Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

band zeer lastig om velg

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 18 okt 2007 17:55

Voordat ik de goden ga verzoeken, hoop ik eerst nog op wat aardse hulp van jullie.
Zojuist mijn nieuwe wielen binnen: Fulcrum Racing 5 Evo. Inmiddels ben ik reeds meer dan een half uur aan het pogen mijn Conti GP draadbandjes erom te leggen. 't Is beschamend maar waar: het lukt me gewoon niet! Niet eerder zo'n strakke band gelegd. Twee soorten lichters gebruikt, dubbele mankracht, geen resultaat. Het staat jullie vrij me voor absolute moron uit te maken, maar liever krijg een goede tip.

Update: problem solved. Brute kracht op nieuwe wielen uitoefenen vergt enige frustratie blijkbaar...
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

does
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2005 19:29
Locatie: Amsterdam

does 19 okt 2007 11:30

sommige combinaties velg en band zijn nogal krap. Vouwbandje zou eenvoudiger moeten gaan. Dreft op de velgrand is ook nog een handigheidje. Hier is op het forum wel meer over te vinden.

Bedenk dat als je nu met moeite in je schuurtje de boel erop hebt gekregen, dat het met vermoeidheid (en kou) onderweg nog moeizamer zal gaan.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 19 okt 2007 11:58

da's niet helemaal waar (misschien in de eerste kilometers) maar als er een eindje met de banden is gereden rekt de hieldraad van de band op en is er geen probleem meer. Gp is wel een hele stugge band en dan wordt het meer een handigheidje dan even snel een bandje wisselen. Lukt het echt niet dan zou ik de band even op een andere velg leggen, 10 bar oppompen desnoods een stukje rijden en dat de fulcrum/campa leggen.

Succes!

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 19 okt 2007 12:18

oude inlog gegevens kwijt Robert ?

Inderdaad is het zo dat die vouwbanden na een tijdje rijden een stuk makkelijker er op en eraf gaan.
Mavic velgen zijn wat dat betreft ideaal. Shimano en fulcrum iets minder. Het is ook een beetje een handigheidje.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 okt 2007 12:31

SpEric schreef:oude inlog gegevens kwijt Robert ?

Nee, dit is de verbeterde versie denk ik ;-)
Less is bore

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 19 okt 2007 12:41

oh ooh.... Dan maak ik een account aan met Dolphin guy... nr. ! LOL

damn, wie heeft zich nu echt met die naam geregistreert ?

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 19 okt 2007 18:28

En natuurlijk.... Lek gereden. En raad het eens? Voorbandje wel eraf, niet meer erop. Toch maar vouwbandjes erom leggen?
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 19 okt 2007 20:51

bij mijn easton wielen krijg ik de band er ook praktisch niet op, tot ik mijn sepap 10 minuten voor de start van de wedstrijd kapotdraaide: Khad nog nooit zo snel een band erop gelegd, tzal wel door de stress geweest zijn zeker. Ik leg hem er tegenwoordig wel op MET de bandenlichters. kheb mn binnenband toch nog nooit kapot gewrongen met de plastieken exemplaren, en een ander nadeel zie k niet drect...

gbrand
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 24 dec 2006 13:46

gbrand 19 okt 2007 21:13

Voor mij bestaat dit probleem pas de laatste jaren. 'Vroeger' kon ik elke band gemakkelijk om elke velg krijgen (keuze was wat meer beperkt misschien). Er waren zelfs banden bij die ik zonder bandenlichters van de velg AF kreeg. Tegenwoordig gaat het allemaal steeds lastiger; heb al eens 2 binnenbanden achter elkaar lek geprikt met de bandenlichter omdat ik hem er anders echt niet op kreeg. Kan de leeftijd zijn, maar ik denk ook wel eens dat de bandenfabrikanten misschien bang zijn voor claims als er een band van de velg afloopt? Of zijn de velgen tegenwoordig misschien minder diep?
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 19 okt 2007 21:32

Hangt vooral van de keuze van je velg en band, met mijn mavic open pro's gaat het heel gemakkelijk die trek je er zo af en ook omleggen van een nieuwe band is een fluitje van een cent.
Met mijn Eurus wielen gaat het al iets moeizamer, maar met mijn HED Alps is het ook een ware verzoeking!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 22 okt 2007 02:24

Geen campa of fulcrum wielen kopen helpt al enorm. Als je ze niet al had tenminste. Mijn ervaring is dat die gewoon een paar milimeter groter vallen dan gemiddeld en in ieder geval groter dan mavic. Twijfelde eerst nog maar het bracket van mijn fiets komt met campa wielen drie milimeter hoger te staan dan met mavic wielen. Met precies dezelfde banden. GP draadbanden vallen niet echt krap dus beng bang dat het lastig wordt. Eventueel Schwalbe ultremo kopen die schijnen nog wat ruimer te vallen.

Plaats reactie