Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 28 jan 2023 19:36

depoldertoerist schreef: 28 jan 2023 17:59 .....
vandaag mijn nieuwe stalen ros opgehaald.. Ben er blij mee.
.....
Gefeliciteerd! Veel plezier en veilige kilometers gewenst!

delsol
Forum-lid
Berichten: 864
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 29 jan 2023 08:51

Mehekachtohapi schreef: 28 jan 2023 19:35
delsol schreef: 03 dec 2022 08:04 Hij wordt gebouwd de Sputnik van St.Joris ergens in maart ready.
Heel erg gaaf. St. Joris en Jaegher zijn al heel lang favoriet hier thuis. Echt mooie frames. Kan je al een tipje van de sluier oplichten qua kleur en opbouw?
Fiets is klaar a.s zaterdag op halen .
Kleur is Cera en is afgebouwd met Campagnolo Ekar.
Zo gaat die ongeveer uitzien
https://wearesputnik.cc/

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 29 jan 2023 09:37

Heel gaaf! Ik ben benieuwd naar de plaatjes als je ‘m hebt!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jan 2023 10:02

Ik heb die kosmos ooit gezien. Stond in onderhoud bij de lokale FM. Gaaf ding, veel leuke details.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jan 2023 10:24

@de poldertoerist.

Lekker degelijk ding! Goede keus.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

delsol
Forum-lid
Berichten: 864
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 04 feb 2023 15:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Net opgehaald
Laatst gewijzigd door delsol op 05 feb 2023 08:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 feb 2023 16:10

even de andere codes gebruiken. staan onder je afbeeldingen
Afbeelding
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 04 feb 2023 16:36

Nice! Gefeliciteerd!

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 04 feb 2023 16:50

Mooi. Nu de wielen nog proper zijn kan je die lelijke DT Swiss stickers er nog goed afkrijgen.

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 29 apr 2023 09:40

Mijn dreambuild is eindelijk klaar. Jarenlang over nagedacht, internet afgestruind, beurzen bezocht om uit te zoeken wat ik idealiter zou willen hebben als vervanger van mijn (overigens nog steeds naar tevredenheid presterende) Cannondale Caad10 uit 2014.
  • Frame moest volledig op maat gemaakt zijn.
  • Frame moest qua kleurstelling zelf te bepalen zijn.
  • Net als alle onderdelen.
  • Het doel een unieke fiets, tijdloos (uitgesproken maar niet schreeuwerig), comfortabel voor lange ritten en geschikt voor de komende 40 jaar.
Het meeste is in mijn hoofd wel de revue gepasseerd, van titanium fietsen tot aan het customizen van een Orbea. Uiteindelijk kwam ik met een aantal ideeën in mijn hoofd uit bij Roel Zwolle van Wielerstudio.nl https://wielerstudio.nl/ in Enschede. Die gooide alles wat ik had bedacht nog eens door elkaar en plantte het zaadje in mijn hoofd van een Stelbel. Dat bleek aan alles en nog meer te voldoen wat ik mij ten doel had gesteld van mijn dreambuild.

Uiteindelijk kwam ik uit bij de Stelbel Rodano Disc: https://stelbel.it/en/model/stelbel-rodano-disc/

Een bikefit bij Anno Pieterse van https://www.bikefitting-expert.nl/ zorgde ervoor dat Stelbel een frameschets had met de voor mij passende maten waarop Stelbel dan hun Rodano konden uittekenen.

De kleurstelling volgde uit een proces waarbij ik op voorhand al had bepaald dat ik de fiets zou afmonteren met naven, bracketlagers en een balhoofdstel van Chris King voorzien van de ceramische lagers. Chris King heeft 2 kleuren die mij zeer aanspreken: Matte Turquoise en Matte Mango. Uiteindelijk met een Ral kleurenwijzer die kleuren gecombineerd met kleuren die sowieso al aanwezig zullen zijn op een fiets: zwart. Uiteindelijk kwam ik op ongeveer 4 verschillende paletten van kleurcombinaties die (in ieder geval in zo'n kleurenwaaier) zouden moeten matchen. Van die 4 werd de hoofdkleur van de fiets uiteindelijk Ral 4007 Purperviolet met de kleur Matte Mango voor de Chris King onderdelen. Die kleur Matte Mango heb ik vervolgens ook terug laten komen in de details op het frame.

Qua afmontage gekozen voor SRAM Rival AXS, met daarbij wel het Force crankstel omdat de Rival variant het vermogen meet in de crank en ik nu al goede ervaringen heb met de Dzero spider-based vermogensmeters die ik ook op mijn andere fietsen heb (mtb o.a.). Waarom Rival? Ik wilde elektronisch schakelen, dus net zo lang gewacht totdat de techniek doorsijpelde naar het niveau Rival/105. Maar omdat de aandrijflijn bij uitstek er 1 is van slijtage en dus onderhoudskosten in de toekomst en ik verder geen weightweenie ben vind ik het niveau Rival voldoende. Het is volgens mij puur een gewicht ding, slechter zou je de techniek niet kunnen noemen namelijk. En juist op andere onderdelen heb ik voor duurder/duurzamer gekozen.

De voorbladen zijn 46-33 en de cassette achter is 10-36. Ik denk zo het meest te kunnen rijden met een rechte ketting.

Stuur(pen) en zadelpen is Zipp Service Course om zodoende ook zoveel mogelijk eenheid te houden op de fiets, aangezien dat ook binnen SRAM valt. Uiteindelijk wil ik ook nog overstappen op de Hammerhead Karoo fietscomputer (ook SRAM). Daarvoor is het echter nog even wachten tot ze de Karoo 3 presenteren.

Ik fiets nu al naar tevredenheid met brooks zadels op mijn Cannondale, MTB en woonwerk fiets dus dat zadel hier ook op laten zetten. Bartape ook maar van Brooks genomen. Onder het mom van jaren tevreden gebruik ook vastgehouden aan de Arundel Mandible bidonhouders. De speedplay pedalen zijn wel nieuw voor mij en dat wordt ervaren hoe dat is.

Voor het contact met de weg heeft European Wheel Manufacturing: https://www.europeanwheelmanufacturing.com/index.html een set carbon wielen gespaakt met de Chris King naven. Bewust zonder decals gehouden omdat ik de wielen geen afleiding van de fiets zelf wilde laten zijn. De wielen zijn tubeless met een Peaty's ventiel weer in dezelfde Chris King kleurstelling. Ik had eerst beoogd om er Continental Grand Prix 5000 S TR met skinwall op te leggen (skin- of tanwall was nog 1 van mijn wensen) maar die blijken maar tot 25 mm breedte te gaan en ik had de wens om minimaal 28 te gaan rijden. Uiteindelijk op voorspraak van Roel gegaan voor de Vredenstein Superpasso 32 mm (die minder breed lijken te vallen dan de maatvoering doet vermoeden). De vredenstein zijn tubeless in deze breedte wel met tanwall te krijgen.

Veel tekst maar misschien de foto's (gemaakt door Roel Zwolle, ik ben niet zo behendig met een camera) verder maar voor zich laten spreken. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 29 apr 2023 10:24

Nice. 👍👌

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 29 apr 2023 10:25

Dat ziet zeer fraai uit! De kleur vind ik ook erg mooi. Leuk ook helemaal zelf zo samenstellen. Veel plezier er mee!

Mooie foto's ook!

Plaats reactie