Ervaring met staal
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, Dario is al een paar jaar niet meer onder ons ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Fiets is van najaar 2017. Ik had mijn fiets een paar maanden toen Dario overleed.campasuper schreef: ↑17 mei 2023 14:26Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, Dario is al een paar jaar niet meer onder ons ...
Niet zijken maar reiden !
Beste staalliefhebbers, na alle mooie verhalen en foto’s ben ik zelf aan het kijken naar een stalen ros waarmee ik langer wil doen dan de gemiddelde 10 jaar van de afgelopen 2 racefietsen. Ik wil toe naar een do it all race/gravelfiets, handgebouwd met zelf te kiezen kleuren. Opties die ik overweeg zijn Project xii, Sputnik en Stelbel.
Qua geometrie ben ik niet echt een princes op de erwt en zit ik prima op mijn huidige Rose endurance racefiets zonder spacers (vind ik het mooiste zonder spacers), op vakantie in Girona zat ik prima op een Bianchi Infinito of Impulso.
Ik was van plan om de geo van een Enigma Esker 56cm in te dienen omdat deze nagenoeg overeenkomt met mijn racefiets maar dan 1,5 graad minder steile balhoofdhoek.
Ik vroeg me af wat een custom geometrie met bikefitting me op zou brengen, het is een momentopname van de huidige situatie waarin ik nog best lenig ben, ik verwacht echter met de jaren wat minder flexibel te worden .
Graag hoor ik ervaringen waarom wel/niet een bikefitting report op te stellen voor een custom geometrie.
Qua geometrie ben ik niet echt een princes op de erwt en zit ik prima op mijn huidige Rose endurance racefiets zonder spacers (vind ik het mooiste zonder spacers), op vakantie in Girona zat ik prima op een Bianchi Infinito of Impulso.
Ik was van plan om de geo van een Enigma Esker 56cm in te dienen omdat deze nagenoeg overeenkomt met mijn racefiets maar dan 1,5 graad minder steile balhoofdhoek.
Ik vroeg me af wat een custom geometrie met bikefitting me op zou brengen, het is een momentopname van de huidige situatie waarin ik nog best lenig ben, ik verwacht echter met de jaren wat minder flexibel te worden .
Graag hoor ik ervaringen waarom wel/niet een bikefitting report op te stellen voor een custom geometrie.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5351
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Een bikefitting report is leuk. Maar het is in mijn ogen de bouwer die de geometrie bepaalt. Een bouwer heeft altijd zo zijn eigen idee hoe een fiets moet rijden en sturen. En daarom is het vooral aan jou om te bepalen of het idee van de bouwer bij je past.
Want verschillende framebouwers fabriceren uit hetzelfde bikefitting rapport weer een andere geometrie en verschillende bikefitters produceren weer een andere fit. En in mijn ogen is er ook niet een juiste geometrie of bike fit. Er is een gigantisch scala aan mogelijkheden.
Want verschillende framebouwers fabriceren uit hetzelfde bikefitting rapport weer een andere geometrie en verschillende bikefitters produceren weer een andere fit. En in mijn ogen is er ook niet een juiste geometrie of bike fit. Er is een gigantisch scala aan mogelijkheden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Een bikefitter bepaalt wat voor jouw lichaam op een bepaald ogenblik een goeie positie is op een bepaald type fiets. Met bepaalde doelstellingen voor ogen qua comfort, prestaties... Er kan veel verschil zijn tussen wat verschillende bikefitters zullen voorstellen. Gewoon door hun opleiding/methode, persoonlijke inzichten en voorkeuren, etc.
De gewenste positie wordt vervolgens - indien mogelijk - overgebracht op een concrete fiets van het beoogde type (de eigenlijke fit). Als de fit dan niet meer matched met de geometrie van de fiets (afmetingen; gewichtsverhouding; stuurgedrag), dan kijk je best uit naar een wel passende fiets. Die wel passende fiets kan custom zijn of gewoon een standaard model.
Sowieso is het bij elke aankoop van een fiets aangewezen om aardig zeker te zijn van je positie en dat het frame ermee overweg kan.
En als je custom gaat, kan je vaak nog opteren om de geometrie van een bestaand model te gebruiken. Of kiezen om de framebouwer te laten bepalen wat er nodig is om een frame(set) met de gewenste afmetingen het gewenste rijgedrag te laten hebben.
Zelf aan de geometrie sleutelen is soms ook mogelijk, maar dan weet je best waar je mee bezig bent. En dan kan je best aanvaarden dat je een (vermoedelijk prijzig) experiment doet, dat ook tot een minder of niet-gewenst resultaat kan leiden.
M.b.t. het wijzigen van de balhoofdhoek: de balhoofdhoek is gewoon een parameter die samen met de vorksprong een invloed heeft op
* het basis stuurgedrag (naloop en wheelflop)
* toe overlap (ook afhankelijk van de bovenbuislengte)
* de gewichtsverdeling (front center, in verhouding tot rear center)
* stabiliteit (via de wielbasis)
* ...
De gewenste positie wordt vervolgens - indien mogelijk - overgebracht op een concrete fiets van het beoogde type (de eigenlijke fit). Als de fit dan niet meer matched met de geometrie van de fiets (afmetingen; gewichtsverhouding; stuurgedrag), dan kijk je best uit naar een wel passende fiets. Die wel passende fiets kan custom zijn of gewoon een standaard model.
Sowieso is het bij elke aankoop van een fiets aangewezen om aardig zeker te zijn van je positie en dat het frame ermee overweg kan.
En als je custom gaat, kan je vaak nog opteren om de geometrie van een bestaand model te gebruiken. Of kiezen om de framebouwer te laten bepalen wat er nodig is om een frame(set) met de gewenste afmetingen het gewenste rijgedrag te laten hebben.
Zelf aan de geometrie sleutelen is soms ook mogelijk, maar dan weet je best waar je mee bezig bent. En dan kan je best aanvaarden dat je een (vermoedelijk prijzig) experiment doet, dat ook tot een minder of niet-gewenst resultaat kan leiden.
M.b.t. het wijzigen van de balhoofdhoek: de balhoofdhoek is gewoon een parameter die samen met de vorksprong een invloed heeft op
* het basis stuurgedrag (naloop en wheelflop)
* toe overlap (ook afhankelijk van de bovenbuislengte)
* de gewichtsverdeling (front center, in verhouding tot rear center)
* stabiliteit (via de wielbasis)
* ...
Laatst gewijzigd door Jack77 op 13 aug 2023 19:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Een frame bouwer in de categorie die jij zoekt zit wel een bikefit bij, desnoods om te bevestigen, en who cares je leert er misschien iets van.
Ik zou zo voor een spunik gaan, echt als je zo n bakkie in real life ziet, de werkplaats, het enthousiasme.
Kijk uit als je er een koffie gaat drinken ben je verkocht.
Ik zou zo voor een spunik gaan, echt als je zo n bakkie in real life ziet, de werkplaats, het enthousiasme.
Kijk uit als je er een koffie gaat drinken ben je verkocht.
Helemaal mee eensTKMP schreef: ↑12 aug 2023 20:04 Een frame bouwer in de categorie die jij zoekt zit wel een bikefit bij, desnoods om te bevestigen, en who cares je leert er misschien iets van.
Ik zou zo voor een spunik gaan, echt als je zo n bakkie in real life ziet, de werkplaats, het enthousiasme.
Kijk uit als je er een koffie gaat drinken ben je verkocht.