Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 27 aug 2019 21:11

Laatst kwam ik iemand tegen met deze
http://www.stjoriscycles.nl/bikes/

Was ook in real life erg fraai. Afwerking was top! Heb alleen geen idee wat het moet kosten.
o'7o

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 aug 2019 21:27

Heel veel.

Ik vind zo'n Standert ook wel stevig aan de prijs voor een Columbus mix frame (Max/Life/Spirit) uit Taiwan maar zo'n blauwe is toch wel fraai.
Campagnolo Ultra Dork

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 27 aug 2019 22:01

Ernie C. schreef: 27 aug 2019 21:27 Heel veel.

Ik vind zo'n Standert ook wel stevig aan de prijs voor een Columbus mix frame (Max/Life/Spirit) uit Taiwan maar zo'n blauwe is toch wel fraai.
Weet je dan goedkopere opties voor zo een frame met mooie afwerking en discs?

Nu is de Standerd als complete fiets wel prijzig maar de frameset valt nog mee in vergelijking met andere merken.
Complete fiets komt op iets van 3340€ als je hem zelf afmonteert met 105 R7000 (komt overeen met een Rival), wel met pedalen:
  • - frameset 1700€
    - klemband voorderailleur 26€
    - Shimano R7020 disc groepset 650€
    - DT Swiss PR1800 21 wielen 560€
    - SPD-SL R7000 pedalen 80€
    - Pro PLT stuur45€
    - Pro PLT stuurpen 40€
    - Pro PLT zadelpen 45€
    - Pro Comfort PU stuurlint 18€
    - Schwalbe One + Michelin Airstop combi 76€
    - Fizik Antares 103€
Andere merken met mooie fietsen genoeg (Stelbel, Belle Cycles, Victoire Cycles, Cyfac, Speedvagen, Festka, Mosaic Cycles, Cherubim, Legor, Maso, Saffron, Stinner, Zullo, Condor, Officina Battaglin, Sint-Joris, Lester,......(misschien moeten we eens een complete lijst aanmaken op het forum)) maar allemaal veel duurder.
All-City zit ook in het goedkopere segment maar deze zijn ook niet zo mooi.
En zoals verrmeld de Ritchey Road Logic. Ik heb deze kunnen testen in de rim versie en deze fiets reed verbluffend goed en was ook nog eens erg licht.
Laatst gewijzigd door roelw op 27 aug 2019 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 27 aug 2019 22:05

Douglas schreef: 27 aug 2019 21:11 Laatst kwam ik iemand tegen met deze
http://www.stjoriscycles.nl/bikes/

Was ook in real life erg fraai. Afwerking was top! Heb alleen geen idee wat het moet kosten.
Deze staan ook ieder jaar op Bike Motion. Een paar jaren geleden mee gepraat: ze leveren enkel maatwerk (eerst wordt de koper opgemeten).
Complete fietsen begonnen toen vanaf 6,000€ en dat was voor een fiets met Athena/Potenza.......
Met dat budget stel ik een mooie fiets samen met Chorus of Record en een stalen stockframe.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 27 aug 2019 22:10

Ik vind Project12 interessant. Dan ben je één van de eerste met een dergelijk frame.
http://projectxii.nl/nl/d-902/
Wat prijs zou je, zo te zien, ongeveer gelijk uitkomen als met Standert.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 aug 2019 22:22

Dan heb je wel "maar" Zona. Ook raar dat je naar een hogere afmontage moet gaan om beter staal te krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 28 aug 2019 06:43

"in overleg is (bijna) alles mogelijk". Uiteindelijk zijn het een paar indicaties.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 28 aug 2019 07:32

roelw schreef: 27 aug 2019 22:01Weet je dan goedkopere opties voor zo een frame met mooie afwerking en discs?
Je zou eens met Antonio Taverna van Vetta kunnen praten over een kaal maatframe. Stuur je het resultaat vervolgens naar BCP of één van de andere framespuiters dan heb je een maatframe geheel naar wens met een onbeperkte kleurkeuze.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 aug 2019 08:51

of een Genesis Volare Disc.

Maar stalen disc racers zijn nog redelijk zeldzaam. Zo vreemd is dat ook niet want het gewicht wordt dan wel heel hoog. Maar over een paar jaar zal er genoeg te krijgen zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 28 aug 2019 09:02

Zag hierboven wat over St joris cycles, Fiets regelmatig met mensen met zo'n fiets. Je mist ze nooit, echt opvallend mooi. Vanmorgen heel toevallig nog een stukje opgefietst met en St Joris, Dat valt echt meteen op. Hele mooie fietsen en ze bouwen echt alleen op maar enkel stuks, altijd eerst opmeten en op basis van je gebruik wordt de geometrie bepaald en je bent betrokken bij de hele bouw. Als je naar de prijs kijkt dan moet je daar in mijn ogen geen vergelijk maken met het kopen van een frame en afmonteren. Dit is in mijn ogen echt iets heel anders en je betaald in mijn ogen echt voor het maatwerk en de kwaliteit. Alleen het lakwerk is al iets wat ik nog nooit bij een andere fiets heb gezien, zo ontzettend mooi en goed, Heb er zelf geen en vind ze ook te duur voor een stalen racer gezien mijn voorkeur voor carbon, maar vind het wel heeeeel mooi, Eigenlijk denk ik dat als je over de prijs moet nadenken het gewoon niet de fiets voor je is, dit is echt iets aparts.
Ach, ik zeg ook maar wat

Pijp ie
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 feb 2014 15:51

Pijp ie 28 aug 2019 10:28

Ook maatwerk kan prima bij een ander bouwer dan St Joris voor een minder stevige prijs. In Nederland heb je ook nog Blacksmith en in Spijkenisse zit Braun.

Ik vond/vind St Joris ook erg fraai hoor maar ben toen uiteindelijk voor Field gegaan omdat ik die vooral qua spuitwerk erg fraai vond. Tegenwoordig hebben ze daar ook de Field works, die zijn gelast en (iets) minder duur, hoewel je het daar qua spuitwerk ook zo gek kan maken als je zelf wilt.

Gebruikersavatar
Leim 17
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:07

Gebruikersavatar Leim 17 28 aug 2019 10:57

St Joris is prachtig ja. Ik ben een paar jaar geleden bij een presentatie van hem geweest, enorme bevlogenheid, oog voor detail en kennis. Na zijn verhaal begrijp je goed dat een frame van hem nooit "goedkoop" kan zijn.

Eigenlijk is de grote vraag voor mij; voor een standaard maat Standert gaan of meer uitgeven en voor maatwerk gaan. Het zou voor mij een fiets zijn "voor erbij" en die nooit meer weg gaat (tenzij die gepikt wordt :evil: )

Zomaar een paar voor mij prachtige voorbeelden van modern staal;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bijlagen
01.jpg
Schermafbeelding 2019-08-28 om 10.48.44.png
Die kerel fietst zo scherp als een mes; als je brood tegen hem gooit, krijg je het gesneden terug

Plaats reactie