Pagina 1 van 2
Vervoer Carbon fiets
Geplaatst: 07 okt 2007 12:34
door calabria
Ik ben van plan een dakdrager van Thule aan te schaffen waarbij het voorwiel uit de fiets gehaald wordt. Het frame wordt met een snelspanner op de drager gemonteerd. Nu schijnt het echter niet verstandig te zijn op die manier je fiets te vervoeren als je een carbon voorvork hebt. Weet iemand daar iets van?
Graag advies.
Geplaatst: 07 okt 2007 12:42
door havana
Gebruik eens de zoekfunctie, trefwoord "vervoer".
Kom zo al 2 relevante topics tegen.
Geplaatst: 07 okt 2007 19:53
door 386i
Carbon fietsjes zijn altijd delicaat inzake vervoer op dragers en verre ritten over soms hobbelige wegen. Ikzelf plaats hem lekker achterin indien mogelijk natuurlijk.
Geplaatst: 07 okt 2007 21:14
door kuiper
Op de ploegwagen staan de fietsen wel vaker zo, zijn dan wel iets andere rekken maar komt op hetzelfde neer.
Geplaatst: 07 okt 2007 22:23
door calabria
Wat bedoel je daar mee Kuiper?
Geplaatst: 08 okt 2007 11:12
door amclassic-fan
Kuiper schreef:Op de ploegwagen staan de fietsen wel vaker zo, zijn dan wel iets andere rekken maar komt op hetzelfde neer.
Dat het volgens Kuiper allemaal geen kwaad kan. Maar Kuiper vergeet dan wel eventjes dat bij de (prof)ploegen een frame gewoon vervangen wordt als die beschadigt raakt. De meeste forumbezoekers zouden het toch minder leuk vinden als een gloednieuw duur carbon frame moeten vervangen omdat er op de Autobahn een steentje tegen aan is gevlogen. Ik heb 3 weken geleden een steentje met 160 tegen m'n SLR aangehad, op 3 cm is 't leer ingescheurd. Dat steentje kan ook een lelijke plek op je balhoofdbuis maken.
Geplaatst: 08 okt 2007 11:52
door christoffel
Jij durfal! Met 160 en dan je fiets buiten de auto...
Het valt me nog mee dat slechts het Lorica scheurt. Voor hetzelfde geld is je hele zadel stuk.
Ik denk dat geen enkel materiaal bestand is tegen dergelijke slagkrachten. Als je daar de puntbelasting van zou berekenen... da's zowat een kogel.
Maar goed, die drager is geen enkel probleem. Dan kan het materiaal makkelijk hebben. Zelfs beter dan alu. Informeer anders ook even bij de fabrikant / importeur.
Geplaatst: 08 okt 2007 12:12
door sharkman
Tja,
Je hebt carbon en carbon maar ultralichte fietsen (zowel carbon als aul) zijn strikt genomen niet buiten de auto te vervoeren. Elke vorm van steenslag (achter de auto loopt de fiets door de aerodynamica van de auto net zoveel gevaar) kan simpelweg fataal zijn.
Mocht vervoer op de auto onvermijdbaar zijn dan zou ik op het dak voor een carbra kiezen (beschermingsdoek aan de voorzijde) en voor achterop een drager die de zadelpen klemt.
Bij beide vormen heb ik al behoorlijk wat schade gezien en wat betreft vervoer van ploegfietsen: onlangs nog een finaal in de lengterichting gescheurde bovenbuis mogen aanschouwen.
Geplaatst: 08 okt 2007 12:41
door amclassic-fan
@Christoffel, de ploegleider wilde zo snel mogelijk thuis zijn uit Oostenrijk. Die auto blijft wel gewoon rijden, die wilde nog wel harder met die fietsen op 't dak. Alleen op een goede 900 km 3x moeten tanken is wel wat gortig.
Ander punt is natuurlijk dat er bij de ploegleiders auto altijd 2 fietsen schuin staan, dan is ook de kans dat het frame geraakt wordt weer een stuk groter.
Als de fiets niet in de auto kan dan zou ik hem achterop zetten en niet op het dak. Achter de auto vangt de fiets een stuk minder wind en is hij veel beter beschermt door de auto. Al zag ik 2 weken geleden een actie die echt te dom voor woorden was, een tijdrit fiets incl disc achterwiel op de auto zetten. Kan nooit veel gescheeld hebben of de heleboel was achterover weg geklapt.
bescherming
Geplaatst: 08 okt 2007 16:29
door hergen
Heb dit jaar gok ik al een goede 3000 km gereden met twee carbon frame's op het dak gemonteerd (met een vergelijkbaar systeem waarbij de voorvork via een snelspanner systeem vast gemaakt word) En afgezien wat insecten overblijfselen niks aan de hand. Op de lange tochten hadden we de voorste delen van de fietsen wel ingepakt.
Dit kan eenvoedig door isolatie voor verwarmingsbuizen eventjes open te snijden en die om de buizen die je wilt beschermen heen te doen, stukje tape en klaar.
Kan me best voorstellen dat het toch een keer fout gaat alleen kans daarop is naar mijn idee niet groter of kleiner dan fietsen achter de auto op de trekhaak.
En laten we wel wezen wanneer je twee fietsen achter in een auto gaat gooien en bagage mee neemt is er ook altijd een kans op beschadiging lijkt me.
Het blijft nou eenmaal een gebruiksvoorwerp zo'n fiets
Geplaatst: 08 okt 2007 21:48
door calabria
Ondanks alle voors en tegens geeft fabrikant Thule aan dat hun dakdrager niet geschikt is om fietsen met carbon voorvork op deze manier te vervoeren.
Wat is dan wijsheid in deze?
Geplaatst: 09 okt 2007 12:40
door rik.a
Voor mij dezelfde vraag maarvdan of het in een Busje (Vito) ook kwaad kan.