Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

vorkpijp vast in frame

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 21 okt 2007 17:46

ikwou zojuist de lagers eens extra invetten van het balhoofd
normaal gesproken valt de vorkpijp zo uit de fiets (nadat het stuur en vulringen zijn gedemonteerd)

maar nu blijft de (carbon) vorkpijp ineens stug vastzitten en valt niet eruit
ik heb het wiel wat laten stuiteren en toen kwam er wat speling in
maar de pijp zit nog steeds muurvast (en dit komt door de zilveren ring die tussen de pijp en lagers wordt gehouden.

heeft iemand een idee hoe ik deze eruit krijg

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 21 okt 2007 18:11

Dit is nu één van de redenen waarom ik niet zo dol ben op een geïntergreerd balhoofd.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt een soort van klemring / borgring die er voor zorgt dat de vork niet zomaar eruit valt. De ring lijkt open, misschien dat je er een schroevendraaier ( voorzichtig! ) tussen kunt krijgen om de ring open de houden. Zo zou je hopelijk de boel kunnen demonteren.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 21 okt 2007 18:15

Gewoonlijk is de 'laatste' ring (als ik het goed begrijp, de zilverkleurige bij jou) konisch. Deze wordt vastgeklemt in de bovenste lagercup als je het lager stelt. Als je al een beetje speling hebt kan je proberen voorzichtig de bovenste lagercup weer naar beneden te tikken (met bijv. de achterkant van een schroevendraaier). Dit zonder de zilveren ring te raken, daardoor kan deze zich ontspannen en nu kan je 'm voorzichtig van de vorkpijp aftrekken.

Dit is overigens waarom veel fietsenmakers wel blij zijn met a-head. Een niet onderhouden a-head krijg je hoe dan ook binnen een paar minuten los. Een niet onderhouden 'ouderwets' (let op de accentjes) geschroeft stuurlager kan al gauw een uur of twee kosten als je het hele handeltje wilt/moet redden.

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 21 okt 2007 18:42

Maatchen schreef:Gewoonlijk is de 'laatste' ring (als ik het goed begrijp, de zilverkleurige bij jou) konisch. Deze wordt vastgeklemt in de bovenste lagercup als je het lager stelt. Als je al een beetje speling hebt kan je proberen voorzichtig de bovenste lagercup weer naar beneden te tikken (met bijv. de achterkant van een schroevendraaier). Dit zonder de zilveren ring te raken, daardoor kan deze zich ontspannen en nu kan je 'm voorzichtig van de vorkpijp aftrekken.

Dit is overigens waarom veel fietsenmakers wel blij zijn met a-head. Een niet onderhouden a-head krijg je hoe dan ook binnen een paar minuten los. Een niet onderhouden 'ouderwets' (let op de accentjes) geschroeft stuurlager kan al gauw een uur of twee kosten als je het hele handeltje wilt/moet redden.


Bedankt voor je tip,
slechts 1 kleine tik met de schroevendraaier op het lager ernaast, en alles schoot los. Dit kan je zondag behoorlijk verpesten, maar dankzij jouw tip kan ik weer vedrer

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 21 okt 2007 19:22

alles zit weer op zijn plaats
maar hoe ernstig is het als er wat vet op die carbonpijp komt, ik kan het niet vermijden.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 okt 2007 22:27

Carbon is volledig ongevoelig voor vet enkel de klempunten (stuurpen) zul je moeten ontvetten.

Plaats reactie