Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 jun 2022 14:57

Als ik t juist hebt is t vrijwel identiek aan Tange prestige, met Ritcheys tig weld specifieke korte butting profiles. Dat is een heat treated chromoly staal. Ongeveer net zo sterk als Reynolds 753. Hoe staal rijdt is meer afhankelijk van de diameters en de butting profiles dan de soort legering. De legering en hitte behandeling is een voorwaarde om extreem dunne wanddiktes sterk genoeg te krijgen.

http://bikeretrogrouch.blogspot.com/201 ... iwata.html
Another interesting note about Tange tubing is their relationship with Tom Ritchey. When Ritchey was looking for someone who could put into production some new ideas he had for butted tubing -- with specially tapered and directional-designed butted sections -- he first approached Columbus. Apparently, they were unable to manufacture it. He then went to Tange, who had recently started making their heat-treated Prestige, and they were able to make it work and manufacture it. Ritchey "Logic" tubing was the result.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 jun 2022 10:21

Dat is wel een oud verhaal. Columbus is niet lang daarna met Genius gekomen, met vergelijkbare buttings en Tange is verkocht aan de Chinezen en daarna weer naar Taiwan verhuist.
Tange Prestige is een naam die je nu op veel goedkopere frames ziet verschijnen. Het goede spul heet tegenwoordig Prestige Japan. Daarboven zit nog Ultimate. Wat Logic tegenwoordig is, is volgens mij een raadsel maar het zit in ieder geval nog wel aan de bovenkant van de markt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 jun 2022 16:10

Reynolds 725 ( is ook chrome moly ) krijg je nu ook op relatief voordelige frames, wat in principe ook gelijkwaardig is aan t oude 753. Wordt ook gewoon in Taiwan getrokken en dus vaak ook gelast. Dat hoeft zeker niet slecht te zijn. Reynolds 520 is ook zoiets. Dus ja het zal wel gewoon in Taiwan gemaakt worden, maar die taiwaneze lassen verder best prima.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jun 2022 11:04

Ik vraag mij vooral af of de optie voor custom buttings behouden is gebleven na het vertrek uit Japan.
Als het nog van Tange afkomstig is, is de kans vrij groot dat het herlabeld Prestige Japan of Ultimate is.
Maar op de site van Tange vind ik zo geen enkele triple butted set meer en "by Tange" is al een tijdje verdwenen van de Logic decall.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 jun 2022 13:08

Mwah ik denk niet dat het uit Japan komt. Zowat alles van Ritchey is made in taiwan. Maargoed, gezien de prijs is het nog altijd een relatief gunstig frame. En de reviews zijn goed. Het is waarschijnlijk een hittebehandeld tripple butted Chromoly staal. Maar wie het maakt, tja dat weet ik ook niet zeker. De opties van columbus en reynolds hebben misschien wel een betere naam, maar t maakt waarschijnlijk in de praktijk niet zo veel uit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jun 2022 15:35

Prestige Japan komt ook uit Taiwan ;)
Ze gebruiken die naam om aan te geven dat het ongeveer vergelijkbaar is met het oude Japanse Prestige terwijl de normale Prestige een stapje naar beneden op de ladder is.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 jun 2022 14:15

Het eerste lustrum zit er bijna op met mijn Holdsworth Competition. De fiets rijdt nog steeds echt heel fijn. Comfortabel, snel genoeg en het schakelen met de mechanische Campagnolo Record groep gaat als een mes door de warme boter.

Ik fiets er niet echt veel op ( nu zo’n 7000 Km. ) aangezien ik meer keuze heb om op te fietsen. Bij een rit in Vlaanderen - stukje Parijs-Roubaix of gewoon heerlijk cruisen op een zomeravond is dit wel een favoriet ! Het gewicht komt met 7,7 Kg rijklaar met alles erop en eraan overeen, of is iets lichter dan de moderne aerobike :mrgreen:

Is er veel veranderd is die 5 jaar : Nee - eigenlijk niet. De wielen van Campagnolo Bora 2013 naar de latere 2017 versie met AC3 remrand, beide met tubes nu naar Fulcrum Wind 40C die ik tubeless rij met Schwalbe Pro One 25mm.

De crack is van de 5 arm Record 2013 naar de Record 2015 gegaan, maar toen ik in 2018 de kans kreeg om goedkoop een originele SRM Campagnolo te kopen liet ik de kans niet liggen.

Nu kocht ik vorige week een mooie Deda Superlegero RS stuurpen om de zwaardere en iets lomper uitziende Deda Superzero te vervangen. Lcsmet was de leverancier ( waarvoor dank ), erg mooie en lichte pen.

En al met al verdient m’n fiets wel een foto denk ik na de updates.

Afbeelding
Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jun 2022 15:24

Dat frame was echt een relatief koopje toen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 03 jul 2022 22:53

Prachtige fiets, die Holdsworth. En heel erg betaalbaar.
Jammer dat er nooit een upgrade met discs van gemaakt is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 sep 2022 00:32

Afbeelding

De Vision zoals ik hem van de zomer als klimfiets heb gebruikt.
-aluminium Centaur crank vervangen voor een carbon exemplaar dat ik nog had liggen. Wel heb ik de 50/34 bladen van de alu crank omgezet naar het carbon crankstel (was 50/36).

-Procraft STC stuurpen was maar 3 tientjes bij Bike24. Dat is wel heel weinig voor eentje van 100 gram.

3t zadelpen, Ergosum stuur en Time pedalen hier op het Forum gekocht.

-AliExpress Romin kloon van 120 gram voor 18€, zit verrassend goed en heeft al wat slechte wegen overleefd.

-De Zonda's die wat ingesleten zijn vervangen voor de Marchisio's. Op het vlakke kunnen de Zonda's nog wel even mee maar in de bergen loop ik liever geen risico.

Ik heb nog Chorus ergopowers liggen maar omwille van het gewicht toch de Centaur erop gelaten. Dat scheelde toch best veel.

Nog te wensen: echt lichte wielen en een full carbon voorvork van -400 gram. Op Marktplaats staan regelmatig Ritchey WCS of Easton EC90 maar ik ben een beetje bang voor nep dus wacht ik liever tot er één hier op het forum voorbij komt of misschien een Time vork. Daar zijn volgens mij geen of weinig neppers van in de omloop.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 sep 2022 18:37

@Ernie : zeer fraaie fiets, en wellicht een Colombus vork een optie ? Daar zie ik af en toe wel eens een aanbieding van voorbij komen. Vandaag nog een rondje gedaan op de Holdsworth voordat de herfst losbarst.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 sep 2022 16:42

Het plan was eigenlijk om onder de 500€ te blijven. Ik zit nu rond de 350€.
Vandaar dat tweedehands eigenlijk te enige optie is (vork en Extralite expander). Maar aan de andere kant is het frame wel een blijvertje dus een beetje over het budget gaan is sowieso geen ramp. Dat moet voor de wielen sowieso maar omdat ik 3 fietsen met Campa 10 speed regelmatig gebruik, kan ik daarmee creatief boekhouden.
Heerlijk om geen dure fiets mee op vakantie te hebben die wel rijdt als een dure fiets!
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie