Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 mei 2019 15:17

Tja, sommige sporten werken met gewichtsklassen, om kleinere mensen ook leuke wedstrijdjes te geven. Wat ik niet lees is of zij nu wel mee mag doen bij de mannen. Want in feite zeggen ze dat ze teveel testostoron heeft voor het vrouwenveld. Dan zou de "open" categorie (lees: de mannen), toch voor haar beschikbaar moeten zijn?

Niet dat dát nou de oplossing is in deze kwestie overigens. Maar vaak zijn de reglementen wel weer zo beperkend dat zo iemand als Samenya nu tussen wal en schip valt (geen man, dus niet bij de mannen... te hoog testostoron om bij de vrouwen mee te mogen doen, behalve als ze er medicijnen voor neemt.., geen handicapcategorie voor vrouwen met teveel testostoron....)

Even een ander voorbeeld:
Longinhoud van richting de 12 liter (ik meen een Pete Reed uit het roeien). Dat is 2x het gemiddelde. Is dat dan ook oneerlijk ten opzichte van de rest? In feite is dat ook een freak of nature, namelijk niet voortkomend uit training oid.
Of de kuitspieren/achillespezen van afrikaanse lange afstandslopers. Een anatomisch verschil met de meeste blanke mensen die ze een (oneerlijk?) voordeel geeft.

Misschien accepteren dat niet iedereen gelijke kansen heeft, dat fysieke aanleg een geluk is dat je met goed trainen kunt benutten in bepaalde takken van sport?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 mei 2019 16:07

hendrikjan schreef: 01 mei 2019 14:06 Tja, goede vraag, maar in plaats van die vraag te stellen en daar mee aan de slag te gaan, zeggen ze nu eigenlijk, "je bent een freak of nature" en daarom mag je niet meedoen. Je moet jezelf drogeren om "normaal" te zijn zodat je mee mag doen.. Het druist echt zo in tegen alles wat in mijn beleving met sport te maken heeft... Sport wedstrijden bestaan bij de gratie van lichamelijke verschillen.. Maar o wee als die verschillen op natuurlijke wijze te groot worden..
Maar als het verschil op onnatuurlijke wijze wordt vergroot, dan doen ze wel een oogje dicht. Want teveel aandacht voor doping vinden de meeste bonden slechte reclame...

Dat je als bond misschien na moet gaan denken over transgender sporters en hoe je die indeelt, daar kan ik me iets bij voorstellen. Ik kan me ook voorstellen dat je het testosterongehalte in dat geval als graadmeter gebruikt. Maar op het moment gebruikt wordt om een sporter met een natuurlijk voordeel uit te sluiten, dan voelt dat niet goed.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Ernsto Rudolfo
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 nov 2017 19:03

Ernsto Rudolfo 01 mei 2019 23:14

Dat menneke/vrouwke uit ZA, 800 m loopster/loper?. Volgend jaar Olympische Spelen! Doping autoriteiten een beetje opgeschut(hypocriete, incompetente en corrupte zooi, mijn persoonlijke mening).
Nu besluiten om die Samenya "chemisch te castreren" Dat is een methode in het strafrecht om mannen die ongewenst vrouwen bespringen te ontwapenen. En dat gaat dan met wederzijdse toestemming. Tjeeeee.

Saillant detail> In 1983 liep Jarmila Kratochvilova, Zch een WR op de 800m vrouwen: 1'.53.28. Een ieder die een beetje geinteresseerd was,zei: dat is toch een Kerel: Zelfde gedoe, het WR staat nog steeds.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 mei 2019 08:13

als je de vraag stelt waarom Samanya niet zou mogen meelopen bij de vrouwen moet je ook de vraag stellen waarom mannen niet bij de vrouwen zouden mogen lopen?
In de gevechtssporten en gewichtheffen zijn er ook categorieën waar je niet mag meddoen, er is de hematocrietgrens waarbi je aan de kant gezet wordt als je die overschrijdt, enz..
't Is een moeilijke oefening maar waarom zou je niet bepaalde grenzen mogen leggen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mei 2019 09:01

De grens stellen is het probleem niet. Die hematocriet waarde is voor gezondheid/doping redenen, niet om de groep op te delen in gelijke delen. (zoals gewichtsklasse dat wel doen).

Punt bij deze IAAF ding is nu dat ze een grens stellen, en dan, als vrouw als je daarboven zit, moet je het maar kunstmatig omlaag krijgen. In plaats van 2, 3 of 4 categorieen op basis van het testosterongehalte, of dit als subcategorieën van de mannen en vrouwenvelden introduceren. (zoals, wederom, bij gewichtsklasse sporten zo is).

Maar mijn persoonlijke mening is dat sport per definitie niet eerlijk is, vanuit natuurlijke verschillen in lichaamsbouw en capaciteiten (talent) en culturele verschillen (geld/tijd/faciliteiten om talent te ontwikkelen). En zou ik voorstander zijn om dingen simpel te houden en dan uitzonderingen te accepteren. Usain Bolt heeft ook ene bijzondere anatomie (kuiten) wat mede zijn succes bepaald heeft. Of een vo2max van wielrenners. Moet je daar dan grenzen stellen en categorieën op indelen? Of simpel houden en het bij leeftijd/geslacht laten? Wat mij betreft dat laatste
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 mei 2019 10:01

ik begrijp je redenering wel maar wanneer is een vrouw nog een vrouw in de sport? 't Is nooit volledig okee, wat je ook doet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4503
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 mei 2019 10:15

lijkt me beter om aparte categorie voor vrouwen af te schaffen... hele issue over tv-uitzending voor vrouwen en gelijke betaling is dan ook opgelost.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 mei 2019 10:23

kxlight schreef: 02 mei 2019 10:15 lijkt me beter om aparte categorie voor vrouwen af te schaffen... hele issue over tv-uitzending voor vrouwen en gelijke betaling is dan ook opgelost.
Daarna vrouwen maar helemaal afschaffen, zijn we ook snel van de mannen af ;)

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 mei 2019 11:33

De nieuwe regel over DSD geldt alleen voor de middellange afstanden (de 400 meter, 800 meter en 1.500 meter) en het hordelopen. De IAAF heeft altijd ontkend dat de regel specifiek tegen Semenya is gericht.
https://www.nu.nl/sport-overig/5871927/ ... teunt.html


Zijn ze bij het CAS en de IAAF helemaal gek geworden? Het doet me denken aan "Alle dieren zijn gelijk, maar sommige ...."

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 mei 2019 11:43

kxlight schreef: 02 mei 2019 10:15 lijkt me beter om aparte categorie voor vrouwen af te schaffen... hele issue over tv-uitzending voor vrouwen en gelijke betaling is dan ook opgelost.
Dat is natuurlijk wel een lekker 'fout' standpunt. Maar eerlijk is eerlijk, ik kijk in de uitlslag van een cyclo altijd naar het iedereen klassement. Dat opdeel gedoe in leeftijd en/of geslacht vind ik maar stom. Iedereen die rapper was dan ik, staat voor me in de ranking. Of je nu 55+ bent, of vrouw bent, dat maakt mij niet uit.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mei 2019 12:38

Ik stel voor dat ze Michael Jordan & co de benen ook maar inkorten, want voor iemand met een gemiddelde lengte is het gewoon oneerlijk om tegen zulke lange mensen te basketballen.
En waarom moet iemand met een normale bouw wedstrijden turnen tegen hypermobiele ieniminiemeisjes? Das toch ook niet eerlijk?

Geen mens kan ontkennen dat CS een apart mens is, maar sport is toch per definitie oneerlijk?
Laten ze zoveel tijd en moeite stoppen in dopingcontrole aub.
Less is bore

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 02 mei 2019 12:59

Het gaat de kunst worden voor haar om zoveel “doping” te slikken dat ze precies goed genoeg blijft om wedstrijden te winnen. :shock:

Plaats reactie