Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

supermasj
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2009 23:06

supermasj 06 apr 2019 11:41

daniel1975 schreef: 06 apr 2019 08:32
Dat is nog veel meer het geval bij de verantwoordelijke medische begeleiding.
Niet mee eens. Misschien neemt de sporter in kwestie nog wat extra pillen zonder medeweten van de verantwoordelijke van de medische begeleiding, of zit die te klooien met bijkomende voedigssupplementen of zo.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7962
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 06 apr 2019 13:51

Karl66 schreef: 06 apr 2019 10:46 Alleen is de kans dat zij positief test als gevolg van teelbalkanker nul.
Er zijn meer medicinale toepassingen hoor. Ondermeer uitzaaiingen bij borstkanker. Maar als dat aan de orde was zou ze meteen die reden hebben gegeven lijkt me.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

hayes

hayes 06 apr 2019 15:13

Anabole steroïden is bizar.
Die zijn lang opspoorbaar. Tot heel lang zelfs.
(geen parate kennis. Reactie van een Vlaamse doping-expert/dokter).

Dan zou ze op andere wedstrijden ook positief moeten getest hebben.
Dit zou wel weer een lange procedure kunnen worden...

Bizar hoeveel dopingkenners hier zitten trouwens.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 apr 2019 19:22

Precies, een hobby (Quick Step afzeiken :mrgreen: ) mag tijd kosten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37660
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 apr 2019 20:46

Helemaal weggegooid is die tijd niet, want die info is straks weer prima bruikbaar om op SKY te pissen :mrgreen:
Less is bore

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 apr 2019 21:18

Als ze na haar positieve plas in de latere betwiste wedstrijden ook nog zou zijn gecontroleerd moeten die tests toch ook positief zijn gebleken aangezien, zoals men zegt, deze anobole een lange nawerking hebben. :roll:

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 apr 2019 21:24

Ik hoop dat ze niet schuldig wordt bevonden, want dan ben ik al mijn tweede favoriete veldrijdster kwijt,na Jolientje Verscheuren. Bah!

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7962
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 07 apr 2019 00:57

Sporza schreef:"Anabolen? Dat gebeurt in het wielrennen bijna nooit meer"
...."Als het puur over anabolen gaat, dan ben ik verbaasd. Als je anabolen neemt, dan ben je redelijk lang positief. Denise Betsema heeft verschillende crossen gewonnen en werd meermaals gecontroleerd. Bij mijn weten is die controle in Hoogerheide de enige positieve test."

...."De meeste anabole steroïden zijn lang of zeer lang opspoorbaar. Dan zou je verwachten dat Betsema de wedstrijd voordien of nadien ook positief getest heeft."

"Maar het kan ook over testosteron gaan en dat is een ander verhaal. Dat is op zich geen anabole steroïde, maar het heeft wel hetzelfde effect. Testosteron is bovendien moeilijker op te sporen. Bij die stof is het mogelijk dat je vandaag positief test en morgen niet meer. Bij de meeste anabolen is dat niet het geval."

...."Maar je hebt inderdaad gecontamineerde voedingssupplementen. Het is mogelijk dat in die producten een lage dosis anabolen zit."

"Als je die genomen hebt voor de wedstrijd, dan moet je dat ook vermelden bij de controle, want er wordt systematisch gevraagd welke voedingssupplementen en geneesmiddelen de laatste 7 dagen genomen zijn. Dan kan eventueel gecontroleerd worden of het over een vervuild supplement gaat."

https://sporza.be/nl/2019/04/06/hans-co ... s-betsema/
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 apr 2019 07:37

ottorongo schreef: 06 apr 2019 21:18 Als ze na haar positieve plas in de latere betwiste wedstrijden ook nog zou zijn gecontroleerd moeten die tests toch ook positief zijn gebleken aangezien, zoals men zegt, deze anobole een lange nawerking hebben. :roll:
"""In toenemende mate populair zijn testosteronpleisters. Deze dienen het lichaam in een continue stroom een laag gedoseerde hoeveelheid testosteron toe. Testosteron uit pleisters is bij een dopingcontrole moeilijker aantoonbaar dan testosteron uit injecties of capsules.
Een middel dat volledig voor dopingdoeleinden werd ontwikkeld is tetrahydrogestrinon (THG). THG wordt verkregen door chemische aanpassing van gestrinon (geneesmiddel bij endometriose). THG staat is een sterk werkzaam anabool. Op basis van onderzoek door Amerikaanse overheidsorganen vermoedt men dat topsporters jarenlang THG hebben gebruikt, zonder dat dit bij dopingcontroles werd ontdekt. Inmiddels zijn technieken beschikbaar waarmee men THG wel kan aantonen""".
Dus zo onmogelijk om ze te gebruiken is het dus ook niet. Er zijn ook meestal wel maskeermiddelen voorhanden.
Vraag is , als Betsema echt doping heeft gebruikt (en daar ziet het naar uit, maar ttoch nog eventjes wachten op meer duidelijkheid) welke dokter haar daar bij geholpen heeft en op eigen houtje met deze produkten werken lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 07 apr 2019 08:22

THG kun je "gewoon" on line bestellen in China of Rusland en kan oraal toegediend worden.

Kortom, een kind kan de was doen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 apr 2019 08:35

mackersv2.0 schreef: 07 apr 2019 08:22 THG kun je "gewoon" on line bestellen in China of Rusland en kan oraal toegediend worden.

Kortom, een kind kan de was doen.
de was doen is 1 ding, maar hem doen dat hij superproper is en blijft is een ander ding. Als professioneel fiets(t)er kun je je niet veroorloven van wat aan te prutsen als je de boel wil belazeren.
Daarom dat een """goede""" dokter belangrijk is :roll: aiaiai...
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 07 apr 2019 08:54

Ja en?

Dit zou toch duiden op gebruik zonder medische begeleiding?

Ik antwoord op jouw vraag welke doktor haar geholpen zou hebben.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie