Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Magura vs schijfrem

merijn
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2007 14:43

merijn 28 okt 2007 19:52

hallo ,

ik ben vanplan een MTB aan te schaffen eerst was het al een groot prob om te kiezen of ik een geveerde of hardtail bike zou nemen... ik heb men oog laten vallen op een specialized EPIC & STUMPJUMPER(hardtail)

ik heb besloten om te gaan voor de stumpjumer, gewoon omdat ik geen ervaring heb met een geveerde fiets.. het is ten erste een prijsklasse hoger, meer gewicht en het kan stuk...
(tenzij iemand anders hier men gedacht kan doen veranderen...)


nu ben ik nog aan het twijfelen tussen magura remmen of schijfremmen (juicy 5)
heeft iemand meer info.. en ervaring ...
zodat ik een goeie keuze maak!


nu nog ben ik aan het twijfelen om te gaan voor magura of schijfremmen (juicy 5)

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 30 okt 2007 19:58

De keuze voor je fiets en de remmen hangt voor een deel af van wat je met je fiets wil gaan doen. Fiets je vooral in Nederland (inclusief Limburg) Dan heb je echt genoeg aan een hardtail met een goede 100 mm voorvork (Reba, Fox, goede Marzzochi, Magura).
Hierbij kun je uitstekend uit de voeten met HS33'S van Magura. Deze bieden meer dan voldoende remkracht voor NL gebruik en zijn erg onderhoudsarm! Zeker in de Nederlandse natte winters zijn deze remmen erg geschikt. Bij veel schijfremmen heb je dan al snel problemen dat ze wat gaan "slepen"/ aanlopen. Heb je niet echt last van maar ik ergerde me altijd kapot hieraan....
Gang is alles!!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 okt 2007 20:32

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, de welbekende afgeleidde van de Campa-Shimmi discussie!

Hardtail vs. fully: wat mij betreft een Epic. Gedraagt zich op vlakke stukken als een echte hardtail, zodra het gaat hobbelen als een race-fully. De mate van demping is in te stellen. Van letterlijk wegfilteren van kinderkopjes tot pas open gaan bij grote boomwortels en drops. Je zult je verbazen hoeveel extra snelheid je kunt halen op hobbelige tracks als je langer in het zadel kunt blijven zitten. Probeer eens een epic, je zult overtuigd zijn!

Schijven vs. HS33: schijven!! De huidige generatie schijfremmen heeft nauwelijks last van aanlopen. Als je de boel 1x goed centreert heb je er zelden tot nooit last van. Met mijn vorige set Hope Mono Mini had ik nog wel wat slepend geluid, met mijn huidige set Formula's absoluut niet meer. De remkracht en doseerbaarheid is onovertroffen tov velgremmen.
HS33 is absoluut voldoende voor NL, maar schijven geeft je veel meer marge en plezier.
Less is bore

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 30 okt 2007 21:16

Daniel1975 schreef:Je zult je verbazen hoeveel extra snelheid je kunt halen op hobbelige tracks als je langer in het zadel kunt blijven zitten. Probeer eens een epic, je zult overtuigd zijn!

Schijven vs. HS33: schijven!! De huidige generatie schijfremmen heeft nauwelijks last van aanlopen. Als je de boel 1x goed centreert heb je er zelden tot nooit last van. Met mijn vorige set Hope Mono Mini had ik nog wel wat slepend geluid, met mijn huidige set Formula's absoluut niet meer. De remkracht en doseerbaarheid is onovertroffen tov velgremmen.
HS33 is absoluut voldoende voor NL, maar schijven geeft je veel meer marge en plezier.



:rolleye:

Ik zat al te wachten op de geniale opmerking van Daniel.
Plezier beleven is persoonlijk, toch?

Sommige genieten ervan dat ze lekker lang in het zadel kunnen blijven zitten, en dat ze zo snel mogelijk zijn op technisch terrein.
Anderen (zoals ik) willen gewoon genieten van een geweldig ritje. Ik rijd ongeveerd en vind het gewoonweg leuker. Een fully zal mij makkelijk inhalen, boeit mij niets. Funfactor is imho het belangrijkste (tenzij je wedstrijden rijdt), en die funfactor wordt niet alleen bepaald door snelheid.
merijn schreef:het is ten erste een prijsklasse hoger, meer gewicht en het kan stuk...
(tenzij iemand anders hier men gedacht kan doen veranderen...)


Heb je helemaal gelijk in, behalve dan dat het ook nog eens extra onderhoud is.
merijn schreef: nu ben ik nog aan het twijfelen tussen magura remmen of schijfremmen (juicy 5)
heeft iemand meer info.. en ervaring ...
zodat ik een goeie keuze maak!


