Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Lange broek met/zonder zeem?

sebazz
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 23 okt 2007 22:59

sebazz 26 okt 2007 13:21

ik heb gewoon een lange broek van asics is eigenlijk bedoeld voor het hardlopen maar fungeert prima voor de koude dagen , ik draag hem altijd onder mijn fietsbroek, maar nu ik het forum gelezen heb ga ik het ook eens over het fietsbroekje proberen
stevens aspin 2010 ultegra

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 26 okt 2007 14:08

Hangt, denk ik, sterk van de temperatuur af.
In de herfst: koersbroek met beenstukken
Wordt het kouder: dan een Assos Airblock LL over m'n koersbroek. Dat gaat goed tot ongeveer +2 en hangt uiteraard ook af van afstand en windchill.
M'n bovenlijf houd ik dan warm met een Assos winter ondershirt en een 851 Airjack
(2 lagen is dan genoeg)

Wordt het nog kouder: Heb verleden jaar de Assos Airplus LL gekocht. Die is echt warm. In combinatie met het Fugu jack kan ik tot waarschijnlijk -10 / -15? fietsen.

Ik fiets veel woon - werk en ga ook rond 7 uur de deur uit. Eerste kilometers kunnen fris zijn, maar warm snel op. Afgelopen winters zelfs langere stukken gefietst in de middag als ik van een klant terugkwam (60 tot 100km) en dat ging, ondanks de kou, perfect.

Lastigste vind ik om mijn voeten (tenen) warm te houden. Ondanks goede sokken en overschoenen worden die na een paar uur toch koud....

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 26 okt 2007 14:17

Ik ga altijd om 06.30 naar mijn werk. Koersbroek met pijpen is me 's winters te koud. Heb twee santini, en een descentebroek met zeem, en een paar crafts met windstopper zonder zeem. Nooit last van kou. Als schoenen heb ik winterschoenen van gearne. Komt het beneden de -5, is het beste een extra laag thermo aan te trekken.

Dirk.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 26 okt 2007 14:19

raphaël schreef:Lastigste vind ik om mijn voeten (tenen) warm te houden. Ondanks goede sokken en overschoenen worden die na een paar uur toch koud....

Heel herkenbaar! Regelmatig de benen losschudden met de voet uit het pedaal, werkt bij mij nog het beste. Maar ik kom helaas bij langere ritten (+2u) nog steeds met koude tenen thuis.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27568
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 okt 2007 14:27

Ik gebruik skisokken van Falke i.c.m. BBB Heavy Duty overschoenen. Heb er tot -2 mee gereden.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 26 okt 2007 15:24

Afgezien van de kleding. Rijden jullie nog als het echt onder 0 gaat, laten we zeggen -5 en lager? De longetjes gaan toch ook aardig pijn doen als je ijskoude lucht inademt. En warme tenen gedurende 3 uur bij -5? Knap hoor! Ik moet hier al heel selectief worden in m'n routes want met 0 vertrekken en dan zoiets simpels op als de Col de Leschaux (900meter) geeft daar al -3, vervolgens 6 km afdaling en een kloof waar de hele winter geen zonnestraal in komt. Wegblijven dus en op gelijke hoogte blijven. Maar voor mij bij -5 wordt het gewoon taxcen of spinnen want die koude lucht zo lang inhijgen lijkt me niet gezond. Dan loop ik de hele winter met een snotneus rond.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 26 okt 2007 15:33

Winterschoenen gebruik in nooit met overschoenen, en met gewone sportsokken, en heb nooit koude voeten. Qua tijd fiets ik nooit langer dan 50 minuten, alleen woon-werk. Om de een of andere reden gaat het zomers sneller. Ik heb geen last van de kou met ademen, met schaatsen heb ik daar ook geen last van (behalve de kuch na een 1500 mtr).

Dirk

dmm
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 aug 2007 11:35

dmm 26 okt 2007 16:00

Peterj schreef:
litespeed schreef:
DMM schreef:Wat ik hier niet lees, en wat ik altijd doe en wat perfect werkt bij een training of tocht: de benen "warm zetten"

En dan beenstukken erover, nooit last van kou.
Aha, en waar zit die schakelaar? Ik heb die thermostaatknop niet kunnen vinden op m'n lichaam...

Enige toelichting is wat mij betreft wel handig.


Volgens mij bedoeld DMM eerst een half uurtje thuis op de rollers voor je naar je werk vertrekt. (wordt het wel erg vroeg je nest uit)


Nee zottekes: ooit wel eens bij een masseur geweest?

Ik smeer mijn benen gewoon in met massageolie, zelfs babyolie werkt prima.
Zit er een dun "filmpje" op wat isoleert.
Bij regenkoersen rij ik altijd met babyolie op de benen, erg waterafstotend.

En voor de nederlanders onder ons: zoals ik al eerder schreef: tijdens tocht of koers.
Dus niet het slimmeke gaan uithangen over woon-werk-verkeer.
Zit niet te wachten op weer iemand met een mening.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 26 okt 2007 16:07

Als ik ga skieen hijg ik niet zo als op de fiets. Dan is er een sjaaltje voorlangs m'n mond en wordt er niet diep ingeademd. Verder doet het zitten in de skilift mij niet zo doen zweten als het bergopfietsen. In het Thialf lijkt het me ook niet -10 en de elfsteden tocht is net zoiets als Parijs Brest, daar moet je gewoon gek genoeg voor zijn. En 'n half uurtje: ok maar dagelijks 2-3 uur bij -5 op de fiets... ik ben niet zo'n harde...
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie