Pagina 1 van 5

Campa bladboutjes 'verdwenen'

Geplaatst: 13 okt 2007 17:42
door rezne
Ik wilde vanmiddag lekker fietsen in 't zonnetje toen ik zag dat ik 3 van de 5 bladboutjes verloren was. Ik had enkel nog de crankbout en een normaal bladboutje over.
Het gaat om een campa chorus compact (50 - 39) Ik weet zeker dat ik ze goed vast gedraaid heb. Ik sloop die zooi ongeveer 1x per 2 weken los. Het is me (met 400 - 500 km per week) dan ook nog nooit eerder gebeurt. Normaal gesproken zitten die dingen nog 'muurvast' als ik de kettingbladen wil verwijderen.
-Die dingen hebben toch niet de vervelende eigenschap los te lopen hoop ik?
-Weet iemand waar ik nieuwe kan krijgen? De LBS heeft ze niet.

Geplaatst: 13 okt 2007 17:44
door havana
Blaffy heeft net zoiets gehad. Heb het inmiddels vaker gehoord. De mecano's van Predictor gebruiken geloof ik zelfs locktite voor de bout die de crankarm in gaat. Grote fietsenmakers als Tom Schouten, Goossens, Salden en Hopmans hebben zulke boutjes liggen voor je. SpEric kan ze ook voor je bestellen (hij heeft blaffy ook geholpen destijds). Stuur hem anders een PM. De stalen versie kost slechts enkele euro's maar de aluminium boutjes (Record) zijn heel prijzig.

Geplaatst: 13 okt 2007 17:54
door amclassic-fan
Ik heb er in het voorjaar ook problemen mee gehad dat ze los bleven komen. 1e de boel weer allemaal los gehaald en netjes met Tacx montage pasta vast gezet, maar toen ben ik er nog weer 1 kwijt geraakt. Daarna de boel maar met Loctite vast gezet.

Geplaatst: 13 okt 2007 18:17
door pjotr
Ik heb het op me crossfiets ook wel is gehad, waren opeens 3 van de 5 los gekomen..

Geplaatst: 13 okt 2007 18:48
door blaffy10
Rezne schreef:Ik wilde vanmiddag lekker fietsen in 't zonnetje toen ik zag dat ik 3 van de 5 bladboutjes verloren was. Ik had enkel nog de crankbout en een normaal bladboutje over.
Het gaat om een campa chorus compact (50 - 39) Ik weet zeker dat ik ze goed vast gedraaid heb. Ik sloop die zooi ongeveer 1x per 2 weken los. Het is me (met 400 - 500 km per week) dan ook nog nooit eerder gebeurt. Normaal gesproken zitten die dingen nog 'muurvast' als ik de kettingbladen wil verwijderen.
-Die dingen hebben toch niet de vervelende eigenschap los te lopen hoop ik?
-Weet iemand waar ik nieuwe kan krijgen? De LBS heeft ze niet.


Heb het dus ook gehad en je moet waarschijnlijk precies nieuwe campa 10 sp bladboutjes hebben want iets anders past niet. Dacht zelf met soortgelijke BBB boutjes het te kunnen verhelpen, maar kwam van koude kermis thuis.
Eerst ben ik die grote bout ,die mijn crankarm ingaat, verloren en later sloopte ik die andere boutjes door wat authentieke zware ballen geweld.
Hou fixeer jij de achterkant van die torx boutjes? Daar liep ik voorheen mee te kloten nml.
Waarom zou je overigens elke 4-500km die bladen gaan los maken?

Geplaatst: 13 okt 2007 18:53
door pipootje
Dat is wel erg toevallig zeg. Vorige week opeens een kraakje in mijn fiets. Na lang zoeken gemerkt dat ik de boutjes van het kleine blad (Veloce 2007) nog wat vaster kon draaien. Ben vandaag weer gaan fietsen en gaat het onderweg weer kraken. Bij thuiskomst bleek ik opnieuw weer enkele boutjes nog wat vaster te kunnen krijgen. Ze lopen dus bljkbaar inderdaad los. Ik durf ze echter niet muurvast te draaien nadat ik hier ergens gelezen heb dat iemand ze kapot gedraaid heeft.

Geplaatst: 13 okt 2007 19:03
door amclassic-fan
Record boutje draai je kapot, want die zijn van aluminium en niet van staal. De andere boutjes kunnen behoorlijk wat hebben.

Geplaatst: 13 okt 2007 19:25
door amclassic-fan
Dit gaat om de carbon crankstellen, niet om de aluminium crankstellen. Die boutjes willen bij sommige crankstellen nu eenmaal loslopen, dat heeft niets met het monteren te maken.

Geplaatst: 13 okt 2007 19:28
door rezne
b l a f f y schreef:
Heb het dus ook gehad en je moet waarschijnlijk precies nieuwe campa 10 sp bladboutjes hebben want iets anders past niet. Dacht zelf met soortgelijke BBB boutjes het te kunnen verhelpen, maar kwam van koude kermis thuis.
Eerst ben ik die grote bout ,die mijn crankarm ingaat, verloren en later sloopte ik die andere boutjes door wat authentieke zware ballen geweld.
Hou fixeer jij de achterkant van die torx boutjes? Daar liep ik voorheen mee te kloten nml.
Waarom zou je overigens elke 4-500km die bladen gaan los maken?


Ja, bij de LBS had ik wat BBB boutjes gekocht en die kermis is inderdaad koud ;). Ik haal de bladen elke 1000 km los om ze even te ontdoen van smeer en vet e.d. (ik fiets met weer of geen weer)
Ik heb een bloedhekel aan geknars en fiets t liefst met schone draaiende onderdelen.
GastheerG schreef:Een kwart miljoen kilometer zonder 1 los campa boutje!
Niet te vaak losmaken (ik doe dat alleen als ik een ander blad monteer en 1 keer in de winter) en als je monteerd boutjes niet in een keer vast maar ieder volgend boutje steeds een slag. Zo komt er ook geen vreemde spanning op je blad.


Dat vastdraaien slag voor slag, boutje voor boutje doe ik ook.

Locktite anyone?

Geplaatst: 13 okt 2007 21:12
door rezne
Ik ben vanavond nog even aan 't prutsen geweest met boutjes, moertjes en ringetjes maar ik heb niet echt een noodoplossing kunnen vinden die aan mijn strenge eisen voldoet ;).
Het wordt morgen super weer dus iemand nog suggesties voor een tijdelijke oplossing?