Magura's!!!!!! beleef je meer plezier aan ;)

10 jaar mtb'en levert mij de conclusie op:
schijfremmen -> beter remgedrag, veel meer geklooi met afstellen en onderhoud.
Magura's (en v-brakes) -> iets minder, maar zeker goed remgedrag, géén geklooi (plus goedkoper en lichter)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 okt 2007 21:54

Kulekupers, ieder zijn mening. Je sarcasme mag je wat mij betreft voor je houden. Ik geef keurig aan wat een fully voor voordelen heeft, staat volgens mij geen woord Chinees tussen. Ook over de huidige generatie schijfremmen kun je kort zijn; die zijn gewoon goed. En iedereen die roept dat het afstellen van schijfremmen geklooi is moet er voortaan maar eens even bij vertellen of ze persoonlijke ervaring er mee hebben en met welke remset dat was.
Dat jij graag stuitert en dat dat voor JOU de ultieme fietsbeleving is, is je goed recht, maar doe dan niet alsof ik onzin loop te verklaren.
Less is bore

mikebiker
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 sep 2006 23:27

mikebiker 30 okt 2007 22:55

Lees met veel plezier alle inhoudelijke input op dit forum, maar het testorongehalte en hanig gedrag begint me nu zo langzamerhand toch wel een beetje de keel uit te hangen. Het sarcasme heeft ook in dit geval idd geen enkele functie en evenmin een aanleiding.

Ik vind het boeiend dat mensen als daniel en composite verschillende meningen zijn toebedeeld. Ik bepaal zelf wel wat ik met hun mening doe en wat voor mij belangrijk is. Daar heb ik smalende opmerkingen ten opzichte andermans postings niet voor nodig.

Zo ben ik me aan het orienteren op een nieuwe mtb en als ik het zo lees denk ik dat de magura's voor mij genoeg zijn. Als Daniel zegt dat schijfremmen tegenwoordig erg goed zijn is dat nuttige info. Niettemin heb ik toch het gevoel dat me die meer geld in aanschaf en onderhoud kosten. Dus wellicht kan hij me nog overhalen, anders zouden het bij mij de magura's worden. Dit lijkt me het doel van een forum toch....
Groet,
Mike

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 30 okt 2007 23:07

Ik stond begin dit jaar voor dezelfde keuze, ik kende niets van mtb. Zie http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=12202 oftewel 'Trek 8500 of 8000?'

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Trek 8500 met Shimano xt schijven en ik ben daar zeer tevreden over. Bijna niks last van aanlopen en als dit eens gebeurt lijn je de schijven op twee minuten weer uit. Dat is echt een fluitje van een cent. Vooral als je voor het sportievere werk gaat met klimmen en dalen en bochtige singletracks met soms nare verrassingen, ben je blij met je schijven. Ik voel het aan als een extra levensverzekering. Ik heb er nu zo 2500 km opzitten met ongeveer acht toertochten waaronder Gulpen (=VEEL SLIJK!) en mijn blokjes zijn nog zeer ruim. Dat zou met velgremmen wel anders geweest zijn, denk ik. Dus met schijven tot nu toe geen ene eurocent onderhoudskosten! Veel wat je leest ten nadele van schijven zijn in mijn ervaring dus vooral fabels ofwel achterhaalde verhalen. Maar ik geef toe, ik dacht daar begin dit jaar heel anders over en stond ook zeer wantrouwend tov schijven. Het hangt er natuurlijk maar vanaf wat je met je fiets van plan bent maar toch: ook al eens gedacht aan de opwarming van je velgen bij een lange afdaling...

Met mijn FOX F100 RL vork heb ik een sublieme demping voor een hardtail fiets. Ik ben er mij van bewust dat een fully nog beter kan zijn, maar ik vind het een nogal technisch product waar ik me liever 'nog niet' aan waag. Met mijn Fox kom ik er tot nog toe ook goed uit.

Wat je ook kiest, probeer vanaf het begin door de zure appel te bijten van de lege portemonnai. Ik dacht eerst aan een Trek 6700. Gelukkig voor een 8500 gekozen, met schijven. Tot nu toe enkel nog maar een ketting moeten vervangen. Schakelt perfect en vorige week op het militaire domein van Leopoldsburg voor het eerst het gevoel gehad dat ik mn fiets echt onder controle had en met de snellere jongens meekon. Nu maak ik plannen om te gaan strandracen, jawel met mijn schijven en verende vork, die ik wel lock, als het moet...

Succes met je keuze!

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 30 okt 2007 23:45

galibier schreef: Nu maak ik plannen om te gaan strandracen, jawel met mijn schijven en verende vork, die ik wel lock, als het moet...


De keuze schijven, magura moet iedereen zelf weten. Zelf na jaren xtr schijven overgestapt op magura en dik tevrede. Volgende stap een vaste carbon vork. Op Limburg na heb je in Nederland mi nergens schijven nodig of verende vork.

Over op het strand rijden met schijven en verende vorken kan ik zeggen : niet doen!!

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 31 okt 2007 00:11

@ alstro

Wat je daar schrijft over schijven en verende vork voor strandraces boeit me wel. Zou je hier wat dieper op willen ingaan in het topic http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=18446 waar ik zonet dezelfde vraag stelde en het ook meer op zijn plaats is.

Gaan mijn schijven en vork naar de filistijnen of zo? Mijn fm beweert van niet. Let wel, ik zet mijn vork op lock out en de afdichting van een fox is ook net wat beter dan de gemiddelde vork denk ik, dus zand heeft minder kans om te beschadigen. Ik zit er ook zo niet mee om achteraf mijn remblokjes te vervangen, als de zuigers maar niet kapot gaan. Wat is mijn alternatief? Een nieuwe fiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2007 08:56

mike biker schreef: Niettemin heb ik toch het gevoel dat me die meer geld in aanschaf en onderhoud kosten. Dus wellicht kan hij me nog overhalen, anders zouden het bij mij de magura's worden. Dit lijkt me het doel van een forum toch....


Goede schijven zijn inderdaad wel wat duurder dan HS33's. Dat zijn ze IMHO ook waard omdat je er veel meer en beter doseerbare remkracht voor terug krijgt. Onderhoud heb ik er eigenlijk nooit aan gehad, alleen nieuwe remblokjes. En die slijten al lang niet meer zo exorbitant hard als de eerste generaties een aantal jaren geleden. Maar zoals gezegd, HS33's voldoen wel in NL. Je hebt beduidend meer remkracht dan met V-brakes en het is nagenoeg onderhoudsvrij.


@galibier: met schijven en een verende voorvork op het strand zou ook mijn voorkeur niet hebben. Als je het doet idd de lockout gebruiken en na de finish direct schoonmaken met ruim schoon water. Het zand is niet het grote probleem maar het zoute water. Hoe sneller dat weg is hoe beter. Limburgse loss is denk ik veel slechter voor je materiaal dan zand; door de zeer fijne structuur dringt dat overal in, daar waar strandzand relatief grof is. En limburgse modder (serieuze modderbaden :D) overleeft elke goede fiets wel. Maar zout water......

@alstro: het is maar net wat je wilt; wil je het optimale uit je ATB halen qua handelbaarheid en snelheid dan zul je met een goede geveerde vork overal sneller zijn. Wil je puur atb-en en is bovenstaande bijzaak dan heb je gelijk.
Less is bore

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 31 okt 2007 09:42

Afhankelijk van waar je woont kan modder ook nog een overweging zijn om voor schijfremmen te gaan. Bij mij in Flevoland liepen mijn wielen soms bijna vast door alle modder die op de maguras bleef hangen. Die moest ik er dan halverwege met een stokje tussenuit peuteren. Sinds ik met schijfremmen rijd zijn die problemen voorbij......alleen irriteer ik me nu weer aan het gepiep van de schijven ;) Een mens moet wat te klagen hebben.
Afbeelding | Afbeelding

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 31 okt 2007 09:50

Daniel, ik zeg niet dat je onzin verkoopt.
Ik zeg alleen dat er geen betere is, fully vs hardtail, schijfrem vs. v-brake, allebei voor- en nadelen (persoonlijke voorkeur en financieël).

Ik reageerde wat sarcastisch, misschien iets té, omdat jij weer eens zegt dat schijfremmen beter zijn. Dit is jou persoonlijke ervaring, maar geen feit. Je zegt zelf 'ieder zijn mening', maar je zegt ook 'schijfremmen zijn beter en geven meer plezier'.
Ik zie gewoon dat mensen een keuze maken door wat ze hier lezen, dus geef ik aan dat er ook andere opties zijn. Ik zeg daarbij duidelijk dat het een persoonlijke keuze is. Heeft niets met testorongehalte en hanig gedrag te maken.

Je verhaal hierboven is al een stuk duidelijker! Alleen snap ik nog steeds niet waarom HS33 voldoende zou zijn in NL, maar daar buiten niet meer?
HS33 remmen doseren een stuk fijner dan gewone v-brakes, maar héél veel groter vond ik de remkracht niet. Misschien merk je dit pas als je wat zwaarder bent? Ik ben een lichtgewichtje, dus ik sta sowieso snel stil.

Plaats reactie