Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mei 2023 07:50

Er staat een Chesini GP frame te koop hier op het forum en ook een Record groep met schijfremmen. Mits je maat, is dat wellicht een optie zonder wachten.
Campagnolo Ultra Dork

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 17 mei 2023 14:26

pino schreef: 02 mei 2023 12:56
Theo V schreef: 02 mei 2023 12:38 Een Pegoretti?
Zeer mooie fiets. :like: :winkthumb:
Ja, dank je!
Marcello Ciavete, waarschijnlijk 1 van de allerlaatsten waar Dario aan heeft gewerkt.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, Dario is al een paar jaar niet meer onder ons ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 mei 2023 14:33

campasuper schreef: 17 mei 2023 14:26
pino schreef: 02 mei 2023 12:56
Theo V schreef: 02 mei 2023 12:38 Een Pegoretti?
Zeer mooie fiets. :like: :winkthumb:
Ja, dank je!
Marcello Ciavete, waarschijnlijk 1 van de allerlaatsten waar Dario aan heeft gewerkt.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, Dario is al een paar jaar niet meer onder ons ...
Fiets is van najaar 2017. Ik had mijn fiets een paar maanden toen Dario overleed.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 17 mei 2023 21:14

@delson
Binnen een week klaar. Frame ban 1994 en niet zo heel erg gebruikt.
Er zijn genoeg retrofiets winkeltjes die meerdere frames hebben hangen.
Ga online voor jou wielen groep afmontage.
Ik haalde mijn motivatie van de zoekterm: modern groupset on old frame.
Bijlagen
IMG_0813.jpeg

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 12 aug 2023 08:49

Beste staalliefhebbers, na alle mooie verhalen en foto’s ben ik zelf aan het kijken naar een stalen ros waarmee ik langer wil doen dan de gemiddelde 10 jaar van de afgelopen 2 racefietsen. Ik wil toe naar een do it all race/gravelfiets, handgebouwd met zelf te kiezen kleuren. Opties die ik overweeg zijn Project xii, Sputnik en Stelbel.
Qua geometrie ben ik niet echt een princes op de erwt en zit ik prima op mijn huidige Rose endurance racefiets zonder spacers (vind ik het mooiste zonder spacers), op vakantie in Girona zat ik prima op een Bianchi Infinito of Impulso.

Ik was van plan om de geo van een Enigma Esker 56cm in te dienen omdat deze nagenoeg overeenkomt met mijn racefiets maar dan 1,5 graad minder steile balhoofdhoek.
Ik vroeg me af wat een custom geometrie met bikefitting me op zou brengen, het is een momentopname van de huidige situatie waarin ik nog best lenig ben, ik verwacht echter met de jaren wat minder flexibel te worden ;-).

Graag hoor ik ervaringen waarom wel/niet een bikefitting report op te stellen voor een custom geometrie.

delsol
Forum-lid
Berichten: 864
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 12 aug 2023 10:01

Ik zou het in Nederland houden is allemaal relatief dichtbij en het communiceren in je moederstaal gaat toch wel wat makkelijker.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 aug 2023 10:28

Een bikefitting report is leuk. Maar het is in mijn ogen de bouwer die de geometrie bepaalt. Een bouwer heeft altijd zo zijn eigen idee hoe een fiets moet rijden en sturen. En daarom is het vooral aan jou om te bepalen of het idee van de bouwer bij je past.

Want verschillende framebouwers fabriceren uit hetzelfde bikefitting rapport weer een andere geometrie en verschillende bikefitters produceren weer een andere fit. En in mijn ogen is er ook niet een juiste geometrie of bike fit. Er is een gigantisch scala aan mogelijkheden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 aug 2023 11:05

Met hoek balhoofdbuis en vorksprong zou ik niet zelf gaan experimenteren.
Niet zijken maar reiden !

Jack77
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 aug 2022 18:46

Jack77 12 aug 2023 14:35

Een bikefitter bepaalt wat voor jouw lichaam op een bepaald ogenblik een goeie positie is op een bepaald type fiets. Met bepaalde doelstellingen voor ogen qua comfort, prestaties... Er kan veel verschil zijn tussen wat verschillende bikefitters zullen voorstellen. Gewoon door hun opleiding/methode, persoonlijke inzichten en voorkeuren, etc.

De gewenste positie wordt vervolgens - indien mogelijk - overgebracht op een concrete fiets van het beoogde type (de eigenlijke fit). Als de fit dan niet meer matched met de geometrie van de fiets (afmetingen; gewichtsverhouding; stuurgedrag), dan kijk je best uit naar een wel passende fiets. Die wel passende fiets kan custom zijn of gewoon een standaard model.

Sowieso is het bij elke aankoop van een fiets aangewezen om aardig zeker te zijn van je positie en dat het frame ermee overweg kan.

En als je custom gaat, kan je vaak nog opteren om de geometrie van een bestaand model te gebruiken. Of kiezen om de framebouwer te laten bepalen wat er nodig is om een frame(set) met de gewenste afmetingen het gewenste rijgedrag te laten hebben.

Zelf aan de geometrie sleutelen is soms ook mogelijk, maar dan weet je best waar je mee bezig bent. En dan kan je best aanvaarden dat je een (vermoedelijk prijzig) experiment doet, dat ook tot een minder of niet-gewenst resultaat kan leiden.

M.b.t. het wijzigen van de balhoofdhoek: de balhoofdhoek is gewoon een parameter die samen met de vorksprong een invloed heeft op
* het basis stuurgedrag (naloop en wheelflop)
* toe overlap (ook afhankelijk van de bovenbuislengte)
* de gewichtsverdeling (front center, in verhouding tot rear center)
* stabiliteit (via de wielbasis)
* ...
Laatst gewijzigd door Jack77 op 13 aug 2023 19:21, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 12 aug 2023 20:04

Een frame bouwer in de categorie die jij zoekt zit wel een bikefit bij, desnoods om te bevestigen, en who cares je leert er misschien iets van.
Ik zou zo voor een spunik gaan, echt als je zo n bakkie in real life ziet, de werkplaats, het enthousiasme.
Kijk uit als je er een koffie gaat drinken ben je verkocht.

delsol
Forum-lid
Berichten: 864
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 13 aug 2023 11:51

TKMP schreef: 12 aug 2023 20:04 Een frame bouwer in de categorie die jij zoekt zit wel een bikefit bij, desnoods om te bevestigen, en who cares je leert er misschien iets van.
Ik zou zo voor een spunik gaan, echt als je zo n bakkie in real life ziet, de werkplaats, het enthousiasme.
Kijk uit als je er een koffie gaat drinken ben je verkocht.
Helemaal mee eens

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 14 aug 2023 19:01

Dank ik ga langs Eindhoven, koffie drinken daar haha

Plaats reactie