Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

vorkpijp vast in frame

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 21 okt 2007 17:46

ikwou zojuist de lagers eens extra invetten van het balhoofd
normaal gesproken valt de vorkpijp zo uit de fiets (nadat het stuur en vulringen zijn gedemonteerd)

maar nu blijft de (carbon) vorkpijp ineens stug vastzitten en valt niet eruit
ik heb het wiel wat laten stuiteren en toen kwam er wat speling in
maar de pijp zit nog steeds muurvast (en dit komt door de zilveren ring die tussen de pijp en lagers wordt gehouden.

heeft iemand een idee hoe ik deze eruit krijg

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 21 okt 2007 18:11

Dit is nu één van de redenen waarom ik niet zo dol ben op een geïntergreerd balhoofd.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt een soort van klemring / borgring die er voor zorgt dat de vork niet zomaar eruit valt. De ring lijkt open, misschien dat je er een schroevendraaier ( voorzichtig! ) tussen kunt krijgen om de ring open de houden. Zo zou je hopelijk de boel kunnen demonteren.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 21 okt 2007 18:15

Gewoonlijk is de 'laatste' ring (als ik het goed begrijp, de zilverkleurige bij jou) konisch. Deze wordt vastgeklemt in de bovenste lagercup als je het lager stelt. Als je al een beetje speling hebt kan je proberen voorzichtig de bovenste lagercup weer naar beneden te tikken (met bijv. de achterkant van een schroevendraaier). Dit zonder de zilveren ring te raken, daardoor kan deze zich ontspannen en nu kan je 'm voorzichtig van de vorkpijp aftrekken.