meer als een constructiefout en/of iets uit de 'old days'.
Bottom line is dat beide opties hun voor en nadelen hebben. Ik wilde hier vooral even de voordelen van staal benadrukken (zelfde argumenten als voor frames) aangezien die vaak wat onderbelicht blijven terwijl er wel onjuiste vooroordelen de ronde doen (oa mbt stijfheid en comfort).

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 nov 2022 14:27

Veel stalen frames zijn behoorlijk oversized tegenwoordig. Soms kom je er nog wel tegen die wat klassieker zijn en toch hun eigen touch hebben. David kirk bijvoorbeeld. En vrijwel altijd stalen vorken. Ik vind t wel wat hebben, maar t zou eerder iets voor erbij zijn. En zo veel losse pegels heb ik nu ook weer niet. Toevallig even twee fotos in wel een vrij grote maat beide.
Afbeelding
en dit is bij hem oversized buismaat.
Afbeelding

En dit is dan weer het andere uiterste met carbon vork. En tegelijkertijd ook gaaf.
Afbeelding
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
BoukeS
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 jun 2020 22:03

Gebruikersavatar BoukeS 24 nov 2022 17:00

Ik heb in het begin van mijn zoektocht heel wat frames overgeslagen omdat er geen carbon vork in zat. Ik vond stalen vork toch net wat te gedatteerd ogen.

Zat meer in de richting van diehard race zoals Standert, maar toen dit Genesis frame (tweedehands, maar nog niet opgebouwd geweest) op MP voorbij kwam was ik ineens verkocht (klassieke kleurschema). Daarnaast denk ik dat zo'n Standert racebak niet echt een staalbeleving geeft.

En nu met wat lagere wieltjes komt het (visueel) allemaal bij elkaar, ook die vork.

Prijs van het frame maakte de keuze ook redelijk eenvoudig (als probeersel).

delsol
Forum-lid
Berichten: 864
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 25 nov 2022 06:25

Ernie C. schreef: 23 nov 2022 15:48 Columbus Minimal kan zelfs nog ouderwets in 1".
In de Vetta zit ook 1 “ inch Columbus Minimal in.

Plaats reactie